JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Snøkaos

Nå skal Ruter ta med bussjåførene på råd

Fjorårets busskaos i Oslo kunne vært unngått om Ruter hadde hørt på bussjåførene, mener fagforeningsleder. Nå er Ruter klar for dialog.
Leder i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, Per Ole Melgård (til venstre) og administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Leder i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, Per Ole Melgård (til venstre) og administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Sist vinter var det vinterkaos på veiene i hovedstaden for Ruters busser. Mer enn 8000 avganger ble innstilt.

Det kunne vært unngått om Ruter hadde tatt med bussjåførene på råd i anbudsprosessene, mener Per Ole Melgård fra Oslo og Omegn Bussarbeiderforening.

Nå kan det bli en løsning på akkurat det.

Torsdag 21. november var Melgård, som leder avdelingen i Fellesforbundet med flest bussjåfører, invitert til møte med administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i det fylkeskommunale kollektivselskapet for Oslo og Akershus, Ruter.

I møtet varslet Reitan Jenssen at Ruter ønsket å benytte kunnskapen bussjåførene sitter på.

Bakgrunn: Sjåførene får kjeft for problemer de ikke har skyld i: – Ren bløff fra Ruter

Vil lytte til sjåførene

Han presiserer at det er en god idé å snakke sammen, og at Ruter gjennom dialog vil få sjåførenes kompetanse og erfaring inn i arbeidet Ruter gjør.

– Derfor vil vi lytte til sjåførene, og ta dem med inn i anskaffelsesprosessene våre, sier han.

Reitan Jenssen forteller at Ruter ser på muligheten for å opprette et fagteam av førerkompetanse.

– Vi trenger dypere innsikt, og et slikt team kan hjelpe oss med det. Der må vi få plass til alle ideer og innovasjon, men også sørge for representativitet med lokale og sentrale tillitsvalgte, sier Reitan Jenssen.

Den kompetansen kunne forhindret mye frustrasjon hos både sjåfører og passasjerer, skal man tro Per Ole Melgård.

– Tidligere opplevde vi mer at Ruter så på oss som et hinder i anbudsprosessene, men hadde de hørt på oss, ville vi ikke fått det kaoset med busser som ikke fungerte, slik vi så i fjor vinter, påpeker Melgård.

Debatt: «Hvem har ansvaret når bussene ikke tåler norsk vinter?»

Ikke ansatt i Ruter

Utfordringen for bussjåførene har vært at svært mye av arbeidsforholdene deres ikke avgjøres av arbeidsgiveren deres.

Bussjåførene er nemlig ansatt i selskaper som Nobina, Unibuss og Vy, men disse drifter kun bussruter de har fått gjennom å vinne anbud utlyst av Ruter.

– Det norske arbeidslivet er bygd opp slik at du har mulighet til å ta opp ting med bedriften du er ansatt i, men vi har ikke hatt mulighet til å ta opp ting med Ruter, siden Ruter ikke er vår arbeidsgiver direkte, sier Melgård.

I tillegg hevder han at problemet for bussjåførene har vært at arbeidsgiverne ikke har vært villig til å høre på sjåførene.

– De har pekt på Ruter, siden det er Ruter som har bestemt hvordan ting skal være. Så her må det en lovendring til, understreker lederen i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening i Fellesforbundet.

Vil ikke vente

Det vil ta for lang tid, mener Reitan Jenssen i Ruter.

– Det er ingenting i veien for at arbeidsgiverne kan gjøre dette, men når vi ikke synes det går fort nok – og problemstillingene er så alvorlige – så må alle snu bunken for å se hva man kan gjøre for å få flere og attraktive arbeidsplasser i industrien vår, sier han.

Reitan Jenssen viser til at både Ruter og bussjåførene har en felles interesse i å gjøre det mer attraktivt å kjøre buss, både som sjåfør og passasjer.

– Derfor trenger vi ikke vente på endringer i lovverket. I stedet må vi se hva vi kan få til innenfor det regelverket som ligger der.

Han innrømmer at Ruter har vært for konservative og forsiktige når det gjelder hva Ruter kan gjøre.

– Det er mer handlingsrom enn det vi har benyttet oss av tidligere. Det gjelder også de kravene vi kan stille for å gjøre arbeidsplassen til bussjåførene sikrere. Selv om vi ønsker å få med oss EU på et bedre regelverk, så vil det ta flere bussgenerasjoner å få til det, påpeker han.

Håper å inspirere

I møtet ble de to også enige om å følge opp det de snakket om.

– Skal vi lykkes med å vinne konkurransen om fremtidens arbeidstakere er dialog med sjåførene ikke noe bare vi kan gjøre, men må gjøre for å løse de problemene som ligger der, poengterer Bernt Reitan Jenssen.

Selv om dette samarbeidet mellom det fylkeskommunale kollektivselskapet Ruter og bussjåførene, kun gjelder for Oslo og Akershus, mener Reitan Jenssen at utfordringene med å gjøre bussjåføryrket attraktivt, er et nasjonalt problem.

– Vi kommer til å dele de erfaringene vi får gjennom samarbeidet med bussjåførene med de andre kollektivselskapene i Norge. Jeg tror nok at mange har de samme tankene som oss, og det er sikkert flere som gjør det samme som oss også, men jeg håper at vi kan være til inspirasjon for andre. Dette er jo ikke bare et Ruter-problem, avslutter Bernt Reitan Jenssen.

– Nye toner fra Ruter

Per Ole Melgård er veldig fornøyd med signalene fra Ruter.

– Dette er nye toner fra Ruter, og jeg håper det er starten på en ny tidsregning når det gjelder samarbeid med sjåførene, sier han.

Melgård tror et slikt samarbeid kan bidra til å løfte bransjen, men advarer mot å tro at endringene vil skje på dagen.

– I møtet var vi enige om mye, også at vi ikke får til en bedring uten fornøyde sjåfører. Da må vi bli lyttet til. Derfor var kanskje det viktigste signalet som kom i møtet, at toppledelsen i Ruter ser at bussjåførene har en kompetanse som er nyttig for selskapet. Der kan vi bidra, siden vi har lang erfaring, understreker Per Ole Melgård.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse