JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arkivfoto: Sissel M. Rasmussen

Frislipp på drosjeløyver fra 1. november:

«I praksis betyr loven at taxisjåfører ikke lenger kan regne med å leve av å kjøre bil»

Søndag blir taxinæringa «fri». Mandag er Uber tilbake i gatene.
01.11.2020
09:00
02.11.2020 09:29
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

I det siste er det blitt en vane: Hver eneste gang en bil har plukket meg opp der jeg sto og kjørt meg til dit jeg skulle, har praten utelukkende handlet om en ting: Hva nå? Hva kommer til å skje med deg, taxisjåfør?

Nei, si det, svarer den godt voksne kvinnen som har kjørt taxi i Oslo i 30 år, eller norsksomalieren som har kortere fartstid og dermed flere år igjen av yrkeslivet, eller den erfarne norskpakistaneren som har gjort denne jobben siden han kom til Norge og som kjenner hver eneste gatestump. «Nei, det blir vel å gå av med pensjon», sier de som kan. «Det blir å klamre seg fast og håpe det går bra», sier de som ikke har den muligheten. For det ser ikke bra ut, er de enige om. Det som kommer, er usikkert og skummelt.

Taxisjåfør: – Jeg er nervøs for min egen framtid som taxisjåfør med de nye reglene

Det som kommer heter «frislipp» på liberalistisk. Og det er jo den veien det blåser om dagen. 1. november trer den nye drosjeloven i kraft, et ektefødt barn av Erna Solbergs regjering, helhjertet støttet av Fremskrittspartiet til tross for den midlertidige separasjonen. Den nye loven opphever blant annet reguleringen av hvor mange drosjeløyver som kan tildeles i ett fylke; den fjerner kravet om at drosjer må være tilknyttet en drosjesentral; og den stiller færre krav til den som ønsker drosjeløyve. Det høres kanskje ikke så farlig ut?

I praksis betyr loven at taxisjåfører ikke lenger kan regne med å leve av å kjøre bil. Ikke et rimelig trygt liv med OK inntekt, i alle fall.

Når det ikke lenger skal reguleres hvor mange løyver som skal finnes innenfor et gitt geografisk område, åpner regjeringen for at hvem som helst kan registrere seg som sjåfør, forutsatt noen personlige egenskaper, etter hvert en bestått eksamen og et kjøretøy som registreres som taxi. Det åpnes for deltidssjåfører, med andre ord. I stor skala. Som skal slåss om de samme plassene på holdeplassen som han som har dette som fulltidsjobb. Med hun som må betjene huslånet med inntekten fra kjøringen.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Jeg har kommet i den alderen der man ikke er til noen nytte mer. Alternativet mitt er enten å bli sosialklient eller minstepensjonist

Når det ikke stilles krav til at sjåføren skal være tilknyttet en drosjesentral, betyr det at arbeidsgiveren like gjerne kan være en app. At taxisjåføryrket blir en del av «gig-økonomien», en oppstykking av jobber i enkeltstående oppdrag. I praksis betyr loven at Uber, en av gig-økonomiens pionerer, kommer tilbake. Allerede mandag, altså 2. november, dagen etter at loven trer i kraft. Og bare tre år etter at det app-drevne «transportnettverksselskapet» ga opp å etablere seg på taximarkedet i Norge, til applaus fra alle som bryr seg om det vi i festtaler kaller den norske modellen, our way of life.

I praksis er loven, kort oppsummert i venstresidens språkdrakt, en oppskrift på sosial dumping. Tidligere i høst gikk LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norges Taxiforbund sammen om oppropet «Nei til løsarbeidersamfunn». I den forbindelse sendte de en felles appell til samferdselsminister Knut Arild Hareide om å ikke fjerne kravet om tilknytning til en taxisentral for alle med drosjeløyve. Det er «en ikke tilstrekkelig, men helt nødvendig forutsetning for å kunne stille krav til anstendige arbeidsvilkår i næringen», skrev Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund, i denne avisen i går.

Bakgrunn: Frislipp på drosjeløyver kommer 1. november – men opposisjonen lover omkamp

De taler, selvsagt, for døve ører. Smålige hensyn som anstendige arbeidsvilkår kan ikke stå i veien for muligheten til å disruptere en hel bransje. Ikke på de blås vakt.

Alle som har kjørt taxi i Oslo de siste årene, har fått en forsmak på hva som venter oss som trenger hjelp til transport fra a til b med ujevne mellomrom fra og med søndag. Det står mange biler på de mest populære holdeplassene, i alle regnbuens farger. Noen av dem kjører for en pris som vi kunder kan leve med, andre kan kreve veldig mye mer. Hvem som er hvem? Nei, det må du nesten finne ut selv. Og befinner du deg på en kant av byen med mindre trafikk, kan du ikke regne med å finne en bil. I Oslo har vi nemlig «sluppet fri» bransjen i nokså stor grad allerede.

Om du har kjørt taxi i det «frie» svenske taximarkedet, har du kanskje vært borti en «friåkare». Eller «fultaxi», eller «tjuvar», som de også kalles. «Pirater». Taxisjåfører som ikke er tilknyttet en sentral – og som krever dobbelt pris eller enda mer av kundene.

Det er dette vi åpner for nå på søndag. Et salig og dyrt kaos for oss kunder, og et race to the bottom for sjåfører som prøver å leve av dette. Alt var ikke perfekt i bransjen, på langt nær. Men lite og ingenting tyder på at regjeringens lovendring vil løse utfordringene. Snarere tvert imot.

Arbeiderpartiet er imot loven. Senterpartiet, SV og Rødt likeså. «Sosial dumping», «useriøse aktører», «en gavepakke til Uber» og «fullstendig uansvarlig» er blant karakteristikkene fra opposisjonen. MDG utelukker ikke omkamp, de heller. «Jeg nøler ikke med å kalle dette for tidenes dårligst forberedte reform», skrev Trevland i taxiforbundet i går. Kritikken hagler, men ingenting biter. Og søndag er det for sent.

Regjeringen prøver ikke så veldig hardt å motbevise verken Trevland eller andre kritikere. På regjeringen.no ligger det en «ofte stilte spørsmål»-artikkel som skal opplyse folket om den nye loven. Regjeringens svar på spørsmålet om arbeidsvilkårene til de menneskene som lever av å frakte oss andre, avslører en noe nonchalant holdning til andres livsvilkår:

«Vil ikke dette føre til sosial dumping av drosjesjåfører?», spør regjeringen på vegne av oss alle. «Vi har tro på at det fortsatt vil være mulig å ha dette som heltidsyrke», svarer den, på vegne av seg selv.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.11.2020
09:00
02.11.2020 09:29



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten