JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Frislipp på drosjeløyver fra 1. november

– Jeg er nervøs for min egen framtid som taxisjåfør med de nye reglene

Taxisjåførene Svein Skaveng Graadal og John-Egil Dahl på Hamar tror koronakrisen kan dempe effekten av de nye taxireglene, men at smellen vil komme så fort krisen er over.



20.10.2020
12:58
27.10.2020 13:56

roy@lomedia.no

HAMAR: På en kafé rett ved Briskeby stadion sitter de to taxisjåførene Svein Skavang Graadal og John-Egil Dahl og ser ned i hver sin kopp med svart kaffe. Allerede den 1. november kommer det helt nye regler som vil påvirke yrket de har valgt. I Hamar og 32 andre kommuner i Norge blir det ulovlig å legge begrensninger på hvor mange drosjer det skal være, og det blir heller ikke noe krav til at drosjene må være tilknyttet en drosjesentral.

Skal man tro de to sjåførene, frykter de at framtida for den seriøse delen av taxibransjen er omtrent like lys som det de ser i hver sin kaffekopp.

– Om jeg ville anbefalt noen å bli taxisjåfør?

John-Egil gjentar spørsmålet.

– Jeg ville i hvert fall tenkt meg grundig om, sier han etter å ha fundert litt.

– Jeg er nervøs selv for min egen framtid som taxisjåfør med de nye reglene, sier han.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Jeg har kommet i den alderen der man ikke er til noen nytte mer. Alternativet mitt er enten å bli sosialklient eller minstepensjonist

58 kroner timen

I dag består drosjemarkedet i mjøsbyen av 15–20 drosjeeiere, rundt 40 biler og rundt 80 ansatte sjåfører på hel- og deltid. Med frislipp kan det bli enda flere, i hvert fall når koronakrisen er over.

– Det kan være at koronakrisa gjør at ikke så mange nye vil etablere seg, men smellen kan nok komme etter koronakrisa, sier Dahl.

En vanlig arbeidsdag starter klokka sju på morgenen og avsluttes ofte ikke før i fire-fem-tiden på ettermiddagen. Det betyr en normalarbeidsuke på 45–50 timer.

– Vi har skolekjøring på morgenen og ettermiddagen, men mellom halv ni og to venter vi ofte en time på hver eneste tur, sier Dahl.

Det er i helgene drosjesjåførene vanligvis henter inn mye av inntekten sin. Koronakrisen har snudd opp ned på det. En lørdag nylig, startet Dahl å kjøre klokka seks på kvelden.

– En halvtime før midnatt hadde jeg kjørt inn 800 kroner, så da ga jeg opp, sier Dahl.

Av den summen må han trekke bort seks prosent moms. Restbeløpet får han 43 prosent av i provisjon. Den lørdagskvelden ga ham med andre ord drøyt 58 kroner timen i lønn. Før skatt.

– Jeg regner aldri på timelønna. Da blir man jo gæærn, sier Dahl.

Bakgrunn: Frislipp på drosjeløyver kommer 1. november – men opposisjonen lover omkamp

Alt av kontroll forsvinner

Galskap mener de to også det er at drosjene ikke lenger behøver å knytte seg til en sentral.

– Hvis hver drosje blir sin egen sentral, forsvinner jo alt av kontroll på bilene. Nå kan sentralen oppdage hvis vi kjører tur uten å slå på taksameteret, men uten den kontrollen blir det fritt fram for «svartkjøring» og skattesvindel. Det vil gjøre at skillet mellom ordentlige drosjer og piratdrosjer viskes ut, sier Skavang Graadal.

Like bekymret er de over sikkerheten.

– I dag har vi en alarmknapp under dashbordet som vi kan trykke på i nødsfall. Den alarmen går direkte til sentralen. Hvem skal sjåførene alarmere om de ikke er tilknyttet en sentral, undrer John-Egil Dahl.

Mye lest: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Erfaringer fra utlandet

Han tror også at tryggheten for passasjerene blir dårligere.

– Nå har kundene en sentral de kan klage til om sjåføren oppfører seg dårlig, eller man har glemt igjen noe i taxien, påpeker han.

Kollegaen hans synes det er merkelig at ikke regjeringen har sett på erfaringene fra utlandet før de nye reglene ble vedtatt.

– I utlandet har tilsvarende frislipp gitt overetablering og økte priser, for det blir jo ikke flere kunder av at det står 15 biler på holdeplassen i stedet for ti, avslutter Svein Skavang Graadal.

Lønnsoppgjøret 2020: Taxibransjen er et lite skritt nærmere lønnsgaranti og AFP-ordning

20.10.2020
12:58
27.10.2020 13:56



Mest lest

Charles Blålid har i fire år vært uenig med Statens pensjonskasse om pensjonsnivået sitt. Nå har han vunnet fram i Trygderetten.

Charles Blålid har i fire år vært uenig med Statens pensjonskasse om pensjonsnivået sitt. Nå har han vunnet fram i Trygderetten.

Torgrim Halvari/NOF

Charles vant i retten. Nå øker pensjonen med flere tusen

Sara Nowacka trodde hun skulle tjene mye penger på bringebærplukking hos Tryma Bær i Stryn, men da hun måtte reise hjem før kontrakten utløp, mistet hun all bonusen hun hadde opptjent.

