JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRITT FRAM: I et stort flertall av kommunene kunne fylkene stoppet frislippet av drosjeløyver, men foreløpig er det kun vedtatt enerett i 69 av landets 356 kommuner.

FRITT FRAM: I et stort flertall av kommunene kunne fylkene stoppet frislippet av drosjeløyver, men foreløpig er det kun vedtatt enerett i 69 av landets 356 kommuner.

Roy Ervin Solstad

Nye taxiregler

Fullt frislipp av drosjeløyver i ni av elleve fylker

Nye taxiregler fra 1. november betyr at begrensningen på antall drosjer er forsvunnet i 297 norske kommuner. Det kunne bare vært 33.



11.11.2020
14:22
11.11.2020 20:39

roy@lomedia.no

Den 31. oktober var siste dagen med behovsprøving av hvor mange drosjer det kan være i hver kommune. Det var også siste dagen det var krav om at drosjene skulle være tilknyttet en drosjesentral, og at det skulle være drosjer tilgjengelig hele døgnet.

Slik er det ikke lenger, og bransjen frykter at det skal bli langt vanskeligere å skaffe seg drosje på kvelden, på natta og i helgene.

Taxisjåfør Ørnulf bruker halvparten av arbeidsdagen på å vente på turer

(Saken fortsetter under bildet)

DROSJEKARTET: I de rødmerkede kommunene er det ikke mulig å regulere antall drosjeløyver. I de grønne er det åpnet for å gi enretter, mens i de gule er det frislipp, tross at det kunne vært gitt eneretter.

DROSJEKARTET: I de rødmerkede kommunene er det ikke mulig å regulere antall drosjeløyver. I de grønne er det åpnet for å gi enretter, mens i de gule er det frislipp, tross at det kunne vært gitt eneretter.

Statens kartverk/Magasinet for fagorganiserte

69 med enerett

Frislippet gjelder i utgangspunktet i alle landets 356 kommuner, men i 323 av kommunene kan fylkeskommunen gi enerett til drosjeselskap for å sikre et godt drosjetilbud. I de resterende 33 kommunene som har mer enn 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på mer enn 80 innbyggere per kvadratkilometer, kan ikke myndighetene sette noen begrensninger på antall drosjer.

Det var de borgerlige partiene som fikk vedtatt liberaliseringen, men i fylkene er det rødgrønt styre i alle fylker med unntak av Agder. Oslo er det eneste fylket hvor det ikke kan gis enerett, men av de resterende ti, er det kun to som har benyttet seg av muligheten. Til nå.

Troms og Finnmark har åpnet for enerett i samtlige 39 kommuner. Viken har vedtatt enerett i 30. I resten av landet er det fritt fram i alle kommuner å skaffe seg drosjeløyve.

I samtlige fylker er spørsmålet behandlet enten administrativt eller både administrativt og politisk. I de fleste tilfellene betyr det at man vil vente å se an utviklingen.

Kommentar: «I praksis betyr loven at taxisjåfører ikke lenger kan regne med å leve av å kjøre bil»

– Distriktene vil slite

Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thalow, mener enerettsmodellen ikke er tilstrekkelig. Hun frykter imidlertid at «vente-og-se»-holdningen kan gjøre at man risikerer å miste drosjetilbud mellom klokka 16 og 8 på hverdager og helt eller delvis i helgene i distriktene.

– Det er ikke lønnsomt å ha en drosje i drift for eksempel en mandag kveld i et distrikt uten etterspørsel, sier hun.

Selv om tanken er at fylkene vil kunne gjøre det mer attraktivt ved å koble på enerett til blant annet skoleskyss og pasientkjøring for å kompensere for de ulønnsomme periodene, frykter Skåle Thowsen at det vil ta tid før det er på plass.

– De vedtatte enerettene i Troms og Finnmark er fortsatt uattraktive enn så lenge kontraktkjøring ikke er koblet på. Vi tror derfor at enkelte områder i distriktene vil slite med å få tilstrekkelig drosjedekning framover, påpeker hun.

Ekstra ille mener hun det kan bli for dem som er avhengige av spesialbiler.

– Biler tilrettelagt for rullestolbrukere er kostbare i anskaffelse og denne gruppen frykter vi blir særskilt berørt ettersom man ikke er «garantert» oppdrag, sier Hanne Skåle Thowsen i Norges Taxiforbund.

