Roald Arentz
Tormod Ytrehus
Debatt
Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz
Taxisjåførene taper på flere fronter. Er det mulig å snu utviklinga?
Drosjenæringa har vært litt i vinden i det siste, men det må være lov å si at det har vært mest motvind.
Fra før av er næringa prega av lave lønninger, lange arbeidsdager, stor gjennomtrekk og lav organisasjonsgrad. Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere. Og den såkalte liberaliseringa av næringa, som like gjerne kan kalles ei rasering, har ikke gjort forholdene bedre. Og da har jeg ikke nevnt pandemien, som har vært en pest og en plage og gjort store innhogg i omsetninga i mange sørvisbedrifter i snart halvannet år.
Og nettopp omsetninga er viktig for drosjesjåførene, for de er nemlig provisjonsbetalte, og har ingen garantiinntekt. Står en drosje stille på en holdeplass en time eller to, og tro meg - det er ikke uvanlig, så tjener sjåføren null kroner i timen mens hen står der.
Det betyr også at når drosjene kjører oppdrag som er på anbud, typisk skole- eller pasientkjøring, får de betalt en viss prosent av beløpet på taksameteret. Når drosjeselskapene da regelmessig underbyr hverandre for å få oppdrag for kommuner, fylkeskommuner og helseforetak, er det sjåførenes lønninger de legger i potten. Og når jeg, eller en annen tillitsvalgt, skal forhandle om lønna med drosjeeiernes organisasjon Norges Taxiforbund, forhandler vi bare om hvor mange prosent av omsetninga sjåførene skal få i provisjon. Men størrelsen på kaka kan vi ikke påvirke. Det er imidlertid betydelig forskjell på en halv lukka valnøtt og en halv muffin, så det kan egentlig diskuteres om drosjesjåførene har reell forhandlingsrett på lønna si.
I alle fall setter det direktøren for Helse Vest i et grelt lys, da han i fjor høst gikk ut i bergenspressa og skrøyt av hvor billig pasienttransport han hadde sikra seg i den nye anbudsperioden. For anbudskontrakten innebærer at sjåførene tjener så dårlig på pasientkjøringa at de knapt har lyst til å kjøre turene, og det rapporteres nå fra regionen at kvaliteten på pasienttransporten har betydelig forbedringspotensial med tanke på sørvis og punktlighet. Tidligere har vi også sett at pasienter i Oslo har måttet vente i timesvis på pasientdrosjer som aldri kom fordi sjåførene sa nei til turene. «Dårlige holdninger hos sjåførene», het det fra helseforetaket. Mon det. Alle trenger ei lønn å leve av. Og når forretningsidéen «sosial dumping» er den som vinner fram i anbudsrundene er det flere og flere drosjesjåfører som ikke lenger kan leve av lønna si, i alle fall ikke uten å jobbe 12-14-timers arbeidsdager.
For turene som ikke er på anbud, sånn som folk flest bruker drosje (hjem fra byen, til og fra flyplassen osv) er for en stor del overtatt av deltidsarbeidende kjørende enkeltpersonsforetak som nå er ønska hjertelig velkommen inn på markedet av stortingsflertallet og regjeringa. Denne gjengen kjører helst når etterspørselen er stor, og ødelegger inntektsgrunnlaget for de som prøver å livnære seg av drosjeyrket. Disse lausarbeiderne har ikke pensjonsrettigheter, ingen permisjonsordninger, ingen rett på sjukepenger og liten eller ingen opplæring i jobben de skal utføre. Og ikke nok med det: Sist piratselskapet Uber opererte i Norge, var det bare 10 prosent av sjåførene som oppga inntektene sine til skattemyndighetene.
Liberaliseringa av drosjenæringa er ikke bare systematisk sosial dumping, det er også oppskrift på ei helsvart næring. Denne raseringa er også bortimot norsk rekord i å ignorere høringsuttalelser; LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, YTF og Norges Taxiforbund har sammen med samtlige norske fylkeskommuner advart mot den utviklinga vi dessverre ser i bransjen nå.
Men det er stortingsvalg til høsten, og jeg lurer oppriktig på hva som skjer dersom vi får det regjeringsskiftet meningsmålingene tyder på at vi får. For både Rødt, SV, Ap og Sp har lovt i valgkampen at de skal reversere liberaliseringa av drosjenæringa. Problemet er bare at ingen av dem har forklart hvordan de har tenkt å gjøre det.
For er det i det hele tatt mulig å få majonesen tilbake på tuben? Hele sykdomsforløpet starta jo med et brev fra EØS-avtalens kontrollorgan ESA, der det het seg at de norske drosjereglene, spesielt den politisk bestemte begrensninga på antallet løyver og plikten til å være tilknytta en drosjesentral, var i strid med EØS-avtalens bestemmelser om lik etableringsrett. Så vekk med det.
Jeg vil gjerne vite helt konkret hvordan et potensielt rødgrønt stortingsflertall har tenkt å utfordre dette. Skal de bare vedta nye forskrifter til yrkestransportloven og hevde at viktige samfunnsinteresser står på spill? Skal de kreve reforhandlinger av EØS-avtalen? Sjøl vil jeg gjerne ha spylt hele avtalen på sjøen, men det blir det neppe flertall for på Stortinget uansett valgresultat. Men transportarbeiderne har både stemmerett og stort nettverk.
Derfor vil jeg gjerne utfordre de nevnte politiske partiene med tre konkrete spørsmål:
1. Hvordan skal ei reversering av taxi-liberaliseringa gjøres i praksis?
2. Hva kan gjøres politisk for å forebygge at anbudskjøring for offentlige transportkjøpere bidrar til en nedadgående lønnsspiral for sjåførene som utfører oppdragene?
3. Hvordan vil dere ellers jobbe for å forebygge og stoppe sosial dumping i drosjebransjen - og transportbransjen forøvrig?
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie