Ap, SV, Rødt og Sp vil ha omkamp om liberaliseringen av taxinæringen. MDG har ikke bestemt seg.
Colourbox.com
Kan sikre nytt flertall:
Frislipp på drosjeløyver kommer 1. november – men opposisjonen lover omkamp
Ap og opposisjonen vil ha omkamp om liberaliseringen av taxinæringen. – Man må se muligheten og ikke bare ergre seg, svarer Høyre.
helge@lomedia.no
Regjeringen foreslår å fjerne behovsprøvingen av drosjeløyver, som i dag begrenser antallet aktører i markedet. Man fjerner også kravet om å være tilknyttet en sentral.
I tillegg vil regjeringen gå over til nasjonale løyver og vekk fra kravet om at drosjekjøring må være hovedinntektskilden hvis man skal få løyve. Målet er å øke fleksibiliteten, og redusere kostnader og etableringsbarrierer i markedet.
Ordningen skulle allerede vært innført, men korona-pandemien sørget for en utsettelse til 1. november.
Aktuelt: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes
Partiprogrammet
Fredag legger Arbeiderpartiet fram sitt forslag til nytt partiprogram. Partiet vil sikre et godt drosjetilbud i hele landet, og stoppe liberaliseringen av drosjenæringen.
Om det så må være etter en eventuell valgseier til høsten.
– Denne kampen skal vi stå i. All erfaring viser at en slik liberalisering ikke fungerer. Bare spør våre naboer i Sverige, sier nestleder i Ap, Bjørnar Skjæran til FriFagbevegelse.
All erfaring viser at en liberalisering ikke fungerer, sier nestleder i Ap, Bjørnar Skjæran.
Aslak Bodahl
– Erfaringene viser at prisene ikke går ned, men at vi får mer svart økonomi. Og vi mister den viktigste beredskapen som finnes hvis kjøreplikten fases ut. Det vil ødelegge hele næringen. Vi trenger en politikk som går stikk motsatt vei. Om du er sjåfør skal du ha like gode muligheter til et godt, trygt og organisert arbeidsliv som alle andre, sier Bjørnar Skjæran.
– Liberaliseringen vil bare føre til mer sosial dumping og flere useriøse aktører. Det er ikke noe som tilsier at det skal bli bedre for kundene. Det er et ideologisk eksperiment, mener Skjæran.
Motstanden mot liberaliseringen av taxinæringen samler opposisjonen på Stortinget.
SV mener liberaliseringen vil gi høyere priser og føre til kaos og dårligere tilbud i byene, men færre taxier i distriktene og et dårligere tilbud for kundene der.
Sterk historie: Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist
Ba om utsettelse
Sp-leder Trygve Slagsvold ba senest i begynnelsen av måneden samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) utsette frislippet.
– Regjeringen presser dette gjennom mot alle faglige råd. Dette er ren markedsliberalisme. Fullstendig uansvarlig, sa Trygve Slagsvold Vedum til FriFagbevegelse i den forbindelse.
Han ba samferdselsministeren lytte til partene i arbeidslivet og de som kjenner drosjenæringen.
Leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, mener det siste drosjenæringen trenger er flere biler og mer konkurranse.
– Drosjesjåførene jobber allerede lange dager for å skaffe seg en inntekt det går an å leve av. Hvis regjeringa gjennomfører den planlagte liberaliseringen får vi enda flere utrygge og lavtlønte jobber. Dette er en gavepakke til Uber og spikeren i kista for mange av dem som prøver å leve av å kjøre drosje i dag, sier Bjørnar Moxnes til FriFagbevegelse.
– Vi må styrke ansattes vern under krisa, ikke svekke det slik regjeringa legger opp til for drosjesjåførene, legger han til.
MDG jobber fortsatt med sitt programforslag, men Kristoffer Robin Haug utelukker ikke at MDG kan være med på en omkamp.
– Vi har jo sett hvor store negative konsekvenser liberaliseringen vil ha både for næringen og drosjetilbudet. Særlig i distriktene, sier Kristoffer Robin Haug til FriFagbevegelse.
Også Norges Taxiforbund er svært tydelig overfor regjeringen og ber om at dereguleringen utsettes til neste sommer.
LO, YS, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Norges Taxiforbund har også sendt brev til regjeringen hvor kravet blant annet er at drosjene må være tilknyttet en taxisentral for å gi et godt og sikkert tilbud for folk i hele landet, anstendige lønns- og arbeidsvilkår og rettferdig konkurranse.
Tilbake i mars: Drosjesjåfør ga Hadia Tajik en brutal vekker om alvoret i koronakrisen
Regjeringen vil ikke snu
Men samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ikke stoppe liberaliseringen.
– Jeg forholder meg til Stortingets lovvedtak fra juni i år om at endringene skal tre i kraft 1. november 2020. Tidspunktet for iverksettelse av ny drosjeregulering er fastsatt i lov og kan bare endres av Stortinget, påpeker Hareide.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ikke stoppe frislippet av drosjeløyver.
Jan-Erik Østlie
Han hevder regjeringen har gjort en grundig vurdering av hvor lang utsettelsen burde være.
– Høringsinstansene hadde ulike synspunkt på dette spørsmålet. Det var viktig for regjeringen å bidra til at drosjetilbudet ikke forvitret helt som følge av covid-19-utbruddet, og til at det også på sikt ville være et godt drosjetilbud i hele landet. Regjeringen la i vurderingen også vekt på å gi fylkeskommunene og Statens vegvesen tilstrekkelig tid til forberedelser, og på at utsettelsen ikke skulle få for store konsekvenser for aktører som hadde planlagt å gå inn i markedet under de nye reglene, skrev Knut Arild Hareide i tilsvaret til Trygve Slagsvold Vedum.
Samferdselspolitiker for Høyre på Stortinget, Nils Aage Jegstad, sier at det ikke er aktuelt å endre standpunkt.
– Drosjenæringen må ta inn over seg at de møter en ny hverdag. Det må skje en modernisering. Taxinæringen har slitt, sier Jegstad til FriFagbevegelse.
Han oppfordrer næringen til å se mulighetene i stedet for å ergre seg, og presiserer at det er tatt hensyn til mange av innvendingene som har kommet.
– I en overgangsperiode kan det bli flere drosjer i markedet, men i framtida vil det jevne seg ut, mener han.
Mest lest
Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.
Arne Ristesund
Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn
– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.
CRYSTALWEED cannabis/Unslpash
– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus
Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.
Jan-Erik Østlie
Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene
Kommentar
Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.
Brian Cliff Olguin
«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»
STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.
Jan-Erik Østlie
Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte
BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.
Ole Palmstrøm
– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet
Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.
Jan-Erik Østlie
Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen
Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart. Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.
Privat
Lærerstreiken trappes opp fra neste uke
Colourbox
Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene
Debatt
LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.
Sissel M. Rasmussen
«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn
Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.
Bjørn A. Grimstad
Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp
SAS
Tormod Ytrehus
Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen
Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.
Hanna Skotheim
Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol
Matvareprisen skyter i været.
Heiko Junge / NTB
Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå
Debatt
Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.
Leif Martin Kirknes
«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»
I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.
Ingerid Jordal
Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp
KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.
Morten Hansen
Debatt om regjeringens togpolitikk: – Vi som jobber med vedlikehold og renhold, er usynlige
Fire nye år i statsministerstolen. Det er Erna Solbergs langsiktige mål.
Jan-Erik Østlie
Erna ønsker å bli statsminister igjen
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) hadde mandag møte med de parlamentariske lederne på Stortinget.
Martin Guttormsen Slørdal
Strøm kan bli enda dyrere framover, varsler Aasland
MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,
Arkivbilde: Petter Pettersen