JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRITT FRAM: I et stort flertall av kommunene kunne fylkene stoppet frislippet av drosjeløyver, men foreløpig er det kun vedtatt enerett i 69 av landets 356 kommuner.

FRITT FRAM: I et stort flertall av kommunene kunne fylkene stoppet frislippet av drosjeløyver, men foreløpig er det kun vedtatt enerett i 69 av landets 356 kommuner.

Roy Ervin Solstad

Nye taxiregler

Fullt frislipp av drosjeløyver i ni av elleve fylker

Nye taxiregler fra 1. november betyr at begrensningen på antall drosjer er forsvunnet i 297 norske kommuner. Det kunne bare vært 33.



11.11.2020
14:22
11.11.2020 20:39

roy@lomedia.no

Den 31. oktober var siste dagen med behovsprøving av hvor mange drosjer det kan være i hver kommune. Det var også siste dagen det var krav om at drosjene skulle være tilknyttet en drosjesentral, og at det skulle være drosjer tilgjengelig hele døgnet.

Slik er det ikke lenger, og bransjen frykter at det skal bli langt vanskeligere å skaffe seg drosje på kvelden, på natta og i helgene.

Taxisjåfør Ørnulf bruker halvparten av arbeidsdagen på å vente på turer

(Saken fortsetter under bildet)

DROSJEKARTET: I de rødmerkede kommunene er det ikke mulig å regulere antall drosjeløyver. I de grønne er det åpnet for å gi enretter, mens i de gule er det frislipp, tross at det kunne vært gitt eneretter.

DROSJEKARTET: I de rødmerkede kommunene er det ikke mulig å regulere antall drosjeløyver. I de grønne er det åpnet for å gi enretter, mens i de gule er det frislipp, tross at det kunne vært gitt eneretter.

Statens kartverk/Magasinet for fagorganiserte

69 med enerett

Frislippet gjelder i utgangspunktet i alle landets 356 kommuner, men i 323 av kommunene kan fylkeskommunen gi enerett til drosjeselskap for å sikre et godt drosjetilbud. I de resterende 33 kommunene som har mer enn 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på mer enn 80 innbyggere per kvadratkilometer, kan ikke myndighetene sette noen begrensninger på antall drosjer.

Det var de borgerlige partiene som fikk vedtatt liberaliseringen, men i fylkene er det rødgrønt styre i alle fylker med unntak av Agder. Oslo er det eneste fylket hvor det ikke kan gis enerett, men av de resterende ti, er det kun to som har benyttet seg av muligheten. Til nå.

Troms og Finnmark har åpnet for enerett i samtlige 39 kommuner. Viken har vedtatt enerett i 30. I resten av landet er det fritt fram i alle kommuner å skaffe seg drosjeløyve.

I samtlige fylker er spørsmålet behandlet enten administrativt eller både administrativt og politisk. I de fleste tilfellene betyr det at man vil vente å se an utviklingen.

Kommentar: «I praksis betyr loven at taxisjåfører ikke lenger kan regne med å leve av å kjøre bil»

– Distriktene vil slite

Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thalow, mener enerettsmodellen ikke er tilstrekkelig. Hun frykter imidlertid at «vente-og-se»-holdningen kan gjøre at man risikerer å miste drosjetilbud mellom klokka 16 og 8 på hverdager og helt eller delvis i helgene i distriktene.

– Det er ikke lønnsomt å ha en drosje i drift for eksempel en mandag kveld i et distrikt uten etterspørsel, sier hun.

Selv om tanken er at fylkene vil kunne gjøre det mer attraktivt ved å koble på enerett til blant annet skoleskyss og pasientkjøring for å kompensere for de ulønnsomme periodene, frykter Skåle Thowsen at det vil ta tid før det er på plass.

– De vedtatte enerettene i Troms og Finnmark er fortsatt uattraktive enn så lenge kontraktkjøring ikke er koblet på. Vi tror derfor at enkelte områder i distriktene vil slite med å få tilstrekkelig drosjedekning framover, påpeker hun.

Ekstra ille mener hun det kan bli for dem som er avhengige av spesialbiler.

– Biler tilrettelagt for rullestolbrukere er kostbare i anskaffelse og denne gruppen frykter vi blir særskilt berørt ettersom man ikke er «garantert» oppdrag, sier Hanne Skåle Thowsen i Norges Taxiforbund.

Svein og John-Egil gruer seg til 1. november: – Om jeg ville anbefalt noen å bli taxisjåfør? – Jeg ville i hvert fall tenkt meg grundig om

Ikke godt virkemiddel

Heller ikke gruppeleder i Senterpartiet i Innlandet fylke, Kjersti Bjørnstad, ser på enerett som noen rednings for taxibransjen. Hun sier at i mange kommuner utgjør skole- og pasientturer opp mot 90 prosent av inntektsgrunnlaget.