Sara Nowacka trodde hun skulle tjene mye penger på bringebærplukking hos Tryma Bær i Stryn, men da hun måtte reise hjem før kontrakten utløp, mistet hun all bonusen hun hadde opptjent.

Torgny Hasås

Sara plukket bær i Norge: Hevder hun mistet bonusen da samboeren ble syk

UTMELDT: Tidligere forbundssekretær Arne Drabløs i NJF registrerer at mange av kollegaene i jernbanesektoren har meldt seg ut av Arbeiderpartiet, i likhet med ham selv.

UTMELDT: Tidligere forbundssekretær Arne Drabløs i NJF registrerer at mange av kollegaene i jernbanesektoren har meldt seg ut av Arbeiderpartiet, i likhet med ham selv.

Nina Hanssen

Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap: – Dette bør bekymre Støre

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

MÅTTE SLUTTE: Helga Bårdsdatter Kristiansen, elsket jobben sin i Hurtigruten, men hadde ikke noen valg og måtte bytte jobb siden hun ikke fikk medlemskap i Folketrygden.

Privat

Alle i Norge får disse godene, unntatt en gruppe: – Vi ble statsløse, fortviler Helga

Ida Bing

Ann-Karina synes uføre burde betale halv skatt

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister (Senterpartiet).

Jan-Erik Østlie

Halvert elavgift i januar, februar og mars, opplyser Vedum

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Lærere ved Steinkjer videregående skole som er i streik fra 23. september 2022. Fra venstre: Geir Christian Flaten, Leif Stene, Bjørn Ove Hanssen, Jon Olav Kringen, Roy Are Kvelstad og Anne Chatrine Olufsen. Bak Dagfinn Sundet. Foran Per Nicolai Opheim.

Leif Arne Holme

Yrkesfaglærer Geir Christian: – Har aldri tjent så dårlig som etter at jeg begynte i skolen

Flere kraftselskaper er positive til å tilby fastprisavtaler på strøm til husholdningene.

Flere kraftselskaper er positive til å tilby fastprisavtaler på strøm til husholdningene.

Kai Hovden

Kraftselskapene er positive til fastpris på strøm for husholdninger

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager.

Lene Svenning

Strid om søndagsåpen butikk: – Nå må de skjerpe seg og stenge

GIR SEG: Etter å ha vært med siden starten i 2014, gir milliardæren Trond Mohn seg som bidragsyter for Tankesmien Agenda.

GIR SEG: Etter å ha vært med siden starten i 2014, gir milliardæren Trond Mohn seg som bidragsyter for Tankesmien Agenda.

Marit Hommedal / NTB

Mohn takker for seg i Tankesmien Agenda

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

privat

Lene Elin ble stolt da sjefen slo tilbake mot hijab-hatet

Debatt

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Jan-Erik Østlie

«Forstår Vedum den norske modellen?»

Regjeringen har utelukket hytter fra strømstøtteordningen.

Regjeringen har utelukket hytter fra strømstøtteordningen.

Halvard Alvik/NTB

Norges Hytteforbund mener staten har brutt Grunnloven

Emmie Olivia Kristiansen

Ny lov om lønnstyveri utfordrer politiet, mener advokat

LO-leder Peggy Hessen Følsvik har oppfordret partiene på Stortinget om å støtte strømstøtteordningen. 

LO-leder Peggy Hessen Følsvik har oppfordret partiene på Stortinget om å støtte strømstøtteordningen. 

Ole Palmstrøm

LO-lederen til Stortinget: – Ikke kast bort tida på politisk spill

Leif Martin Kirknes

Lærerstreiken fortsetter etter hastemøte hos Brenna

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Jan-Erik Østlie

Tillitsvalgt Johan Henry jubler: Arbeidsgiveren har begynt å ansette i stedet for å leie inn

OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Daniel Sjåfjell i Forsvarsbygg mener de ansatte i Bodø har måttet gjennomgå en unødvendig påkjenning med de avlyste oppsigelsene.

OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Daniel Sjåfjell i Forsvarsbygg mener de ansatte i Bodø har måttet gjennomgå en unødvendig påkjenning med de avlyste oppsigelsene.

Guro Gulstuen Nordhagen

Avverget oppsigelser på flyplass, inntil videre: – En usikkerhet ansatte må leve med

PROVOSERT: Viktor Vivang (t.v.) og Ørjan Kjesbu måtte ta i bruk fridager for å delta på et kurs som de andre jernbanevirksomhetene var organisasjonsfaglig nok.

PROVOSERT: Viktor Vivang (t.v.) og Ørjan Kjesbu måtte ta i bruk fridager for å delta på et kurs som de andre jernbanevirksomhetene var organisasjonsfaglig nok.

Morten Hansen

Fagorganiserte Viktor og Ørjan ble nektet kurs-fri med lønn

Debatt

Kraftproduksjon blir ikkje lenger sett på som viktig infrastruktur, men som ei vare som skal seljast til høgast mogleg pris, meiner lokale LO-leiarar.

Kraftproduksjon blir ikkje lenger sett på som viktig infrastruktur, men som ei vare som skal seljast til høgast mogleg pris, meiner lokale LO-leiarar.

Kai Hovden

«Tida er inne for å ta politisk kontroll over krafta vår», meiner lokale LO-leiarar


Flere saker