JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Taxi

Rødt ber om full stans for nye drosjer: – Vil presse regjeringa til å følge egen politikk

Antall løyver har eksplodert siden Solberg-regjeringens frislipp av bransjen i 2020.
Siden antallsbegrensningen av antall drosjeløyver ble opphevet 1.november 2020, har antall løyver i Norge blitt mer enn doblet. Da var det 8177 løyver. Ved utgangen av mars var det utdelt totalt 18.181 drosjeløyver.

Siden antallsbegrensningen av antall drosjeløyver ble opphevet 1.november 2020, har antall løyver i Norge blitt mer enn doblet. Da var det 8177 løyver. Ved utgangen av mars var det utdelt totalt 18.181 drosjeløyver.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Før liberaliseringen i 2020 var det 8177 drosjeløyver i Norge. 31. mars 2023 var tallet steget til 18.180, mindre enn to og et halvt år senere.

Nesten 6000 av de løyvene har kommet etter at Jonas Gahr Støre ble statsminister og Arbeiderpartiet fikk samferdselsministeren.

Det til tross for at regjeringen flere ganger har pekt på at liberaliseringen av drosjenæringa må reverseres – både i egen regjeringserklæring og i sin handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen.

Les mer: 400 nye drosjeløyver hver måned under Støre: – Vi er i ferd med å gi opp

Rødt ber om midlertidig stans

Bare siden nyttår har det blitt nesten 500 nye drosjeløyver i Norge, og nå mener stortingsrepresentantene Geir Jørgensen og Mímir Kristjánsson fra Rødt at man må bruke sterkere lut for å få ned antall drosjer i Norge.

I et representantforslag som ble sendt inn rett før påskeferien, ber de to regjeringen om en midlertidig stans i utstedelsen av nye drosjeløyver.

I tillegg vil de ha midlertidig tilknytningsplikt til drosjesentraler for alle løyvehavere, at alle aktørene i drosjemarkedet – inkludert plattformselskapene – skal levere inn komplette tall til Skatteetaten.

De ønsker også at helseforetakene skal pålegges å stille krav om garantert minstelønn per time for drosjesjåfører ved utlysning av anbud.

Stortingsrepresentant for Rødt, Geir Jørgensen, mener situasjonen i drosjenæringen er akutt. Derfor vil han ha midlertidig stans i utdeling av drosjeløyver.

Stortingsrepresentant for Rødt, Geir Jørgensen, mener situasjonen i drosjenæringen er akutt. Derfor vil han ha midlertidig stans i utdeling av drosjeløyver.

Pressebilde

Vil presse regjeringa til å følge egen politikk

Rødts representanter skriver i sitt forslag at en midlertidig stans i utdelingen av drosjeløyver allerede burde vært på plass.

Ideelt sett burde den kommet samtidig med Hurdalsplattformen, eller i det minste samtidig med at drosjeutvalget ble satt ned, mener Rødt-politikerne.

– Grunnen til at vi kommer med dette forslaget nå, er at utviklingen i bransjen går i feil retning. Det er snart to år siden Hurdalsplattformen. Nå håper vi å presse regjeringa til å følge sin egen politikk. Vi kan ikke sitte å se på at flere og flere drosjeløyver blir delt ut, og at seriøse aktører får større og større problemer. Derfor må vi jage på, sier Geir Jørgensen til Magasinet for fagorganiserte.

Jørgensen forteller at han har fått flere tilbakemeldinger fra drosjenæringa som setter pris på forslaget.

– Vi ønsker en midlertidtid stans fram til regjeringa har tenkt seg ferdig. Det vil gjøre det bedre for de drosjene vi har nå, og for de som er seriøse. Dette er ikke bare for å mase, påpeker han.

Hvor lang tid behandlingen av forslaget vil ta, er han imidlertid usikker på.

– Vi har ikke levert dette som et hasteforslag, men det blir lagt en fremdriftsplan når komiteen på Stortinget møtes etter påske. Trolig vil det også bli en skriftlig høringsrunde, sier Jørgensen.

