JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRITT FRAM: I et stort flertall av kommunene kunne fylkene stoppet frislippet av drosjeløyver, men foreløpig er det kun vedtatt enerett i 69 av landets 356 kommuner.

FRITT FRAM: I et stort flertall av kommunene kunne fylkene stoppet frislippet av drosjeløyver, men foreløpig er det kun vedtatt enerett i 69 av landets 356 kommuner.

Roy Ervin Solstad

Nye taxiregler

Fullt frislipp av drosjeløyver i ni av elleve fylker

Nye taxiregler fra 1. november betyr at begrensningen på antall drosjer er forsvunnet i 297 norske kommuner. Det kunne bare vært 33.



11.11.2020
14:22
11.11.2020 20:39

roy@lomedia.no

Den 31. oktober var siste dagen med behovsprøving av hvor mange drosjer det kan være i hver kommune. Det var også siste dagen det var krav om at drosjene skulle være tilknyttet en drosjesentral, og at det skulle være drosjer tilgjengelig hele døgnet.

Slik er det ikke lenger, og bransjen frykter at det skal bli langt vanskeligere å skaffe seg drosje på kvelden, på natta og i helgene.

Taxisjåfør Ørnulf bruker halvparten av arbeidsdagen på å vente på turer

(Saken fortsetter under bildet)

DROSJEKARTET: I de rødmerkede kommunene er det ikke mulig å regulere antall drosjeløyver. I de grønne er det åpnet for å gi enretter, mens i de gule er det frislipp, tross at det kunne vært gitt eneretter.

DROSJEKARTET: I de rødmerkede kommunene er det ikke mulig å regulere antall drosjeløyver. I de grønne er det åpnet for å gi enretter, mens i de gule er det frislipp, tross at det kunne vært gitt eneretter.

Statens kartverk/Magasinet for fagorganiserte

69 med enerett

Frislippet gjelder i utgangspunktet i alle landets 356 kommuner, men i 323 av kommunene kan fylkeskommunen gi enerett til drosjeselskap for å sikre et godt drosjetilbud. I de resterende 33 kommunene som har mer enn 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på mer enn 80 innbyggere per kvadratkilometer, kan ikke myndighetene sette noen begrensninger på antall drosjer.

Det var de borgerlige partiene som fikk vedtatt liberaliseringen, men i fylkene er det rødgrønt styre i alle fylker med unntak av Agder. Oslo er det eneste fylket hvor det ikke kan gis enerett, men av de resterende ti, er det kun to som har benyttet seg av muligheten. Til nå.

Troms og Finnmark har åpnet for enerett i samtlige 39 kommuner. Viken har vedtatt enerett i 30. I resten av landet er det fritt fram i alle kommuner å skaffe seg drosjeløyve.

I samtlige fylker er spørsmålet behandlet enten administrativt eller både administrativt og politisk. I de fleste tilfellene betyr det at man vil vente å se an utviklingen.

Kommentar: «I praksis betyr loven at taxisjåfører ikke lenger kan regne med å leve av å kjøre bil»

– Distriktene vil slite

Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thalow, mener enerettsmodellen ikke er tilstrekkelig. Hun frykter imidlertid at «vente-og-se»-holdningen kan gjøre at man risikerer å miste drosjetilbud mellom klokka 16 og 8 på hverdager og helt eller delvis i helgene i distriktene.

– Det er ikke lønnsomt å ha en drosje i drift for eksempel en mandag kveld i et distrikt uten etterspørsel, sier hun.

Selv om tanken er at fylkene vil kunne gjøre det mer attraktivt ved å koble på enerett til blant annet skoleskyss og pasientkjøring for å kompensere for de ulønnsomme periodene, frykter Skåle Thowsen at det vil ta tid før det er på plass.

– De vedtatte enerettene i Troms og Finnmark er fortsatt uattraktive enn så lenge kontraktkjøring ikke er koblet på. Vi tror derfor at enkelte områder i distriktene vil slite med å få tilstrekkelig drosjedekning framover, påpeker hun.

Ekstra ille mener hun det kan bli for dem som er avhengige av spesialbiler.

– Biler tilrettelagt for rullestolbrukere er kostbare i anskaffelse og denne gruppen frykter vi blir særskilt berørt ettersom man ikke er «garantert» oppdrag, sier Hanne Skåle Thowsen i Norges Taxiforbund.

Svein og John-Egil gruer seg til 1. november: – Om jeg ville anbefalt noen å bli taxisjåfør? – Jeg ville i hvert fall tenkt meg grundig om

Ikke godt virkemiddel

Heller ikke gruppeleder i Senterpartiet i Innlandet fylke, Kjersti Bjørnstad, ser på enerett som noen rednings for taxibransjen. Hun sier at i mange kommuner utgjør skole- og pasientturer opp mot 90 prosent av inntektsgrunnlaget.

