JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

Streik for lønn og trygghet

Jan-Erik Østlie

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Streiken er en kamp for rettferdig lønn, men også bussbransjens framtid, skriver forbundsleder Jørn Eggum.

Vi har hatt mange tøffe forhandlingsrunder denne høsten. Fått til gode resultater innen en rekke området, men så fikk vi vår første konflikt. Når du får Magasinet i postkassen din vet du mer om hvordan det går med streiken i bussbransjen enn det jeg gjør i skrivende stund. Streiken er bare noen dager gammel og vi har akkurat meldt opptrapping fra 3.800 til 8.500 bussjåfører. Vi stoppet først busstrafikken i Oslo og Viken, før vi nå skal stoppe bussene i hele landet. Det er mange reaksjoner. Mye støtte, men også mye kritikk. Det er ikke lett å stenge ned et så sentralt bindeledd som bussene i vårt samfunn.

Les også: Nå streiker 8300 bussjåfører

Så hvorfor streiker vi? Jo, vi streiker fordi lønna er lav og vi er bekymret for fremtiden til dette viktige yrket.

En bussjåfør kan fort være opptatt på jobb i opp mot 70 timer per uke, men får kanskje betalt for halvparten. Dette kalles delt skift, hvor du må ta fri uten lønn midt på dagen. Jobben blir tilnærmet umulig å kombinere med familieliv. Sjåførene blir veldig slitne av å jobbe på denne måten. Vi vil ha en arbeidsdag som gjør det mulig å leve et vanlig liv og som ivaretar sikkerheten på norske veier.

Vi krever også at arbeidsgiver må holde løftet om lønn. For 13 år siden ble arbeidsgivere og arbeidstakere i bussbransjen enige om at lønna skulle nærme seg lønna i industrien. Det motsatte har skjedd. Lønnsforskjellen mellom bussjåførene og industrien øker. De siste tre årene har lønnsforskjellen økt med over 16.000 kroner.

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Dette er også en kamp for fremtiden. Om samfunnets kollektivsatsing skal lykkes må vi ha en fremtidsrettet utvikling av tariffavtalene. Fellesforbundet vil ha avtaler som utvikler kompetansen hos bussjåførene. Unge søker seg ikke til en bransje der man ikke satser på folk. Uten rekruttering svikter kvaliteten. Det kan vi rett og slett ikke godta. Vi vil ha en bransje som satser på de ansatte.

Derfor ble det konflikt, og jeg kan bare håpe at den er over når Magasinet når postkassen din. At vi har fått til resultater for dyktige bussjåfører. Fordi du fortjener det, som det heter i reklamen!

Les også: Full støtte til bussjåførene fra Sykepleierforbundet

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse