JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret

Unngikk streik – minstelønna for mekanikere opp med 21 kroner

Et solidarisk oppgjør med kraftig heving av minstelønna, sier forhandlingsleder etter at bilbransjen kom i mål med mekling.

Erlend Angelo

eline@lomedia.no

7000 ansatte på bilverksteder over hele landet unngikk å gå ut i streik, etter at meklingen førte til en enighet tirsdag kveld.

– Dette har vært et oppgjør for seriøsitet, der det har vært viktig for oss å løfte i bunn. Derfor er vi fornøyde med at vår kraftige prioritering av dette gir en markant økning av minstesatsene i overenskomsten.

Det sier forhandlingsleder for Fellesforbundet, Steffen Høiland. Han ledet delegasjonen som for aller første gang i denne tariffavtalens historie måtte ha hjelp av mekleren for å komme fram til et forslag.

Resultatet skal nå på uravstemning blant medlemmene, før resultatet blir gyldig.

21 kroner opp

I likhet med frontfaget (industrien, som forhandler først og danner en norm for alle de andre oppgjørene) blir det gitt 7 kroner timen i generelt tillegg, og den totale ramma for oppgjøret er 5,2 prosent.

Dermed skulle det ligge an til forbedret kjøpekraft også for bilmekanikere, i og med at prisveksten i år er anslått til å ende på 4,1 prosent.

Minstesatsen for nyutdannet fagarbeider økes til 218, 50 kroner, opp fra 197,50. For fagarbeidere med ett års praksis øker lønna fra 214 til 232 kroner.

Ulempetillegg og partssamarbeid

Høiland trekker også fram at meklingen ledet til en styrking av partssamarbeidet, ved at den delen av hovedavtalen (arbeidslivets «grunnlov» som gjelder konserner, nå også gjelder for bilbransjen.

Videre oppnådde Fellesforbundet å få økt ulempetillegget som betales ut for arbeid med tunge deler på større kjøretøyer.

Etter at frontfaget endte opp med enighet om en større reform for å sikre arbeidstakere rett til etter- og videreutdanning, har flere av oppgjørene som har kommet etter konkludert med at det trengs et eget utvalgsarbeid for å se hva som er behovet og mulighetene i den enkelte bransje. Dette ble også resultatet i bil.

Solidarisk

Minstelønnssatsene utgjør gulvet, snittlønna i bransjen ligger godt over disse. Likevel er minstelønnssatsene viktige for å sikre seriøsitet i bransjen og gjøre den attraktiv for nye fagarbeidere.

– Det at vi gikk til mekling gjorde at vi fikk tid, men vi hadde også god framdrift. En god stund før fristen utløp ble vi enige om justeringer i tariffavtalen son vil gjøre bransjen mer seriøs og attraktiv. Dette er et solidarisk resultat, sier Steffen Høiland.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse