JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Debatt

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Taxisjåførene taper på flere fronter. Er det mulig å snu utviklinga?
29.07.2021
07:01
24.08.2021 10:22
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Drosjenæringa har vært litt i vinden i det siste, men det må være lov å si at det har vært mest motvind.

Fra før av er næringa prega av lave lønninger, lange arbeidsdager, stor gjennomtrekk og lav organisasjonsgrad. Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere. Og den såkalte liberaliseringa av næringa, som like gjerne kan kalles ei rasering, har ikke gjort forholdene bedre. Og da har jeg ikke nevnt pandemien, som har vært en pest og en plage og gjort store innhogg i omsetninga i mange sørvisbedrifter i snart halvannet år.

Og nettopp omsetninga er viktig for drosjesjåførene, for de er nemlig provisjonsbetalte, og har ingen garantiinntekt. Står en drosje stille på en holdeplass en time eller to, og tro meg - det er ikke uvanlig, så tjener sjåføren null kroner i timen mens hen står der.

Det betyr også at når drosjene kjører oppdrag som er på anbud, typisk skole- eller pasientkjøring, får de betalt en viss prosent av beløpet på taksameteret. Når drosjeselskapene da regelmessig underbyr hverandre for å få oppdrag for kommuner, fylkeskommuner og helseforetak, er det sjåførenes lønninger de legger i potten. Og når jeg, eller en annen tillitsvalgt, skal forhandle om lønna med drosjeeiernes organisasjon Norges Taxiforbund, forhandler vi bare om hvor mange prosent av omsetninga sjåførene skal få i provisjon. Men størrelsen på kaka kan vi ikke påvirke. Det er imidlertid betydelig forskjell på en halv lukka valnøtt og en halv muffin, så det kan egentlig diskuteres om drosjesjåførene har reell forhandlingsrett på lønna si.

I alle fall setter det direktøren for Helse Vest i et grelt lys, da han i fjor høst gikk ut i bergenspressa og skrøyt av hvor billig pasienttransport han hadde sikra seg i den nye anbudsperioden. For anbudskontrakten innebærer at sjåførene tjener så dårlig på pasientkjøringa at de knapt har lyst til å kjøre turene, og det rapporteres nå fra regionen at kvaliteten på pasienttransporten har betydelig forbedringspotensial med tanke på sørvis og punktlighet. Tidligere har vi også sett at pasienter i Oslo har måttet vente i timesvis på pasientdrosjer som aldri kom fordi sjåførene sa nei til turene. «Dårlige holdninger hos sjåførene», het det fra helseforetaket. Mon det. Alle trenger ei lønn å leve av. Og når forretningsidéen «sosial dumping» er den som vinner fram i anbudsrundene er det flere og flere drosjesjåfører som ikke lenger kan leve av lønna si, i alle fall ikke uten å jobbe 12-14-timers arbeidsdager.

For turene som ikke er på anbud, sånn som folk flest bruker drosje (hjem fra byen, til og fra flyplassen osv) er for en stor del overtatt av deltidsarbeidende kjørende enkeltpersonsforetak som nå er ønska hjertelig velkommen inn på markedet av stortingsflertallet og regjeringa. Denne gjengen kjører helst når etterspørselen er stor, og ødelegger inntektsgrunnlaget for de som prøver å livnære seg av drosjeyrket. Disse lausarbeiderne har ikke pensjonsrettigheter, ingen permisjonsordninger, ingen rett på sjukepenger og liten eller ingen opplæring i jobben de skal utføre. Og ikke nok med det: Sist piratselskapet Uber opererte i Norge, var det bare 10 prosent av sjåførene som oppga inntektene sine til skattemyndighetene.

Liberaliseringa av drosjenæringa er ikke bare systematisk sosial dumping, det er også oppskrift på ei helsvart næring. Denne raseringa er også bortimot norsk rekord i å ignorere høringsuttalelser; LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, YTF og Norges Taxiforbund har sammen med samtlige norske fylkeskommuner advart mot den utviklinga vi dessverre ser i bransjen nå.

Men det er stortingsvalg til høsten, og jeg lurer oppriktig på hva som skjer dersom vi får det regjeringsskiftet meningsmålingene tyder på at vi får. For både Rødt, SV, Ap og Sp har lovt i valgkampen at de skal reversere liberaliseringa av drosjenæringa. Problemet er bare at ingen av dem har forklart hvordan de har tenkt å gjøre det.

For er det i det hele tatt mulig å få majonesen tilbake på tuben? Hele sykdomsforløpet starta jo med et brev fra EØS-avtalens kontrollorgan ESA, der det het seg at de norske drosjereglene, spesielt den politisk bestemte begrensninga på antallet løyver og plikten til å være tilknytta en drosjesentral, var i strid med EØS-avtalens bestemmelser om lik etableringsrett. Så vekk med det.

Jeg vil gjerne vite helt konkret hvordan et potensielt rødgrønt stortingsflertall har tenkt å utfordre dette. Skal de bare vedta nye forskrifter til yrkestransportloven og hevde at viktige samfunnsinteresser står på spill? Skal de kreve reforhandlinger av EØS-avtalen? Sjøl vil jeg gjerne ha spylt hele avtalen på sjøen, men det blir det neppe flertall for på Stortinget uansett valgresultat. Men transportarbeiderne har både stemmerett og stort nettverk.

Derfor vil jeg gjerne utfordre de nevnte politiske partiene med tre konkrete spørsmål:

1. Hvordan skal ei reversering av taxi-liberaliseringa gjøres i praksis?

2. Hva kan gjøres politisk for å forebygge at anbudskjøring for offentlige transportkjøpere bidrar til en nedadgående lønnsspiral for sjåførene som utfører oppdragene?

3. Hvordan vil dere ellers jobbe for å forebygge og stoppe sosial dumping i drosjebransjen - og transportbransjen forøvrig?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.07.2021
07:01
24.08.2021 10:22



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt