Kan sikre nytt flertall:
Frislipp på drosjeløyver kommer 1. november – men opposisjonen lover omkamp
Ap og opposisjonen vil ha omkamp om liberaliseringen av taxinæringen. – Man må se muligheten og ikke bare ergre seg, svarer Høyre.
Ap, SV, Rødt og Sp vil ha omkamp om liberaliseringen av taxinæringen. MDG har ikke bestemt seg.
Colourbox.com
helge@lomedia.no
Regjeringen foreslår å fjerne behovsprøvingen av drosjeløyver, som i dag begrenser antallet aktører i markedet. Man fjerner også kravet om å være tilknyttet en sentral.
I tillegg vil regjeringen gå over til nasjonale løyver og vekk fra kravet om at drosjekjøring må være hovedinntektskilden hvis man skal få løyve. Målet er å øke fleksibiliteten, og redusere kostnader og etableringsbarrierer i markedet.
Ordningen skulle allerede vært innført, men korona-pandemien sørget for en utsettelse til 1. november.
Aktuelt: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes
Partiprogrammet
Fredag legger Arbeiderpartiet fram sitt forslag til nytt partiprogram. Partiet vil sikre et godt drosjetilbud i hele landet, og stoppe liberaliseringen av drosjenæringen.
Om det så må være etter en eventuell valgseier til høsten.
– Denne kampen skal vi stå i. All erfaring viser at en slik liberalisering ikke fungerer. Bare spør våre naboer i Sverige, sier nestleder i Ap, Bjørnar Skjæran til FriFagbevegelse.
All erfaring viser at en liberalisering ikke fungerer, sier nestleder i Ap, Bjørnar Skjæran.
Aslak Bodahl
– Erfaringene viser at prisene ikke går ned, men at vi får mer svart økonomi. Og vi mister den viktigste beredskapen som finnes hvis kjøreplikten fases ut. Det vil ødelegge hele næringen. Vi trenger en politikk som går stikk motsatt vei. Om du er sjåfør skal du ha like gode muligheter til et godt, trygt og organisert arbeidsliv som alle andre, sier Bjørnar Skjæran.
– Liberaliseringen vil bare føre til mer sosial dumping og flere useriøse aktører. Det er ikke noe som tilsier at det skal bli bedre for kundene. Det er et ideologisk eksperiment, mener Skjæran.
Motstanden mot liberaliseringen av taxinæringen samler opposisjonen på Stortinget.
SV mener liberaliseringen vil gi høyere priser og føre til kaos og dårligere tilbud i byene, men færre taxier i distriktene og et dårligere tilbud for kundene der.
Sterk historie: Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist
Ba om utsettelse
Sp-leder Trygve Slagsvold ba senest i begynnelsen av måneden samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) utsette frislippet.
– Regjeringen presser dette gjennom mot alle faglige råd. Dette er ren markedsliberalisme. Fullstendig uansvarlig, sa Trygve Slagsvold Vedum til FriFagbevegelse i den forbindelse.
Han ba samferdselsministeren lytte til partene i arbeidslivet og de som kjenner drosjenæringen.
Leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, mener det siste drosjenæringen trenger er flere biler og mer konkurranse.
– Drosjesjåførene jobber allerede lange dager for å skaffe seg en inntekt det går an å leve av. Hvis regjeringa gjennomfører den planlagte liberaliseringen får vi enda flere utrygge og lavtlønte jobber. Dette er en gavepakke til Uber og spikeren i kista for mange av dem som prøver å leve av å kjøre drosje i dag, sier Bjørnar Moxnes til FriFagbevegelse.
– Vi må styrke ansattes vern under krisa, ikke svekke det slik regjeringa legger opp til for drosjesjåførene, legger han til.
MDG jobber fortsatt med sitt programforslag, men Kristoffer Robin Haug utelukker ikke at MDG kan være med på en omkamp.
– Vi har jo sett hvor store negative konsekvenser liberaliseringen vil ha både for næringen og drosjetilbudet. Særlig i distriktene, sier Kristoffer Robin Haug til FriFagbevegelse.
Også Norges Taxiforbund er svært tydelig overfor regjeringen og ber om at dereguleringen utsettes til neste sommer.
LO, YS, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Norges Taxiforbund har også sendt brev til regjeringen hvor kravet blant annet er at drosjene må være tilknyttet en taxisentral for å gi et godt og sikkert tilbud for folk i hele landet, anstendige lønns- og arbeidsvilkår og rettferdig konkurranse.
Tilbake i mars: Drosjesjåfør ga Hadia Tajik en brutal vekker om alvoret i koronakrisen
Regjeringen vil ikke snu
Men samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ikke stoppe liberaliseringen.
– Jeg forholder meg til Stortingets lovvedtak fra juni i år om at endringene skal tre i kraft 1. november 2020. Tidspunktet for iverksettelse av ny drosjeregulering er fastsatt i lov og kan bare endres av Stortinget, påpeker Hareide.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ikke stoppe frislippet av drosjeløyver.
Jan-Erik Østlie
Han hevder regjeringen har gjort en grundig vurdering av hvor lang utsettelsen burde være.
– Høringsinstansene hadde ulike synspunkt på dette spørsmålet. Det var viktig for regjeringen å bidra til at drosjetilbudet ikke forvitret helt som følge av covid-19-utbruddet, og til at det også på sikt ville være et godt drosjetilbud i hele landet. Regjeringen la i vurderingen også vekt på å gi fylkeskommunene og Statens vegvesen tilstrekkelig tid til forberedelser, og på at utsettelsen ikke skulle få for store konsekvenser for aktører som hadde planlagt å gå inn i markedet under de nye reglene, skrev Knut Arild Hareide i tilsvaret til Trygve Slagsvold Vedum.
Samferdselspolitiker for Høyre på Stortinget, Nils Aage Jegstad, sier at det ikke er aktuelt å endre standpunkt.
– Drosjenæringen må ta inn over seg at de møter en ny hverdag. Det må skje en modernisering. Taxinæringen har slitt, sier Jegstad til FriFagbevegelse.
Han oppfordrer næringen til å se mulighetene i stedet for å ergre seg, og presiserer at det er tatt hensyn til mange av innvendingene som har kommet.
– I en overgangsperiode kan det bli flere drosjer i markedet, men i framtida vil det jevne seg ut, mener han.