JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Frislipp på drosjeløyver fra 1. november

– Jeg er nervøs for min egen framtid som taxisjåfør med de nye reglene

Taxisjåførene Svein Skaveng Graadal og John-Egil Dahl på Hamar tror koronakrisen kan dempe effekten av de nye taxireglene, men at smellen vil komme så fort krisen er over.



20.10.2020
12:58
27.10.2020 13:56

roy@lomedia.no

HAMAR: På en kafé rett ved Briskeby stadion sitter de to taxisjåførene Svein Skavang Graadal og John-Egil Dahl og ser ned i hver sin kopp med svart kaffe. Allerede den 1. november kommer det helt nye regler som vil påvirke yrket de har valgt. I Hamar og 32 andre kommuner i Norge blir det ulovlig å legge begrensninger på hvor mange drosjer det skal være, og det blir heller ikke noe krav til at drosjene må være tilknyttet en drosjesentral.

Skal man tro de to sjåførene, frykter de at framtida for den seriøse delen av taxibransjen er omtrent like lys som det de ser i hver sin kaffekopp.

– Om jeg ville anbefalt noen å bli taxisjåfør?

John-Egil gjentar spørsmålet.

– Jeg ville i hvert fall tenkt meg grundig om, sier han etter å ha fundert litt.

– Jeg er nervøs selv for min egen framtid som taxisjåfør med de nye reglene, sier han.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Jeg har kommet i den alderen der man ikke er til noen nytte mer. Alternativet mitt er enten å bli sosialklient eller minstepensjonist

58 kroner timen

I dag består drosjemarkedet i mjøsbyen av 15–20 drosjeeiere, rundt 40 biler og rundt 80 ansatte sjåfører på hel- og deltid. Med frislipp kan det bli enda flere, i hvert fall når koronakrisen er over.

– Det kan være at koronakrisa gjør at ikke så mange nye vil etablere seg, men smellen kan nok komme etter koronakrisa, sier Dahl.

En vanlig arbeidsdag starter klokka sju på morgenen og avsluttes ofte ikke før i fire-fem-tiden på ettermiddagen. Det betyr en normalarbeidsuke på 45–50 timer.

– Vi har skolekjøring på morgenen og ettermiddagen, men mellom halv ni og to venter vi ofte en time på hver eneste tur, sier Dahl.

Det er i helgene drosjesjåførene vanligvis henter inn mye av inntekten sin. Koronakrisen har snudd opp ned på det. En lørdag nylig, startet Dahl å kjøre klokka seks på kvelden.

– En halvtime før midnatt hadde jeg kjørt inn 800 kroner, så da ga jeg opp, sier Dahl.

Av den summen må han trekke bort seks prosent moms. Restbeløpet får han 43 prosent av i provisjon. Den lørdagskvelden ga ham med andre ord drøyt 58 kroner timen i lønn. Før skatt.

– Jeg regner aldri på timelønna. Da blir man jo gæærn, sier Dahl.

Bakgrunn: Frislipp på drosjeløyver kommer 1. november – men opposisjonen lover omkamp

Alt av kontroll forsvinner

Galskap mener de to også det er at drosjene ikke lenger behøver å knytte seg til en sentral.

– Hvis hver drosje blir sin egen sentral, forsvinner jo alt av kontroll på bilene. Nå kan sentralen oppdage hvis vi kjører tur uten å slå på taksameteret, men uten den kontrollen blir det fritt fram for «svartkjøring» og skattesvindel. Det vil gjøre at skillet mellom ordentlige drosjer og piratdrosjer viskes ut, sier Skavang Graadal.

Like bekymret er de over sikkerheten.

– I dag har vi en alarmknapp under dashbordet som vi kan trykke på i nødsfall. Den alarmen går direkte til sentralen. Hvem skal sjåførene alarmere om de ikke er tilknyttet en sentral, undrer John-Egil Dahl.

Mye lest: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Erfaringer fra utlandet

Han tror også at tryggheten for passasjerene blir dårligere.

– Nå har kundene en sentral de kan klage til om sjåføren oppfører seg dårlig, eller man har glemt igjen noe i taxien, påpeker han.

Kollegaen hans synes det er merkelig at ikke regjeringen har sett på erfaringene fra utlandet før de nye reglene ble vedtatt.

– I utlandet har tilsvarende frislipp gitt overetablering og økte priser, for det blir jo ikke flere kunder av at det står 15 biler på holdeplassen i stedet for ti, avslutter Svein Skavang Graadal.

Lønnsoppgjøret 2020: Taxibransjen er et lite skritt nærmere lønnsgaranti og AFP-ordning

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.10.2020
12:58
27.10.2020 13:56



Mest lest

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått  tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

Eirik Dahl Viggen

Pensjonskassa ville ha tilbake 574.000 kroner fra tidligere fengselsbetjent Hagder (82)

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

Sissel M. Rasmussen

Geir ble sykere i møte med Nav. Nå krever en rekke politikere endring

Statsministerens kontor

Åtte år med regjeringen Solberg: Disse kuttene har rammet arbeidere, syke, uføre og aleneforeldre

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

Helge Rønning Birkelund

Ny måling: Nå rykker Jonas Gahr Støre fra

Leder i Unge Høyre, Ola Svenneby. 

Leder i Unge Høyre, Ola Svenneby. 

Unge Høyres Landsforbund

Unge Høyre vil tidsbegrense uføretrygd, innføre karensdager og nedjustere sykelønnen

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

DOKUMENTBUNKEN: Hjemme sitter Geir Pedersen med over 100 sider med samtalereferater, vedtak og legejournaler knyttet til Nav-saken. Lesningen gir ham ingen hvile.

DOKUMENTBUNKEN: Hjemme sitter Geir Pedersen med over 100 sider med samtalereferater, vedtak og legejournaler knyttet til Nav-saken. Lesningen gir ham ingen hvile.

Sissel M. Rasmussen

Pasientrådgiver om Navs behandling av Geir: – Å ikke bli trodd, bryter ned selvfølelsen

Alida Johanne Domaas i sin hybelleilighet til 10 000 kroner i måneden – pluss strøm.

Alida Johanne Domaas i sin hybelleilighet til 10 000 kroner i måneden – pluss strøm.

Helge Rønning Birkelund

Alida (23) leier for 10.000 i måneden, men lån får hun ikke. Dette vil partiene gjøre med boligmarkedet

IKKE GODT NOK: Tone Rudshaug setter sin lit til at en ny regjering vil utvide permitteringsordningen til ut året.

IKKE GODT NOK: Tone Rudshaug setter sin lit til at en ny regjering vil utvide permitteringsordningen til ut året.

Brian Cliff Olguin

Taxfree-ansatte Tone frykter jobben ryker 1. november

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Jon Olav Nesvold, NTB/ANB

Søndagsåpne butikker: Dette mener partiene

IŠNUOMOTAS DARBUOTOJAS: – Aš noriu, kad Norvegijoje būtų gera dirbti, -sako pastolių montuotojas Isacas Maqbulas.

IŠNUOMOTAS DARBUOTOJAS: – Aš noriu, kad Norvegijoje būtų gera dirbti, -sako pastolių montuotojas Isacas Maqbulas.

Tormod Ytrehus

Nuomotas darbuotojas Isacas negavo jam priklausančios algos. Štai kaip jis pradėjo gauti 14 kronų už valandą daugiau

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Eivind Senneset

Heidi (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Nanna Aanes Wolden

Moxnes åpner for ulike samarbeidsformer med en rødgrønn regjering

Stortingsbygningen i Oslo sentrum.

Stortingsbygningen i Oslo sentrum.

Stortinget/Peter Mydske

Høyre-politiker utsatte jobbstart – fikk etterlønn fra Stortinget

Jan Erik Østlie

Støre kan juble: Norge skifter fra blått til rødt


Flere saker