– Betyr ikke det at behandlingen i Stortinget kan vare helt til drosjeutvalget kommer med sin delinnstilling i juni?

– Jo, det kan jo det, innrømmer Geir Jørgensen.

Les mer: Mener reversering av taxireformen tar for lang tid

– Har hatt effekt

Statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet, sier at forslagene som Rødt har kommet med vil bli vurdert og svart på.

Han mener imidlertid at tiltakene som regjeringen har innført har hatt effekt. Riktignok ble det utstedt en del nye løyver i januar i år, men det mener Kalsås skyldes at mange søkte om løyver etter reglene som gjaldt før jul.

Ifølge den offentlige oversikten som ligger på nettsiden transportloyve.no, var det 1. januar i år 17.639 drosjeløyver på landsbasis. 1. februar var antallet økt med 307 til 17.946.

I løpet av februar ble antallet nye løyver mer enn halvert sammenlignet med januar (149 nye løyver), og i mars ble det utstedt kun 85 nye drosjeløyver på landsbasis. I Oslo hvor utfordringene med overetablering har vært størst, ble det kun utstedt ti nye løyver i mars mot 127 i januar.

– Det viser at tiltakene har gitt en betydelig nedgang i antall nye løyver måned for måned, sier Kalsås.

Reagerer: Raymond Johansen vil stanse godkjenning av nye drosjeløyver i Oslo

Mangler drosjer

Statssekretæren er imidlertid usikker på om en landsomfattende midlertidig stans i utdeling av løyver er så lurt, fordi det ikke har vært overetablering av drosjer i hele landet.

– Mange steder i landet er utfordringen ikke at det er for mange drosjer, men at det er for få, påpeker Kalsås.

At regjeringen ikke innførte en midlertidig stans av utdelingen av nye drosjeløyver verken i forbindelse med regjeringserklæringen eller da drosjeutvalget ble nedsatt, forklarer han slik:

– Regelverket i dag er slik at dersom du oppfyller kriteriene, så har du krav på løyve. Vi hadde måttet endre loven dersom vi skulle innført en midlertidig stans, men for denne regjeringen er situasjonen i drosjenæringen en prioritert oppgave. Derfor har vi tatt grep, og vi vil ta nye grep, sier Tom Kalsås og viser til at Stortinget har til behandling nye og strengere krav til kompetansen løyvehavere må ha.

– I tillegg vil drosjeutvalget komme med sin delinnstilling før sommeren, minner statssekretæren om.

Debatt: Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere

Gjenkjenner forslagene

I det regjeringsoppnevnte utvalget sitter Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet. Utvalget skal gjøre en helhetlig vurdering av drosjebransjen for å sikre et godt drosjetilbud i hele landet.

Som medlem i utvalget synes Sivertsen det er vanskelig å kommentere ulike forslag som kommer opp.

– Uten å bekrefte eller avkrefte at vi har diskutert akkurat de enkelte forslagene som er kommet opp nå, så er mye av det gjenkjennbart fra det arbeidet vi gjør i utvalget, sier Sivertsen.

Utvalget skal etter planen levere sin utredning i september i år, men en delinnstilling som tar utgangspunkt i budsjettforliket som ble inngått med SV før jul, vil som tidligere nevnt bli levert før sommeren.

Les mer: Robert har kjørt taxi i 22 år. Nå frykter han for inntekten

Antall drosjeløyver

30. oktober 2020: 8177

14. oktober 2021: 12.269

31. mars 2023: 18.180

I statsbudsjettet for 2023 ber Stortinget regjeringen om «å gjeninnføre plikten til å være tilknyttet en drosjesentral og driveplikt og antallsbegrensning i drosjenæringen i løpet av 2023.»

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Antall drosjeløyver

30. oktober 2020: 8177

14. oktober 2021: 12.269

31. mars 2023: 18.180

I statsbudsjettet for 2023 ber Stortinget regjeringen om «å gjeninnføre plikten til å være tilknyttet en drosjesentral og driveplikt og antallsbegrensning i drosjenæringen i løpet av 2023.»