JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Raymond Johansen vil stanse godkjenning av nye drosjeløyver i Oslo

I august kan det bli rekordmange drosjeløyver i Oslo. Raymond Johansen (Ap) ber regjeringen stoppe frislippet og frykter at næringen kan kollapse.

Roy Ervin Solstad

Det er nå 2.661 drosjeløyver i Oslo. Det er en økning på 987 løyver siden den nye drosjereformen ble vedtatt i november 2020, hvor reglene for å kjøre drosje ble myket kraftig opp.

– Drosjemarkedet i Oslo er i ferd med å kollapse. Nye aktører florerer, biler kjører rundt uten kunder og prisene dumpes. Vi har ingen oversikt og kontroll med hvilke aktører som plutselig dukker opp i byen, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Byrådslederen ber regjeringen om umiddelbar stans i godkjenningen av nye drosjeløyver.

Debatt: Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Nanna Aanes Wolden

– Jeg ber innstendig om at regjeringen stopper frislippet og godkjenningen av nye løyver i Oslo. Om dette får fortsette, vil drosjesjåfør bli et utrydningstruet yrke, og hele markedet vil i løpet av kort tid bli tatt over av utenlandske appbaserte selskaper, sier Raymond Johansen.

I august alene har det blitt utstedt 154 løyver, og måneden kan sette rekord om trenden fortsetter.

Byrådslederen er bekymret, og peker blant annet på at aktører som Bolt, Uber, Jip og Yango registrerer sine sjåfører som selvstendig næringsdrivende, og dermed ikke tar ansvar for utbetaling av feriepenger, sykepenger og pensjonssparing.

Selskapene betaler heller ikke norsk selskapsskatt.

Warning
Annonse
Annonse