KAN KREVE FØRERSIKKERHET I ANBUD: - Det er fylkeskommunene som eventuelt må stille slike krav i anbudene de utlyser. Enkelte fylker vier nå dette temaet større oppmerksomhet, mens det samtidig er potensiale for langt større bevissthet i mange fylker, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF)
Martin Guttormsen Slørdal
Sikkerhet for sjåfører:
Samferdselsministeren åpner for at Norge kan innføre ekstra strenge krav til sikkerhet for bussjåfører
Samferdselsminister Knut Arild Hareide beklager samtidig at EUs nye sikkerhetsforskrifter for busser ikke krever bedre kollisjonsbeskyttelse for sjåførene.
roy@lomedia.no
Busser der sjåføren sitter lavt, har ikke god nok sikkerhet ved kollisjoner. Det er avdekket gjennom to kollisjoner der bussjåfører har omkommet de siste tre årene.
Statens Havarikommisjon for transport sa etter en dødsulykke i 2017 at slike busser har lavere kollisjonssikkerhet enn andre kjøretøy. Problemet er at det ikke er styrke nok i fronten på bussen til at førerplassen beskyttes ved et sammenstøt. Det til tross for at bussene er laget etter de sikkerhetskravene som finnes.
Må akseptere minimumskrav
I etterkant av kollisjonen mellom en elbil og en buss i Bergen 16. juni, har på ny kravene om sikrere busser blusset opp. Bekymringen blant bussjåførene har også nådd samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Til Magasinet for fagorganiserte sier Hareide at alle busser i Norge skal oppfylle felles europeiske bestemmelser.
– Vi er i henhold til EØS-avtalen forpliktet til å akseptere busser som er godkjent i henhold til disse kravene, men det er beklagelig at kravene til kollisjonssikkerhet i buss ikke er styrket når vi samtidig har sett en stadig utvikling i dette for andre kjøretøy, sier han.
Ulykken i Bergen skremmer Fellesforbundet: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr
Får nødbremser
Ifølge Hareide er det heller ingen stor hjelp i den nye sikkerhetsforordningen som skal tre i kraft 5. juli 2022. Det vil medføre at bussene skal ha automatiske nødbremser som vil kunne redusere farten til bussen ved en kollisjon. Samferdselsministeren skulle gjerne sett enda strengere krav.
– Det er likevel dessverre slik at sjåførplassen i buss ikke har fått større forbedringer når det gjelder tekniske krav til bussens konstruksjon. Statens Vegvesen har derfor etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet tatt initiativ til strengere internasjonale krav til kollisjonssikkerhet i buss, men har dessverre så langt ikke nådd frem, sier Hareide.
Nasjonale krav
Det manglende gjennomslaget internasjonalt, gjør nå at norske myndigheter ikke lenger utelukker egne særnorske regler.
Innen utgangen av året skal Statens Vegvesen vurdere om det kan innføres nasjonale krav til ekstra beskyttelse for fører som en del av bussens konstruksjon der bussen går i såkalt løyvepliktig transport.
– Dette følger også opp havarikommisjonens tilråding etter en tidligere tragisk bussulykke, sier samferdselsministeren og viser til ulykken i Ullensaker kommune i 2017.
Fylkene kan bestemme
Hareide minner om at de gjeldende kravene kun er minimumskrav, slik at det ved kjøp av transporttjenester kan settes som vilkår for de kjøretøyene som skal brukes at det bygges inn ekstra sikkerhet for fører.
– Det er fylkeskommunene som eventuelt må stille slike krav i anbudene de utlyser. Enkelte fylker vier nå dette temaet større oppmerksomhet, mens det samtidig er potensial for langt større bevissthet i mange fylker, sier Knut Arild Hareide.
Mest lest
Hanna Skotheim
Uføre vil få mange tusen mer i pensjon. Se tallene
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.
Brian Cliff Olguin
Da lønna kom inn på konto, oppdaget Erik og Tuva at noe ikke stemte
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.
Erlend Angelo
– Det er snakk om 300 ekte mennesker som vil miste jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Heiko Junge / NTB