Spansk booking-app med arbeidervri:
Snart kan du booke et arbeidervennlig hotell til Spania-ferien
Et spansk forbund for stuepiker, Las Kellys, har laget en egen booking-app for hotellrom der hotellene også blir vurdert etter hvordan de behandler sine ansatte.
Fotomovimiento
harald@lomedia.no
Las Kellys startet som en WhatsApp gruppe i 2014, og ble senere et forbund. Kampen har hele tiden først og fremst vært rettet mot den utstrakte outsourcingen innen spansk hotellbransje. Denne medfører ofte et arbeidspress som gjør at stuepikene kommer ned langt under spansk minstelønn, på grunn av mye ubetalt overtid. Den innebærer også null arbeidssikkerhet.
Måtte gjøre det selv
Las Kellys er et ordspill på «las que limpian» – eller «damene som gjør rent», og har etter hvert fått lokalavdelinger i de fleste store spanske byer.
De har i flere år lagt press på booking- og karakterplattformer som booking.com og Tripadvisor for å få disse til å inkludere de ansattes arbeidsforhold som en del av vurderingen. Da det ikke førte fram, fant Las Kellys ut at de rett og slett måtte lage sin egen app og nettside. Det finansieres ved crowdfunding, og i september var målet på 90.000 euro nådd.
Appen skal lanseres i 2022, og mellomtiden skal Las Kellys samle informasjon om hoteller som oppfyller kravene for å kunne bookes i den. Kriteriene er at hotellet betaler tarifflønn, overholder HMS-reglene, har regler for likelønn og ansettelse av utsatte grupper – og ikke minst at det faktisk har ansatte, og ikke baserer seg på innleid arbeidskraft og outsourcing til underleverandører.
Fikk du med deg denne fra den spanske ambassaden? Olatz (51) jobbet 700 timer uten å få ekstra betaling
Menneskeverd
Las Kellys talsperson Tania Arana forteller at de vanskelige forholdene for stuepiker har blitt særlig tydelig under koronapandemien, når hoteller har måttet stenge. Da har disse løsarbeiderne blitt stående arbeidsledige, uten krav på noen ting, og lette å utnytte. Svært mange av dem er innvandrere fra Latin-Amerika, Øst-Europa og Afrika.
– Vi vil være med på å innføre en ny epoke i turistnæringen, der folks arbeidsforhold og menneskeverd er viktigere enn økonomiske interesser, sier Arana.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.