– Spørsmålet er om det er noe poeng å innføre enerett og tildele denne eneretten til dem som får offentlige kontrakter, da de allerede gjennom kontraktene er sikret et markedsgrunnlag. Da er det vanskelig å se at enerett vil ha noen betydning som virkemiddel, sier hun.

I resten av landet forteller sentrale politikere fra både Senterpartiet og Arbeiderpartiet til Magasinet for fagorganiserte at de er svært skeptiske til de nye reglene, og vil følge utviklingen nøye.

– Vi i Arbeiderpartiet har vært skeptisk til hvilke effekter en slik deregulering vil ha, både med tanke på økt press på arbeids- og lønnsforhold til de ansatte, økte priser og kanskje også et dårligere drosjetilbud, spesielt i et distriktsfylke som Møre og Romsdal, sier Arbeiderpartiets varaordfører i Møre og Romsdal, Per Vidar Kjølmoen.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Jeg har kommet i den alderen der man ikke er til noen nytte mer. Alternativet mitt er enten å bli sosialklient eller minstepensjonist

Frykter kaos

Også i Fellesforbundet er det stor usikkerhet knyttet til enerettsordningen, siden dette må tildeles gjennom anbud man ikke kjenner kravene i. Forhandlingsleder for taxibransjen i Fellesforbundet, Peter Hansen, frykter kaos når fylkene endelig får gitt enerett.

– Hva gjør man da med alle de som eventuelt allerede har etablert seg med løyve til å kjøre drosje i de kommunene som plutselig får enerett? Skal man utestenge alle bortsett fra en aktør? spør han og rister på hodet.

(Saken fortsetter under bildet)

OPPSKRIFT PÅ KAOS: – Det vil ta tid å få på plass eneretter. Hva gjør man da med dem som allerede har fått løyve til å kjøre i de kommunene? Skal man bare kaste de ut, undrer Peter Hansen i Fellesforbundet.

OPPSKRIFT PÅ KAOS: – Det vil ta tid å få på plass eneretter. Hva gjør man da med dem som allerede har fått løyve til å kjøre i de kommunene? Skal man bare kaste de ut, undrer Peter Hansen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Han minner også om at det nå er slutt på driveplikten. Over hele landet.

– Det betyr at drosjeeierne kan parkere drosjene på natta og andre tider på døgnet når det er lite etterspørsel, sier han.

Alle disse bekymringene mener han at regjeringen burde hatt svar på lenge før nye taxiregler ble innført.

– Dette har jo vært tatt opp «hundre ganger» med departementet, sier Peter Hansen oppgitt.

Mye lest: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Fritt fram

Dette er de 33 kommunene der det ikke kan gis enerett på drosjekjøring.

Oslo og Viken

• Oslo

• Asker

• Bærum

• Drammen

• Fredrikstad

• Lier

• Lillestrøm

• Lørenskog

• Moss

• Nittedal

• Nordre Follo

• Sarpsborg

• Ullensaker

• Ås

Innlandet

• Hamar

Vestfold og Telemark

• Færder

• Horten

• Porsgrunn

• Sandefjord

• Tønsberg

Agder

• Arendal

• Kristiansand

Rogaland

• Haugesund

• Karmøy

• Sandnes

• Sola

• Stavanger

Vestland

• Askøy

• Bergen

• Øygarden

Møre og Romsdal

• Kristiansund

• Ålesund

Trøndelag

• Trondheim

Enerett i Viken

I disse 30 kommunene vil det gis enerett til drosjekjøring i Viken fylke:

• Aurskog-Høland

• Enebakk

• Flesberg

• Flå

• Gol

• Hemsedal

• Jevnaker

• Krødsherad

• Lunner

• Modum

• Nesbyen

• Nesodden

• Nore og Uvdal

• Rollag

• Sigdal

• Vestby

• Våler

• Ål

I tillegg kommer tre enerettsområder som omfatter flere enn en kommune:

• Halden og Aremark kommuner

• Marker, Indre Østfold, Skiptvet og Rakkestad kommuner

• Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Nannestad og Hurdal kommuner

Enerett i fylkene

Oslo

Ikke mulighet til å gi eneretter.

Viken

Vedtatt enerett i 30 av 38 mulige kommuner. Elleve av disse kommunene utgjør totalt tre enerettsområder sammen med minst en annen kommune. I 13 kommuner kan det ikke gis enerett.

Innlandet

Har vedtatt ikke å innføre enerett i noen kommuner, men vil ta en ny vurdering etter ett år uten enerett.

