JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sikkerhet for sjåfører:

Samferdselsministeren åpner for at Norge kan innføre ekstra strenge krav til sikkerhet for bussjåfører

Samferdselsminister Knut Arild Hareide beklager samtidig at EUs nye sikkerhetsforskrifter for busser ikke krever bedre kollisjonsbeskyttelse for sjåførene.
KAN KREVE FØRERSIKKERHET I ANBUD: - Det er fylkeskommunene som eventuelt må stille slike krav i anbudene de utlyser. Enkelte fylker vier nå dette temaet større oppmerksomhet, mens det samtidig er potensiale for langt større bevissthet i mange fylker, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF)

KAN KREVE FØRERSIKKERHET I ANBUD: - Det er fylkeskommunene som eventuelt må stille slike krav i anbudene de utlyser. Enkelte fylker vier nå dette temaet større oppmerksomhet, mens det samtidig er potensiale for langt større bevissthet i mange fylker, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF)

Martin Guttormsen Slørdal

roy@lomedia.no

Busser der sjåføren sitter lavt, har ikke god nok sikkerhet ved kollisjoner. Det er avdekket gjennom to kollisjoner der bussjåfører har omkommet de siste tre årene.

Statens Havarikommisjon for transport sa etter en dødsulykke i 2017 at slike busser har lavere kollisjonssikkerhet enn andre kjøretøy. Problemet er at det ikke er styrke nok i fronten på bussen til at førerplassen beskyttes ved et sammenstøt. Det til tross for at bussene er laget etter de sikkerhetskravene som finnes.

Må akseptere minimumskrav

I etterkant av kollisjonen mellom en elbil og en buss i Bergen 16. juni, har på ny kravene om sikrere busser blusset opp. Bekymringen blant bussjåførene har også nådd samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Til Magasinet for fagorganiserte sier Hareide at alle busser i Norge skal oppfylle felles europeiske bestemmelser.

– Vi er i henhold til EØS-avtalen forpliktet til å akseptere busser som er godkjent i henhold til disse kravene, men det er beklagelig at kravene til kollisjonssikkerhet i buss ikke er styrket når vi samtidig har sett en stadig utvikling i dette for andre kjøretøy, sier han.

Ulykken i Bergen skremmer Fellesforbundet: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr

Får nødbremser

Ifølge Hareide er det heller ingen stor hjelp i den nye sikkerhetsforordningen som skal tre i kraft 5. juli 2022. Det vil medføre at bussene skal ha automatiske nødbremser som vil kunne redusere farten til bussen ved en kollisjon. Samferdselsministeren skulle gjerne sett enda strengere krav.

– Det er likevel dessverre slik at sjåførplassen i buss ikke har fått større forbedringer når det gjelder tekniske krav til bussens konstruksjon. Statens Vegvesen har derfor etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet tatt initiativ til strengere internasjonale krav til kollisjonssikkerhet i buss, men har dessverre så langt ikke nådd frem, sier Hareide.

Nasjonale krav

Det manglende gjennomslaget internasjonalt, gjør nå at norske myndigheter ikke lenger utelukker egne særnorske regler.

Innen utgangen av året skal Statens Vegvesen vurdere om det kan innføres nasjonale krav til ekstra beskyttelse for fører som en del av bussens konstruksjon der bussen går i såkalt løyvepliktig transport.

– Dette følger også opp havarikommisjonens tilråding etter en tidligere tragisk bussulykke, sier samferdselsministeren og viser til ulykken i Ullensaker kommune i 2017.

Fylkene kan bestemme

Hareide minner om at de gjeldende kravene kun er minimumskrav, slik at det ved kjøp av transporttjenester kan settes som vilkår for de kjøretøyene som skal brukes at det bygges inn ekstra sikkerhet for fører.

– Det er fylkeskommunene som eventuelt må stille slike krav i anbudene de utlyser. Enkelte fylker vier nå dette temaet større oppmerksomhet, mens det samtidig er potensial for langt større bevissthet i mange fylker, sier Knut Arild Hareide.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse