JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ÅPNER DØRA FOR FORBEDRINGER: Hverken minstelønnsgaranti og AFP-ordning kom på plass i taxibransjens tariffoppgjør, men nå åpnes det for å diskutere begge deler allerede til våren.

ÅPNER DØRA FOR FORBEDRINGER: Hverken minstelønnsgaranti og AFP-ordning kom på plass i taxibransjens tariffoppgjør, men nå åpnes det for å diskutere begge deler allerede til våren.

Roy Ervin Solstad

Lønnsoppgjøret 2020

Taxibransjen er et lite skritt nærmere lønnsgaranti og AFP-ordning

Taxisjåførenes tariffavtale er den eneste uten AFP-ordning, og har i årevis har møtt en låst bom hos arbeidsgiverne når de har krevd dette. Nå er partene enige om å lete etter nøkkelen.



15.10.2020
13:12
15.10.2020 13:42

roy@lomedia.no

Det samme var strengt tatt partene enige om også i 2018, men siden det ikke ble noen løsning på LO/NHO-nivå, skjedde det ikke mer i taxibransjen heller.

Derfor er den enigheten videreført i protokollen etter årets tarifforhandlinger mellom Norges Taxiforbund og Fellesforbundet som ble gjennomført onsdag 13. oktober.

Bedre tilpasset AFP

Forhandlingsleder for Fellesforbundet, Peter Hansen, sier imidlertid at muligheten for at taxisjåførene endelig skal få en AFP-ordning, er større enn noengang.

– Taxiforbundet har hele tiden sagt at AFP-ordningen vi har nå ikke har vært tilpasset taxibransjen, men at den nye skissen til AFP-ordning hvor alle årene med opptjening danner grunnlaget for AFP, vil være enklere å forholde seg til i taxibransjen. Det gjør at jeg er litt mer optimistisk nå, sier Hansen.

Det betyr at partene i taxioppgjøret vil sette seg ned og diskutere AFP så fort LO og NHO sin utredning er ferdig. Det kan derfor skje allerede i forbindelse med mellomoppgjøret til våren.

Mye lest: Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

(Saken fortsetter under bildet)

Peter Hansen, forhandlingsleder for Fellesforbundet.

Peter Hansen, forhandlingsleder for Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Skal diskutere minstelønn

Et sentralt krav fra Fellesforbundet var også en lønnsgarantiordning, og også der er det lagt inn en åpning. Selv om det ikke blir innført umiddelbart, er det enighet om at partene senest i mellomoppgjøret i 2021 skal diskutere hvordan lønnsinnretninga i bransjen kan endres for å forebygge sosial dumping.

Bakgrunnen for dette er at partene er enige om at et lønnsnivå for sjåførene som over tid ligger under eller i nærheten av allmenngjort minstelønn i eksempelvis turbilbransjen, er uakseptabelt. I tillegg skal virkningen av koronaepidemien og endringene i yrkestransportloven på lønnsnivået i drosjebransjen, skal fortløpende evalueres av partene med tanke på eventuelle tiltak.

Får ikke en krone for å vente: Taxisjåførene krever lønnsgaranti

Liten risiko

– Vi er alle usikre på hvilken effekt dereguleringen vil få, men bransjen kan ikke klage på at dereguleringa vil gi sosial dumping og samtidig si at man ikke kan garantere en minstelønn på 25.000 kroner. Jeg tror arbeidsgiverne skjønner det. De må gjøre noe for å fremstå som den anstendige delen av bransjen. Da må de gi noenlunde anstendige vilkår, sier Hansen.

Han er derfor skuffet over at det ikke ble noe mer konkret.

– Med så lav garantilønn, ville det vært en ekstremt liten risiko å ta for arbeidsgiverne. Derfor ønsket vi å få dette på plass før dereguleringa, men der var det bråstopp. Selv om vi pushet på det vi klarte, var dette så langt vi klarte å trekke arbeidsgiverne, sier han.

Fått med deg denne? Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Opp fem kroner timen

Det rene økonomiske oppgjøret i år betyr at minstelønnssatsen i maksimalregulerte områder økes med ett prosentpoeng til 41 prosent. Omregnet til estimert timelønn, gir det en lønnsøkning på kr. 5,02 per time.

I ikke-prisregulerte områder skal det tas utgangspunkt i satsene per 30. april 2020, og gis et tillegg på 1,1 prosentpoeng. I de områdene er det beregnede kronetillegget på kr. 5,20.

Dom i Salten tingrett: Taxisjåfør Sissel ble straffet for å gå på do. Nå har Bodø Taxi erkjent at straffen var ulovlig

Sikret mot prisnedgang

Det største gjennombruddet mener derimot Peter Hansen var at selv om det takstene endres, så skal ikke sjåførene tape på det. Provisjonen skal ligge mellom 40 og 48 prosent av det innkjørte.

– Det betyr at dersom takstene blir redusert fordi selskapet vil posisjonere seg i konkurransen med andre operatører, skal sjåførene fremdeles ha det samme kronebeløpet som tidligere, dersom det er innenfor rammen på 40 til 48 prosent, sier Hansen.

Vanligvis har sjåførenes andel gått ned når takstene har gått opp, slik at timelønna blir omtrent det samme. Med den nye bestemmelsen er sjåførene sikret at andelen går opp om takstene går ned.

Taxi-reformen: Sp-lederen krever at regjeringen utsetter frislippet av taxier: – Det er snakk om tusenvis av arbeidsplasser

Enstemmig anbefaling

Det er også foretatt en justering av lønnsgrunnlaget dersom taxien er på verksted eller må vaskes. Den grunnlaget økes fra snaut 441 kroner timen til nesten 485 kroner timen som det så utbetales den samme prosentsatsen av som når sjåføren har vanlige turer.

Partene er også enige om at man lokalt skal gå gjennom grunnlaget for forskuttering av sykelønn der dette ikke gjøres. Det understrekes at det ikke er anledning til å forskjellsbehandle arbeidstakerne i bedriften på dette området.

Resultatet som nå sendes ut på uravstemning ble enstemmig anbefalt av Fellesforbundets forhandlingsutvalg. Fristen er satt til 30. oktober.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.10.2020
13:12
15.10.2020 13:42



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten


Flere saker