Vestfold-Telemark

Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.

Agder

Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.

Rogaland

Innfører ikke enerett i noen av de aktuelle kommunene, men åpner for søknader fra kommunene som da skal behandles av fylkesrådmannen.

Vestland

Ingen eneretter vedtatt, men åtte kommuner og to områder er under vurdering.

Møre og Romsdal

Ingen eneretter vedtatt, men ny vurdering i løpet av ett år.

Trøndelag

Avventer innføring av eneretter til en lokal forskrift er utarbeidet i 2021.

Nordland

Ingen eneretter gitt, og heller ikke planlagt utredning for å se om det er behov.

Troms og Finnmark

Alle kommuner som ønsker eneretter vil få det.

Nye løyvekrav

• Forretningsadresse i Norge

• God vandel og helse

• Minst 20 år gammel og ha hatt førerkort i minst to år sammenhengende

• Bilen må registreres som drosjebil

• Bilen skal ha fastmontert taksameter

• Bilen skal merkes som drosje

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.11.2020
14:22
11.11.2020 20:39



Mest lest

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

Brian Cliff Olguin

Monica påpekte feil og stilte spørsmål til sjefen. Så ble hun truet til å si opp

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Emmie Olivia Kristiansen

Det siste året har Ronja (29) søkt på 379 jobber, men fått avslag på samtlige: – Jeg har følt meg verdiløs

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Terje Pedersen, ANB

Katastrofe for Venstre og Frp i hovedstaden på fersk partimåling

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Jan-Erik Østlie

Frp-landsmøtet «vedtok» å øke lønna for sykepleiere: – Ganske uvanlig, mener Fafo-forsker

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

Martin Guttormsen Slørdal

Vinmonopol-ansatte får betalt for rekordår

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

Tormod Ytrehus

Mange lokkes av norsk lønn, men Egle og Mindaugas ville ha mer fritid

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Jan-Erik Østlie

Acer opp i Stortinget på nytt: – Det er nok omkamper nå, mener LO-topp

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste  digitale representantskapsmøte i LO.

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste digitale representantskapsmøte i LO.

Jan-Erik Østlie

Lønnsøkning for LO-ledelsen

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Jan-Erik Østlie

Opprykk for SV. Nå er partiet større enn Frp. Det gir solid rødgrønt flertall

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

Merete Jansen

Statsansatte henter fram streikevestene. Her er første streikeuttak

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Leif Martin Kirknes og Jan-Erik Østli

Ap og Sp jevnstore blant Fellesforbundets medlemmer

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Tormod Ytrehus

Regjeringen vil halvere permitteringstiden – tross anslag om høy ledighet

Den tidligere LO-lederen kan nevne flere eksempler på saker som er løst gjennom det fagligpolitiske samarbeidet.

Den tidligere LO-lederen kan nevne flere eksempler på saker som er løst gjennom det fagligpolitiske samarbeidet.

Martin Guttormsen Slørdal

– Borgerlige politikere er hyggelige, men det skjer liksom ikke noe

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

Dorthe Karlsen

– Mer vei for pengene om Statens vegvesen får tilbake ansvar for drift og vedlikehold, mener tillitsvalgt

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Erlend Angelo

Kan man virkelig avskaffe stoppeklokkeomsorg? Her er de ulike erfaringene fra Oslo

LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Helge Rønning Birkelund

LO frykter revidert budsjett er politisk spill. Arbeidsminister Isaksen benekter det

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Sissel M. Rasmussen

Sjøfolk er lei av å bo på karantenehotell. Nå raser de mot nye regler fra regjeringen

Debatt

Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst., skriver Rødts Mímir Kristjánsson.

Equinor minner litt om en hest uten rytter. Staten eier 70 prosent av aksjene, men vil ikke bestemme noe som helst., skriver Rødts Mímir Kristjánsson.

Nadia Frantzen

«Gjenreis Statoil nå!», skriver Mímir Kristjánsson

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

Ole Palmstrøm

MDG ber SV betale tilbake pengene fra LO. – Faller meg ikke inn, svarer SV-lederen

– Revidert nasjonalbudsjett handler mye om veien ut av krisen og ikke minst at vi skal sørge for at alle blir med og ingen hengende etter fordi denne krisen har rammet skjevt, sier finansminster Jan Tore Sanner (H).

– Revidert nasjonalbudsjett handler mye om veien ut av krisen og ikke minst at vi skal sørge for at alle blir med og ingen hengende etter fordi denne krisen har rammet skjevt, sier finansminster Jan Tore Sanner (H).

Jan-Erik Østlie

Regjeringen vil bruke 402 milliarder kroner. Se hva opposisjonen mener om budsjettet


Flere saker