Svein og John-Egil gruer seg til 1. november: – Om jeg ville anbefalt noen å bli taxisjåfør? – Jeg ville i hvert fall tenkt meg grundig om

Ikke godt virkemiddel

Heller ikke gruppeleder i Senterpartiet i Innlandet fylke, Kjersti Bjørnstad, ser på enerett som noen rednings for taxibransjen. Hun sier at i mange kommuner utgjør skole- og pasientturer opp mot 90 prosent av inntektsgrunnlaget.

– Spørsmålet er om det er noe poeng å innføre enerett og tildele denne eneretten til dem som får offentlige kontrakter, da de allerede gjennom kontraktene er sikret et markedsgrunnlag. Da er det vanskelig å se at enerett vil ha noen betydning som virkemiddel, sier hun.

I resten av landet forteller sentrale politikere fra både Senterpartiet og Arbeiderpartiet til Magasinet for fagorganiserte at de er svært skeptiske til de nye reglene, og vil følge utviklingen nøye.

– Vi i Arbeiderpartiet har vært skeptisk til hvilke effekter en slik deregulering vil ha, både med tanke på økt press på arbeids- og lønnsforhold til de ansatte, økte priser og kanskje også et dårligere drosjetilbud, spesielt i et distriktsfylke som Møre og Romsdal, sier Arbeiderpartiets varaordfører i Møre og Romsdal, Per Vidar Kjølmoen.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Jeg har kommet i den alderen der man ikke er til noen nytte mer. Alternativet mitt er enten å bli sosialklient eller minstepensjonist

Frykter kaos

Også i Fellesforbundet er det stor usikkerhet knyttet til enerettsordningen, siden dette må tildeles gjennom anbud man ikke kjenner kravene i. Forhandlingsleder for taxibransjen i Fellesforbundet, Peter Hansen, frykter kaos når fylkene endelig får gitt enerett.

– Hva gjør man da med alle de som eventuelt allerede har etablert seg med løyve til å kjøre drosje i de kommunene som plutselig får enerett? Skal man utestenge alle bortsett fra en aktør? spør han og rister på hodet.

(Saken fortsetter under bildet)

OPPSKRIFT PÅ KAOS: – Det vil ta tid å få på plass eneretter. Hva gjør man da med dem som allerede har fått løyve til å kjøre i de kommunene? Skal man bare kaste de ut, undrer Peter Hansen i Fellesforbundet.

OPPSKRIFT PÅ KAOS: – Det vil ta tid å få på plass eneretter. Hva gjør man da med dem som allerede har fått løyve til å kjøre i de kommunene? Skal man bare kaste de ut, undrer Peter Hansen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Han minner også om at det nå er slutt på driveplikten. Over hele landet.

– Det betyr at drosjeeierne kan parkere drosjene på natta og andre tider på døgnet når det er lite etterspørsel, sier han.

Alle disse bekymringene mener han at regjeringen burde hatt svar på lenge før nye taxiregler ble innført.

– Dette har jo vært tatt opp «hundre ganger» med departementet, sier Peter Hansen oppgitt.

Mye lest: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Fritt fram

Dette er de 33 kommunene der det ikke kan gis enerett på drosjekjøring.

Oslo og Viken

• Oslo

• Asker

• Bærum

• Drammen

• Fredrikstad

• Lier

• Lillestrøm

• Lørenskog

• Moss

• Nittedal

• Nordre Follo

• Sarpsborg

• Ullensaker

• Ås

Innlandet

• Hamar

Vestfold og Telemark

• Færder

• Horten

• Porsgrunn

• Sandefjord

• Tønsberg

Agder

• Arendal

• Kristiansand

Rogaland

• Haugesund

• Karmøy

• Sandnes

• Sola

• Stavanger

Vestland

• Askøy

• Bergen

• Øygarden

Møre og Romsdal

• Kristiansund

• Ålesund

Trøndelag

• Trondheim

Enerett i Viken

I disse 30 kommunene vil det gis enerett til drosjekjøring i Viken fylke:

• Aurskog-Høland

• Enebakk

• Flesberg

• Flå

• Gol

• Hemsedal

• Jevnaker

• Krødsherad

• Lunner

• Modum

• Nesbyen

• Nesodden

• Nore og Uvdal

• Rollag

• Sigdal

• Vestby

• Våler

• Ål

I tillegg kommer tre enerettsområder som omfatter flere enn en kommune:

• Halden og Aremark kommuner

• Marker, Indre Østfold, Skiptvet og Rakkestad kommuner

• Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Nannestad og Hurdal kommuner

Enerett i fylkene

Oslo

Ikke mulighet til å gi eneretter.

Viken

Vedtatt enerett i 30 av 38 mulige kommuner. Elleve av disse kommunene utgjør totalt tre enerettsområder sammen med minst en annen kommune. I 13 kommuner kan det ikke gis enerett.

Innlandet

Har vedtatt ikke å innføre enerett i noen kommuner, men vil ta en ny vurdering etter ett år uten enerett.

Vestfold-Telemark

Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.

Agder

Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.

Rogaland

Innfører ikke enerett i noen av de aktuelle kommunene, men åpner for søknader fra kommunene som da skal behandles av fylkesrådmannen.

Vestland

Ingen eneretter vedtatt, men åtte kommuner og to områder er under vurdering.

Møre og Romsdal

Ingen eneretter vedtatt, men ny vurdering i løpet av ett år.

Trøndelag

Avventer innføring av eneretter til en lokal forskrift er utarbeidet i 2021.

Nordland

Ingen eneretter gitt, og heller ikke planlagt utredning for å se om det er behov.

Troms og Finnmark

Alle kommuner som ønsker eneretter vil få det.

Nye løyvekrav

• Forretningsadresse i Norge

• God vandel og helse

• Minst 20 år gammel og ha hatt førerkort i minst to år sammenhengende

• Bilen må registreres som drosjebil

• Bilen skal ha fastmontert taksameter

• Bilen skal merkes som drosje

11.11.2020
14:22
11.11.2020 20:39

Fritt fram

Dette er de 33 kommunene der det ikke kan gis enerett på drosjekjøring.

Oslo og Viken

• Oslo

• Asker

• Bærum

• Drammen

• Fredrikstad

• Lier

• Lillestrøm

• Lørenskog

• Moss

• Nittedal

• Nordre Follo

• Sarpsborg

• Ullensaker

• Ås

Innlandet

• Hamar

Vestfold og Telemark

• Færder

• Horten

• Porsgrunn

• Sandefjord

• Tønsberg

Agder

• Arendal

• Kristiansand

Rogaland

• Haugesund

• Karmøy

• Sandnes

• Sola

• Stavanger

Vestland

• Askøy

• Bergen

• Øygarden

Møre og Romsdal

• Kristiansund

• Ålesund

Trøndelag

• Trondheim

Enerett i Viken

I disse 30 kommunene vil det gis enerett til drosjekjøring i Viken fylke:

• Aurskog-Høland

• Enebakk

• Flesberg

• Flå

• Gol

• Hemsedal

• Jevnaker

• Krødsherad

• Lunner

• Modum

• Nesbyen

• Nesodden

• Nore og Uvdal

• Rollag

• Sigdal

• Vestby

• Våler

• Ål

I tillegg kommer tre enerettsområder som omfatter flere enn en kommune:

• Halden og Aremark kommuner

• Marker, Indre Østfold, Skiptvet og Rakkestad kommuner

• Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Nannestad og Hurdal kommuner

Enerett i fylkene

Oslo

Ikke mulighet til å gi eneretter.

Viken

Vedtatt enerett i 30 av 38 mulige kommuner. Elleve av disse kommunene utgjør totalt tre enerettsområder sammen med minst en annen kommune. I 13 kommuner kan det ikke gis enerett.

Innlandet

Har vedtatt ikke å innføre enerett i noen kommuner, men vil ta en ny vurdering etter ett år uten enerett.

Vestfold-Telemark

Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.

Agder

Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.

Rogaland

Innfører ikke enerett i noen av de aktuelle kommunene, men åpner for søknader fra kommunene som da skal behandles av fylkesrådmannen.

Vestland

Ingen eneretter vedtatt, men åtte kommuner og to områder er under vurdering.

Møre og Romsdal

Ingen eneretter vedtatt, men ny vurdering i løpet av ett år.

Trøndelag

Avventer innføring av eneretter til en lokal forskrift er utarbeidet i 2021.

Nordland

Ingen eneretter gitt, og heller ikke planlagt utredning for å se om det er behov.

Troms og Finnmark

Alle kommuner som ønsker eneretter vil få det.

Nye løyvekrav

• Forretningsadresse i Norge

• God vandel og helse

• Minst 20 år gammel og ha hatt førerkort i minst to år sammenhengende

• Bilen må registreres som drosjebil

• Bilen skal ha fastmontert taksameter

• Bilen skal merkes som drosje




Mest lest

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Jan-Erik Østlie

Halvert elavgift i januar, februar og mars, opplyser Vedum

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

Privat

Alle i Norge får disse godene, unntatt en gruppe: – Vi ble statsløse, fortviler Helga

Ida Bing

Ann-Karina synes uføre burde betale halv skatt

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Leif Arne Holme

Yrkesfaglærer Geir Christian: – Har aldri tjent så dårlig som etter at jeg begynte i skolen

Debatt

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Merethe Solberg syns ikke det er riktig at LO-lederen skal være kritisk til dem i fagbevegelsen som demonstrerte sammen med Industriaksjonen og Facebook-gruppa "Vi som krever billigere strøm".

Erlend Angelo

«LO-lederen bør holde seg for god til å kritisere de som deltok på strømdemonstrasjonen»

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Lene Svenning

Strid om søndagsåpen butikk: – Nå må de skjerpe seg og stenge

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Kvalitetskonsulent Robin Celine Stensrud (22) i Ringnes er en av mange nye på arbeidsmarkedet.

Hanna Skotheim

Så mye sparer staten på at rekordmange er i jobb

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Sigrid Lundervold Nesheim rydder seg ut av et møterom sammen med tillitsvalgt Tina Bauge Johnsen.

Helge Skodvin

Sigrid (22) gikk rett fra studier på skjerm til jobb i barnevernet

Emmie Olivia Kristiansen

Ny lov om lønnstyveri utfordrer politiet, mener advokat

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

LO-leder Peggy Hessen Følsvik holdt hilsningstale på landsmøtet i Norsk Sjømanns mandag ettermiddag. (ARKIVFOTO)

Sissel M. Rasmussen

Her er LO-lederens fire krav til statsbudsjettet

Kommentar

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Stortingspresident Masud Gharahkhani har lagt seg ut med myndighetene i Iran.

Javad Parsa / NTB

«Masud Gharahkhani har formidlet et budskap som hele Norge står bak»

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

Didrik Hovind og hans mor Jorun koser seg ombord.

privat

Didrik valgte båt over hus. Men hva ser forsikringa på som et hjem?

Leif Martin Kirknes

Lærerstreiken fortsetter etter hastemøte hos Brenna

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Helsefagarbeider Karin Garmager Kristiansen.

Ole Martin Wold

– Jeg tenkte «nå har jeg tre måneders oppsigelse og så er jeg fri»

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Pažiūrėkite, koks mėnesinis atlyginimas yra įprastas Norvegijoje.

Brian Cliff Olguin

Štai koks dažniausias mėnesinis atlyginimas Norvegijoje

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Thorbjørn Berntsen og Thorvald Stoltenberg sto på hver sin side i 1972. Bildet er fra Fri Fagbevegelse sin forside i mai samme år.

Torgny Hasås

EF-striden i 1972: – Familier og venner ble splittet

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Mette Walker, leder i Skolenes Landsforbund, er kjempeskuffet etter at regjeringen stoppet lærerstreiken med tvungen lønnsnemnd.

Sidsel Valum

Lærerne må tilbake på jobb. SL frykter streikeretten er truet

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

NYOPPRETTET: På Folkets Hus tar Fellesforbundets Fredrik Winger-Solvang imot sju selvstendige bud, som for første gang siden 2004 skal danne klubb. Deltagerne ønsker ikke bilder av seg selv publisert, av frykt for å miste oppdrag.

Erlend Tro Klette

Budbilsjåførene tar ikke sjansen på å stå alene lenger

Sprawdź ile w Norwegii wynosi normalne miesięczne wynagrodzenie.

Sprawdź ile w Norwegii wynosi normalne miesięczne wynagrodzenie.

Brian Cliff Olguin

Oto najczęstsze miesięczne wynagrodzenie w Norwegii

Debatt

Kraftproduksjon blir ikkje lenger sett på som viktig infrastruktur, men som ei vare som skal seljast til høgast mogleg pris, meiner lokale LO-leiarar.

Kraftproduksjon blir ikkje lenger sett på som viktig infrastruktur, men som ei vare som skal seljast til høgast mogleg pris, meiner lokale LO-leiarar.

Kai Hovden

«Tida er inne for å ta politisk kontroll over krafta vår», meiner lokale LO-leiarar


Flere saker