Tariffavtalens virkeområde:
Andreas og kollegaene får ikke etterbetalt lønn: – Vi ble ikke hørt
Andreas Julseth og de andre ansatte i Knutsen OAS ML AS mente de ble lønnet etter feil tariffavtale og saksøkte arbeidsgiveren. Nå har en enstemmig arbeidsrett gitt bedriften rett.
SKUFFET: Klubbleder Andreas Julseth er skuffet over dommen fra Arbeidsretten. Han og de andre ansatte på «Hanne Knutsen» får ikke etterbetalt lønna de mente de hadde krav på.
Jan Inge Haga
petter@lomedia.no
– Det er stor skuffelse om bord på «Hanne Knutsen». Vi føler vi fikk belyst vår side av saken, men at vi ikke ble hørt, sier klubbleder Andreas Julseth om tapet i Arbeidsretten.
Julseth og kollegaene jobbet på «Hanne Knutsen» fra ombygging i Polen og fram til den var koblet opp på Martin Linge-feltet. Striden handlet om de skulle gått på flyteriggavtalen da de kom til Norge, eller om det var rett at de gikk på tariffavtalen NIS Nordic Agreement.
En enstemmig arbeidsrett la vekt på at arbeidet med å gjøre «Hanne Knutsen» ikke var ferdig da de krysset norsk grense, og ga Knutsen OAS ML AS medhold.
– Nå må vi gå gjennom rutiner når det gjelder innretninger som kommer inn på norsk sektor, for å sikre at lønn og rotasjoner er i tråd med Flyteriggavtalens bestemmelse, sier en skuffet Industri Energi-forhandler Øyvind Hopland.
Bakgrunn: Andreas og kollegene slåss for å få etterbetalt lønn
La vekt på gjenstående arbeid med fartøyet
Det tidligere bøyelasteren «Hanne Knutsen» krysset norsk kontinentalsokkel 23. mai 2018, og la til kai i Haugesund for å ferdigstilles som en Flytende lager- og lasteenhet (FSO). 30. august koblet FSO-fartøyet seg opp på lastebøye på Martin Linge-feltet. Fram til de var koblet på feltet jobbet de under tariffavtalen NIS Nordic Agreement.
En viktig forskjell mellom NIS Nordic Agreement og flyteriggavtalen er turnusordningen. Der man har to uker fri etter to uker på jobb i NIS-avtalen, har man i flyteriggavtalen fire uker fri etter at man har jobbet to uker.
– Mannskapet ga alt for at vi skulle bli ferdig for å komme oss ut på feltet. Du kan tenke deg selv om du hadde jobbet i tre måneder med masse overtid, og ikke fått betalt for det eller fått fridagene du hadde rett på, har Julseth tidligere uttalt.
De ansatte om bord jobbet skift og hadde arbeidsdager på opptil 15–18 timer i løpet av en 3-månedersperiode. Ifølge klubblederen er det snakk om et lønnstap på minst 100 000 kroner per person.
OM BORD: De ansatte jobbet tre måneder om bord på «Hanne Knutsen» uten å ha den rette tariffavtalen, mener Industri Energi. En enstemmig arbeidsrett gir bedriften medhold i saken.
Andreas Julseth
Arbeidsretten legger i dommen særlig vekt på at «Hanne Knutsen» fortsatt var under ombygging fra skip til FSO-fartøy da den kom inn i Norge:
«Det gjensto arbeid før skipet kunne tas i bruk av Equinor. Fartøyet hadde ikke tidligere vært i bruk som flyttbar innretning, og var da den krysset sektorlinjen bundet av en landsdekkende tariffavtale. Det tilsier at Flyteriggavtalen ikke uten videre gjaldt for innretningen på dette tidspunktet».
LO-advokat Håkon Angell førte saken for LO og Industri Energi. Han påpeker også at retten la vekt på at de allerede var bundet av en annen landsdekkende avtale:
– En praksis med forseglingsavtaler gir ikke uttrykk for en slik alminnelig regel som vi hevdet, men viser behovet for at tariffpartene avtaler tidspunkter for overgang til annen tariffavtale, sier Angell i en pressemelding på forbundets nettsider.
Advokat Pål Tangen representerer Norsk Rederiforbund og Knutsen OAS ML AS i saken, og uttaler seg på partenes vegne:
– Vi er fornøyd med at Arbeidsretten enstemmig ga oss medhold i at flyteriggavtalen ikke gjelder for skip eller innretninger når de ligger til verft/verksted for ferdigstillelse for oppdrag på norsk sokkel. Avgjørelsen er også godt nytt for norske verft med tanke på fremtidige oppdrag og ikke minst for vårt medlem Knutsen OAS som har opptrådt korrekt i denne saken, men som har hatt et stort etterbetalingskrav hengende over seg siden 2018.