JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbud i drosjenæringa

Hvis taxisjåfør Robert mister pasientkjøringa forsvinner 20 prosent av inntekten

Kun få måneder før en ny anbudsperiode, er det fremdeles helt i det blå hvem som skal frakte pasienter til og fra sykehus i store deler av Møre og Romsdal.
INGENTING Å GÅ PÅ: - Økonomisk klarer jeg meg akkurat. Mister jeg pasientkjøringa, mister jeg 20 prosent av inntekten min, sier drosjesjåfør Robert Henden i Kristiansund.

INGENTING Å GÅ PÅ: - Økonomisk klarer jeg meg akkurat. Mister jeg pasientkjøringa, mister jeg 20 prosent av inntekten min, sier drosjesjåfør Robert Henden i Kristiansund.

Tormod Ytrehus

roy@lomedia.no

KRISTIANSUND: Taxisjåfør Robert Henden krysser fingrene for at han ikke mister pasientkjøringen.

– Pasientkjøringa utgjør 20 prosent av inntektene mine, og mister jeg den blir det vanskelig. Nå får jeg det akkurat til å gå rundt økonomisk, sier Robert Henden.

I 22 år har han kjørt drosje i Kristiansund. Han anslår at han tjener mellom 25.000 og 30.000 kroner brutto i måneden. Uten pasientkjøring forsvinner 5.000–6.000 hver eneste måned.

– Det er jo ikke akkurat topp betalt fra før, men for taxisjåførene i distriktet er det enda verre å miste pasientkjøringa. De har jo nesten bare den, forteller Henden.

Sjekk snittlønna i 360 yrker: Drosjesjåfører er på 320. plass på lista

Kjennelse i tingretten

Det var rett før jul i 2021 at det regionale helseforetaket, Helse Midt-Norge, sendte ut en anbudsutlysning for pasientreiser i Møre og Romsdal.

Anbudet ble delt opp i følgende fire regioner.

• Søre Sunnmøre: Vanylven, Sande, Herøy, Hareid, Ulstein, Ørsta og Volda kommuner

• Nordre Sunnmøre: Ålesund, Sula, Giske, Sykkylven, Stranda og Fjord kommuner

• Romsdal: Aukra, Hustadvika, Molde, Sunndal, Vestnes og Rauma kommuner

• Nordmøre: Kristiansund, Averøy, Tingvoll, Gjemnes, Aure, Smøla og Surnadal kommuner.

Mens Norgestaxi vant anbudet i Nordre Sunnmøre, var det Persontransport1 AS som vant med det laveste tilbudet i resten av fylket. Selskapet med det nest laveste tilbudet, Nordvest Taxi AS, mener imidlertid at Persontransport1 AS sitt tilbud burde vært avvist av Helse Midt-Norge. Derfor stevnet de helseforetaket for retten for å få stoppet tildelingen i de tre områdene.

Mandag 7. mars møttes partene i Trøndelag tingrett. Kjennelsen kom allerede to dager senere.

Bakgrunn: Fullt frislipp av drosjeløyver i ni av elleve fylker

Åpner for å gå fra tilbudet

Årsaken til klagen fra taxiselskapet er strengt tatt en juridisk spissfindighet, siden Persontransport1 AS er et selskap som ennå ikke er i drift. Det er et SUS (selskap under stiftelse), men i stiftelsesdokumentet står det ingenting om at selskapet binder seg rettslig til å stå ved tilbudet de har levert på pasientkjøringa. Siden loven om offentlige anskaffelser sier at anbud som leveres inn skal være bindende, mener Nordvest Taxi AS at Helse Midt-Norge skulle avvist anbudet fra Persontransport1 AS, og at de selv skulle fått pasientkjøringen i de tre områdene.

Selv om retten mente at det nyopprettede selskapet neppe hadde levert inn anbud uten at man mente å stå ved det, så var det formelt sett ikke noe som kunne hindret selskapet å gå fra tilbudet de hadde levert inn.

Dermed ga tingretten Helse Midt-Norge en midlertidig forføyning som for det første forbød helseforetaket å inngå kontrakt med Persontransport1 AS før minst fem dager etter at Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) har behandlet en klage fra Nordvest Taxi. Den midlertidige forføyningen ville derimot bli opphevet dersom taxiselskapet ikke leverer inn klage til KOFA innen ti dager etter at kjennelsen kom 9. mars.

HÅPER PÅ LØSNING: - Jeg håper at vi får beholde pasientkjøringa, og magefølelsen er god, sier Henden.

HÅPER PÅ LØSNING: - Jeg håper at vi får beholde pasientkjøringa, og magefølelsen er god, sier Henden.

Tormod Ytrehus

– Burde ha lært

Robert Henden mener at helseforetaket har sett altfor mye på pris når de har vurdert anbudene.

– De fikk anbudet på en mye lavere pris enn det Nordvest Taxi leverte inn. Vi mener det ikke er forsvarlig å kjøre på så lave priser. Vi har også regnet ut at det nye selskapet trenger 70 biler og sjåfører, og jeg tror ikke det vil bli enkelt for dem å skaffe det, sier drosjesjåføren fra Kristiansund.

Han forteller at det drosjene har måttet overta pasienttransporten da en tidligere anbudsvinner ikke klarte å stille med nok biler og sjåfører.

– Det ser ikke ut som om helseforetaket lærer. Jeg skjønner at de vil ha en god pris når de legger det ut på anbud, men det får da være grenser, sier han og rister på hodet.

Rødt: Reversering av taxireformen tar for lang tid

God magefølelse

Dersom KOFA ikke skulle ta klagen til følge, og likevel gi Persontransport1 AS oppdraget med å kjøre pasienttransport i mesteparten av Møre og Romsdal, tror Henden det kan få dramatiske konsekvenser for taxitilbudet.

– Mange er nervøse for hva som kommer til å skje, og jeg frykter at mange kommer til å slutte dersom vi ikke får fortsette med pasientkjøringa, sier Henden.

Han nekter imidlertid å se helt svart på situasjonen.

– Jeg håper at vi skal lykkes i å få anbudet likevel. Magefølelsen min tilsier at vi kanskje får det, avslutter Robert Henden.

Agder: App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

Vil berge drosjetilbudet

Jack Narve Sæther, leder i Fellesforbundets avdeling 20, Møre og Romsdal Transportarbeiderforening, jobbet selv som taxisjåfør fram til han ble fagforeningsmann på heltid. Dette anbudet har bekymret han stort.

– Vi har jobbet med denne saken lenge, også politisk mot politikere i fylket og nasjonalt. Mange har gjort en jobb for å berge drosjetilbudet i fylket. I Åndalsnes står pasientkjøringa for 70 prosent av inntektene. De risikerer å miste halvparten av drosjetilbudet på seks-sju biler om de mister den kjøringa. Den kjøringa er alfa og omega i distriktene. Derfor håper jeg at Nordvest Taxi får anbudet, sier han.

Anker kjennelsen

Helse Midt-Norge har imidlertid ingen planer om å legge avgjørelsen i hendene på Klagenemnda for offentlige anskaffelser.

– Helse Midt-Norge har vurdert kjennelsen og har konkludert med at vi ønsker å anke for å få prøvd denne for en høyere rettsinstans. Nærmere begrunnelse for dette vil framgå av vårt prosesskriv, skriver kommunikasjonsdirektør i Helse Midt-Norge RHF, Tor Harald Haukås, til Magasinet for fagorganiserte.

Sindre Hanken i Persontransport1 AS har ikke besvart Magasinet for fagorganiserte sine henvendelser.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse