JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen foreslår strengere regler for å kjøre drosje

Må til for å få en i praksis lovløs bransje på rett kjøl, mener Fellesforbundet.
Drosjesjåfører bruker stadig mer av sin tid på å vente på tur, etter at frislippet har ført til overetablering.

Drosjesjåfører bruker stadig mer av sin tid på å vente på tur, etter at frislippet har ført til overetablering.

Roy Ervin Solstad

eline@lomedia.no

Fredag legger regjeringen fram en rekke tiltak med mål om å bedre forholdene i drosjenæringen, en næring som har vært preget av overkapasitet etter tilnærmet frislipp på antall løyver, og useriøse tilstander både for sjåfører og kunder.

– Det har vært litt Texas-tilstander i drosjenæringa, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til NTB.

Forslagene fra regjeringa har som mål å gjøre bransjen tryggere og mer regulert, både for sjåfører og kunder. Flere av tiltakene har vært etterlyst fra Fellesforbundet, som organiserer drosjesjåfører.

Regjeringen Solberg åpnet slusene for en massiv økning av antall drosjeløver.

I 2020 var det omlag 8000 løyver i Norge, i mars i år var tallet over 18.000 – og økningen i antall nye løyver har fortsatt under Støre-regjeringen.

Nå kan utviklingen snu, med strengere krav til drifting av drosjer.

Enda flere innstramminger skal etter planen komme til sommeren, men trenger mer avklaring opp mot EØS-regelverket.

Overetablering og distriktsproblemer

Til NTB sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at frislippet Høyre-regjeringen leverte, har ført til at taxinæringen har fått utfordringer.

Det har blitt overetablering i byene og egentlig en utarming av tilbudet i distriktene, mener han.

Flere medieoppslag har også fortalt om taxikunder som har opplevd sjokkpriser når de har praiet taxi på gaten de siste årene.

Ifølge NTB tror Nygård tror de nye grepene kan gi mer stabile taxipriser.

Plikt til å koble seg til sentral

Ifølge NTB er dette noen av de konkrete forslagene som regjeringen presenterer:

* Plikt om at alle drosjeløyvehavere må knytte seg til en sentral.

* Sentralene må samle inn, lagre og oversende informasjon til myndighetene, blant annet om priser.

* Sentralene må ha en klageordning, og en viss andel av bilene må kunne transportere folk med nedsatt funksjonsevne.

* Betalingen må registreres i taksameter hos sentralen.

I seriøs retning

Fellesforbundet organiserer drosjesjåfører og er representert i regjeringens drosjeutvalg. Nå roser forbundet regjeringen for å levere forbedringer.

 – Dette må til for å få orden i en bransje som Solbergregjeringen i praksis gjorde lovløs gjennom frislippet i taxinæringen i 2020, skriver forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i en epost.

Til sammen vil innstrammingene ta næringen i riktig og mer seriøs retning, mener Sivertsen.

– Regjeringen Støre viser med dette at de tar seriøsiteten i taxibransjen på alvor og at de ønsker trygge forhold for aktørene i bransjen og ikke minst at kundene skal få tilbake tryggheten og tilliten til taxinæringen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse