JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Frislipp på drosjeløyver fra 1. november

– Jeg er nervøs for min egen framtid som taxisjåfør med de nye reglene

Taxisjåførene Svein Skaveng Graadal og John-Egil Dahl på Hamar tror koronakrisen kan dempe effekten av de nye taxireglene, men at smellen vil komme så fort krisen er over.



20.10.2020
12:58
27.10.2020 13:56

roy@lomedia.no

HAMAR: På en kafé rett ved Briskeby stadion sitter de to taxisjåførene Svein Skavang Graadal og John-Egil Dahl og ser ned i hver sin kopp med svart kaffe. Allerede den 1. november kommer det helt nye regler som vil påvirke yrket de har valgt. I Hamar og 32 andre kommuner i Norge blir det ulovlig å legge begrensninger på hvor mange drosjer det skal være, og det blir heller ikke noe krav til at drosjene må være tilknyttet en drosjesentral.

Skal man tro de to sjåførene, frykter de at framtida for den seriøse delen av taxibransjen er omtrent like lys som det de ser i hver sin kaffekopp.

– Om jeg ville anbefalt noen å bli taxisjåfør?

John-Egil gjentar spørsmålet.

– Jeg ville i hvert fall tenkt meg grundig om, sier han etter å ha fundert litt.

– Jeg er nervøs selv for min egen framtid som taxisjåfør med de nye reglene, sier han.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Jeg har kommet i den alderen der man ikke er til noen nytte mer. Alternativet mitt er enten å bli sosialklient eller minstepensjonist

58 kroner timen

I dag består drosjemarkedet i mjøsbyen av 15–20 drosjeeiere, rundt 40 biler og rundt 80 ansatte sjåfører på hel- og deltid. Med frislipp kan det bli enda flere, i hvert fall når koronakrisen er over.

– Det kan være at koronakrisa gjør at ikke så mange nye vil etablere seg, men smellen kan nok komme etter koronakrisa, sier Dahl.

En vanlig arbeidsdag starter klokka sju på morgenen og avsluttes ofte ikke før i fire-fem-tiden på ettermiddagen. Det betyr en normalarbeidsuke på 45–50 timer.

– Vi har skolekjøring på morgenen og ettermiddagen, men mellom halv ni og to venter vi ofte en time på hver eneste tur, sier Dahl.

Det er i helgene drosjesjåførene vanligvis henter inn mye av inntekten sin. Koronakrisen har snudd opp ned på det. En lørdag nylig, startet Dahl å kjøre klokka seks på kvelden.

– En halvtime før midnatt hadde jeg kjørt inn 800 kroner, så da ga jeg opp, sier Dahl.

Av den summen må han trekke bort seks prosent moms. Restbeløpet får han 43 prosent av i provisjon. Den lørdagskvelden ga ham med andre ord drøyt 58 kroner timen i lønn. Før skatt.

– Jeg regner aldri på timelønna. Da blir man jo gæærn, sier Dahl.

Bakgrunn: Frislipp på drosjeløyver kommer 1. november – men opposisjonen lover omkamp

Alt av kontroll forsvinner

Galskap mener de to også det er at drosjene ikke lenger behøver å knytte seg til en sentral.

– Hvis hver drosje blir sin egen sentral, forsvinner jo alt av kontroll på bilene. Nå kan sentralen oppdage hvis vi kjører tur uten å slå på taksameteret, men uten den kontrollen blir det fritt fram for «svartkjøring» og skattesvindel. Det vil gjøre at skillet mellom ordentlige drosjer og piratdrosjer viskes ut, sier Skavang Graadal.

Like bekymret er de over sikkerheten.

– I dag har vi en alarmknapp under dashbordet som vi kan trykke på i nødsfall. Den alarmen går direkte til sentralen. Hvem skal sjåførene alarmere om de ikke er tilknyttet en sentral, undrer John-Egil Dahl.

Mye lest: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Erfaringer fra utlandet

Han tror også at tryggheten for passasjerene blir dårligere.

– Nå har kundene en sentral de kan klage til om sjåføren oppfører seg dårlig, eller man har glemt igjen noe i taxien, påpeker han.

Kollegaen hans synes det er merkelig at ikke regjeringen har sett på erfaringene fra utlandet før de nye reglene ble vedtatt.

– I utlandet har tilsvarende frislipp gitt overetablering og økte priser, for det blir jo ikke flere kunder av at det står 15 biler på holdeplassen i stedet for ti, avslutter Svein Skavang Graadal.

Lønnsoppgjøret 2020: Taxibransjen er et lite skritt nærmere lønnsgaranti og AFP-ordning

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.10.2020
12:58
27.10.2020 13:56



Mest lest

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Jan-Erik Østlie

Securitas er ikke interessert i å finne en løsning på streiken, hevder vekterne


Flere saker