– Spørsmålet er om det er noe poeng å innføre enerett og tildele denne eneretten til dem som får offentlige kontrakter, da de allerede gjennom kontraktene er sikret et markedsgrunnlag. Da er det vanskelig å se at enerett vil ha noen betydning som virkemiddel, sier hun.

I resten av landet forteller sentrale politikere fra både Senterpartiet og Arbeiderpartiet til Magasinet for fagorganiserte at de er svært skeptiske til de nye reglene, og vil følge utviklingen nøye.

– Vi i Arbeiderpartiet har vært skeptisk til hvilke effekter en slik deregulering vil ha, både med tanke på økt press på arbeids- og lønnsforhold til de ansatte, økte priser og kanskje også et dårligere drosjetilbud, spesielt i et distriktsfylke som Møre og Romsdal, sier Arbeiderpartiets varaordfører i Møre og Romsdal, Per Vidar Kjølmoen.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Jeg har kommet i den alderen der man ikke er til noen nytte mer. Alternativet mitt er enten å bli sosialklient eller minstepensjonist

Frykter kaos

Også i Fellesforbundet er det stor usikkerhet knyttet til enerettsordningen, siden dette må tildeles gjennom anbud man ikke kjenner kravene i. Forhandlingsleder for taxibransjen i Fellesforbundet, Peter Hansen, frykter kaos når fylkene endelig får gitt enerett.

– Hva gjør man da med alle de som eventuelt allerede har etablert seg med løyve til å kjøre drosje i de kommunene som plutselig får enerett? Skal man utestenge alle bortsett fra en aktør? spør han og rister på hodet.

(Saken fortsetter under bildet)

OPPSKRIFT PÅ KAOS: – Det vil ta tid å få på plass eneretter. Hva gjør man da med dem som allerede har fått løyve til å kjøre i de kommunene? Skal man bare kaste de ut, undrer Peter Hansen i Fellesforbundet.

OPPSKRIFT PÅ KAOS: – Det vil ta tid å få på plass eneretter. Hva gjør man da med dem som allerede har fått løyve til å kjøre i de kommunene? Skal man bare kaste de ut, undrer Peter Hansen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Han minner også om at det nå er slutt på driveplikten. Over hele landet.

– Det betyr at drosjeeierne kan parkere drosjene på natta og andre tider på døgnet når det er lite etterspørsel, sier han.

Alle disse bekymringene mener han at regjeringen burde hatt svar på lenge før nye taxiregler ble innført.

– Dette har jo vært tatt opp «hundre ganger» med departementet, sier Peter Hansen oppgitt.

Mye lest: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Fritt fram

Dette er de 33 kommunene der det ikke kan gis enerett på drosjekjøring.

Oslo og Viken

• Oslo

• Asker

• Bærum

• Drammen

• Fredrikstad

• Lier

• Lillestrøm

• Lørenskog

• Moss

• Nittedal

• Nordre Follo

• Sarpsborg

• Ullensaker

• Ås

Innlandet

• Hamar

Vestfold og Telemark

• Færder

• Horten

• Porsgrunn

• Sandefjord

• Tønsberg

Agder

• Arendal

• Kristiansand

Rogaland

• Haugesund

• Karmøy

• Sandnes

• Sola

• Stavanger

Vestland

• Askøy

• Bergen

• Øygarden

Møre og Romsdal

• Kristiansund

• Ålesund

Trøndelag

• Trondheim

Enerett i Viken

I disse 30 kommunene vil det gis enerett til drosjekjøring i Viken fylke:

• Aurskog-Høland

• Enebakk

• Flesberg

• Flå

• Gol

• Hemsedal

• Jevnaker

• Krødsherad

• Lunner

• Modum

• Nesbyen

• Nesodden

• Nore og Uvdal

• Rollag

• Sigdal

• Vestby

• Våler

• Ål

I tillegg kommer tre enerettsområder som omfatter flere enn en kommune:

• Halden og Aremark kommuner

• Marker, Indre Østfold, Skiptvet og Rakkestad kommuner

• Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Nannestad og Hurdal kommuner

Enerett i fylkene

Oslo

Ikke mulighet til å gi eneretter.

Viken

Vedtatt enerett i 30 av 38 mulige kommuner. Elleve av disse kommunene utgjør totalt tre enerettsområder sammen med minst en annen kommune. I 13 kommuner kan det ikke gis enerett.

Innlandet

Har vedtatt ikke å innføre enerett i noen kommuner, men vil ta en ny vurdering etter ett år uten enerett.

Vestfold-Telemark

Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.

Agder

Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.

Rogaland

Innfører ikke enerett i noen av de aktuelle kommunene, men åpner for søknader fra kommunene som da skal behandles av fylkesrådmannen.

Vestland

Ingen eneretter vedtatt, men åtte kommuner og to områder er under vurdering.

Møre og Romsdal

Ingen eneretter vedtatt, men ny vurdering i løpet av ett år.

Trøndelag

Avventer innføring av eneretter til en lokal forskrift er utarbeidet i 2021.

Nordland

Ingen eneretter gitt, og heller ikke planlagt utredning for å se om det er behov.

Troms og Finnmark

Alle kommuner som ønsker eneretter vil få det.

Nye løyvekrav

• Forretningsadresse i Norge

• God vandel og helse

• Minst 20 år gammel og ha hatt førerkort i minst to år sammenhengende

• Bilen må registreres som drosjebil

• Bilen skal ha fastmontert taksameter

• Bilen skal merkes som drosje

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.11.2020
14:22
11.11.2020 20:39



Mest lest

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

Tormod Ytrehus

Permitterte Nathalie får ikkje dagpengar. No blir ho heimlaus

SKRUR STORE BILER: Janne Nyheim (til venstre) og Marianne Aga skrur store biler hos Bertel O. Steen i Indre Arna i Bergen kommune.

SKRUR STORE BILER: Janne Nyheim (til venstre) og Marianne Aga skrur store biler hos Bertel O. Steen i Indre Arna i Bergen kommune.

Håvard Sæbø

Janne og Marianne skrur biler hos Bertel O. Steen. Det hender fortsatt at kunden steiler

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte i Rema og Coop får ikke koronabonus: – Ekstremt urettferdig, sier tillitsvalgte Jorunn

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

Privat

Dommen om spisepauser: Kjersti (28) får en time mer fritid i uka og en ukelønn inn på kontoen

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Helge Rønning Birkelund

For første gang i historien skal Heimevern-soldater dra på jobben med uniformen på

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

DÅRLIG STEMNING: Knut-Johannes Berg forteller om hissige reaksjoner blant de streikende etter at Parat inngikk avtale med arbeidsgiverne.

DÅRLIG STEMNING: Knut-Johannes Berg forteller om hissige reaksjoner blant de streikende etter at Parat inngikk avtale med arbeidsgiverne.

Sissel M. Rasmussen

Streikende vektere ble provosert da kollegene i Parat inngikk avtale: – Det ble munnhuggeri

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

Emmie Olivia Kristiansen

Den astmasyke vekteren «Mina» ble hostet på av en som sa han var koronasmittet

Nå fortviler mor over at gutten er blitt så dårlig etter fem år med offentlig omsorg.

Nå fortviler mor over at gutten er blitt så dårlig etter fem år med offentlig omsorg.

Hanna Skotheim

Etter fem års kamp mot barnevernet har mor fått sønnen hjem: – Han har fortalt at han trodde jeg var død

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Paul S. Amundsen

Vekterne har et forslag til en løsning på streiken

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Alle partiene på Stortinget stiller i nye pensjonsforhandlinger

SE TORSKEN: Bjørn Erik Vangen har vekslet mellom å være gründer og institusjonskokk etter han gikk ut fra Trondheim kokk- og stuertskole. Her tilbereder han dagens kortreiste torskemåltid.

SE TORSKEN: Bjørn Erik Vangen har vekslet mellom å være gründer og institusjonskokk etter han gikk ut fra Trondheim kokk- og stuertskole. Her tilbereder han dagens kortreiste torskemåltid.

Ole Martin Wold

Ved Leksvik Helsetun er kjøkkenet fritt for halvfabrikata og frossen kneipp

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

Colourbox.com

Atferdsproblemer hos barn og unge kan bunne i dårlig råd. Det blir ofte oversett, mener psykologen

Jan Bøhler

Jan Bøhler

Ylva Seiff Berge

Senterpartiet fosser fram i Oslo – kan få to på tinget

Trude Marlene Julseth blir likevel ikke arbeidsledig med det første. Nå har hun fått midlertidig arbeid hos sin tidligere arbeidsgiver.

Trude Marlene Julseth blir likevel ikke arbeidsledig med det første. Nå har hun fått midlertidig arbeid hos sin tidligere arbeidsgiver.

Stig Øvreås

Trude og kollegene slipper å gå jula i møte som arbeidsløse: – Der ser du viktigheten av å være organisert

Roy Ervin Solstad

Fagbevegelsen må på pensum i norsk skole, mener Rødt


Flere saker