JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Ap, SV, Rødt og Sp vil ha omkamp om liberaliseringen av taxinæringen. MDG har ikke bestemt seg.

Ap, SV, Rødt og Sp vil ha omkamp om liberaliseringen av taxinæringen. MDG har ikke bestemt seg.

Colourbox.com

Kan sikre nytt flertall:

Frislipp på drosjeløyver kommer 1. november – men opposisjonen lover omkamp

Ap og opposisjonen vil ha omkamp om liberaliseringen av taxinæringen. – Man må se muligheten og ikke bare ergre seg, svarer Høyre.


25.09.2020
09:25
25.09.2020 10:01

helge@lomedia.no

Regjeringen foreslår å fjerne behovsprøvingen av drosjeløyver, som i dag begrenser antallet aktører i markedet. Man fjerner også kravet om å være tilknyttet en sentral.

I tillegg vil regjeringen gå over til nasjonale løyver og vekk fra kravet om at drosjekjøring må være hovedinntektskilden hvis man skal få løyve. Målet er å øke fleksibiliteten, og redusere kostnader og etableringsbarrierer i markedet.

Ordningen skulle allerede vært innført, men korona-pandemien sørget for en utsettelse til 1. november.

Aktuelt: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Partiprogrammet

Fredag legger Arbeiderpartiet fram sitt forslag til nytt partiprogram. Partiet vil sikre et godt drosjetilbud i hele landet, og stoppe liberaliseringen av drosjenæringen.

Om det så må være etter en eventuell valgseier til høsten.

– Denne kampen skal vi stå i. All erfaring viser at en slik liberalisering ikke fungerer. Bare spør våre naboer i Sverige, sier nestleder i Ap, Bjørnar Skjæran til FriFagbevegelse.

All erfaring viser at en liberalisering ikke fungerer, sier nestleder i Ap, Bjørnar Skjæran.

All erfaring viser at en liberalisering ikke fungerer, sier nestleder i Ap, Bjørnar Skjæran.

Aslak Bodahl

– Erfaringene viser at prisene ikke går ned, men at vi får mer svart økonomi. Og vi mister den viktigste beredskapen som finnes hvis kjøreplikten fases ut. Det vil ødelegge hele næringen. Vi trenger en politikk som går stikk motsatt vei. Om du er sjåfør skal du ha like gode muligheter til et godt, trygt og organisert arbeidsliv som alle andre, sier Bjørnar Skjæran.

– Liberaliseringen vil bare føre til mer sosial dumping og flere useriøse aktører. Det er ikke noe som tilsier at det skal bli bedre for kundene. Det er et ideologisk eksperiment, mener Skjæran.

Motstanden mot liberaliseringen av taxinæringen samler opposisjonen på Stortinget.

SV mener liberaliseringen vil gi høyere priser og føre til kaos og dårligere tilbud i byene, men færre taxier i distriktene og et dårligere tilbud for kundene der.

Sterk historie: Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

Ba om utsettelse

Sp-leder Trygve Slagsvold ba senest i begynnelsen av måneden samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) utsette frislippet.

– Regjeringen presser dette gjennom mot alle faglige råd. Dette er ren markedsliberalisme. Fullstendig uansvarlig, sa Trygve Slagsvold Vedum til FriFagbevegelse i den forbindelse.

Han ba samferdselsministeren lytte til partene i arbeidslivet og de som kjenner drosjenæringen.

Leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, mener det siste drosjenæringen trenger er flere biler og mer konkurranse.

– Drosjesjåførene jobber allerede lange dager for å skaffe seg en inntekt det går an å leve av. Hvis regjeringa gjennomfører den planlagte liberaliseringen får vi enda flere utrygge og lavtlønte jobber. Dette er en gavepakke til Uber og spikeren i kista for mange av dem som prøver å leve av å kjøre drosje i dag, sier Bjørnar Moxnes til FriFagbevegelse.

– Vi må styrke ansattes vern under krisa, ikke svekke det slik regjeringa legger opp til for drosjesjåførene, legger han til.

MDG jobber fortsatt med sitt programforslag, men Kristoffer Robin Haug utelukker ikke at MDG kan være med på en omkamp.

– Vi har jo sett hvor store negative konsekvenser liberaliseringen vil ha både for næringen og drosjetilbudet. Særlig i distriktene, sier Kristoffer Robin Haug til FriFagbevegelse.

Også Norges Taxiforbund er svært tydelig overfor regjeringen og ber om at dereguleringen utsettes til neste sommer.

LO, YS, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Norges Taxiforbund har også sendt brev til regjeringen hvor kravet blant annet er at drosjene må være tilknyttet en taxisentral for å gi et godt og sikkert tilbud for folk i hele landet, anstendige lønns- og arbeidsvilkår og rettferdig konkurranse.

Tilbake i mars: Drosjesjåfør ga Hadia Tajik en brutal vekker om alvoret i koronakrisen

Regjeringen vil ikke snu

Men samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ikke stoppe liberaliseringen.

– Jeg forholder meg til Stortingets lovvedtak fra juni i år om at endringene skal tre i kraft 1. november 2020. Tidspunktet for iverksettelse av ny drosjeregulering er fastsatt i lov og kan bare endres av Stortinget, påpeker Hareide.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ikke stoppe frislippet av drosjeløyver.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ikke stoppe frislippet av drosjeløyver.

Jan-Erik Østlie

Han hevder regjeringen har gjort en grundig vurdering av hvor lang utsettelsen burde være.

– Høringsinstansene hadde ulike synspunkt på dette spørsmålet. Det var viktig for regjeringen å bidra til at drosjetilbudet ikke forvitret helt som følge av covid-19-utbruddet, og til at det også på sikt ville være et godt drosjetilbud i hele landet. Regjeringen la i vurderingen også vekt på å gi fylkeskommunene og Statens vegvesen tilstrekkelig tid til forberedelser, og på at utsettelsen ikke skulle få for store konsekvenser for aktører som hadde planlagt å gå inn i markedet under de nye reglene, skrev Knut Arild Hareide i tilsvaret til Trygve Slagsvold Vedum.

Samferdselspolitiker for Høyre på Stortinget, Nils Aage Jegstad, sier at det ikke er aktuelt å endre standpunkt.

– Drosjenæringen må ta inn over seg at de møter en ny hverdag. Det må skje en modernisering. Taxinæringen har slitt, sier Jegstad til FriFagbevegelse.

Han oppfordrer næringen til å se mulighetene i stedet for å ergre seg, og presiserer at det er tatt hensyn til mange av innvendingene som har kommet.

– I en overgangsperiode kan det bli flere drosjer i markedet, men i framtida vil det jevne seg ut, mener han.

25.09.2020
09:25
25.09.2020 10:01



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker