JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SKUFFET: Klubbleder Andreas Julseth er skuffet over dommen fra Arbeidsretten. Han og de andre ansatte på «Hanne Knutsen» får ikke etterbetalt lønna de mente de hadde krav på.

SKUFFET: Klubbleder Andreas Julseth er skuffet over dommen fra Arbeidsretten. Han og de andre ansatte på «Hanne Knutsen» får ikke etterbetalt lønna de mente de hadde krav på.

Jan Inge Haga

Tariffavtalens virkeområde:

Andreas og kollegaene får ikke etterbetalt lønn: – Vi ble ikke hørt

Andreas Julseth og de andre ansatte i Knutsen OAS ML AS mente de ble lønnet etter feil tariffavtale og saksøkte arbeidsgiveren. Nå har en enstemmig arbeidsrett gitt bedriften rett.



23.03.2021
15:02
23.03.2021 15:21

petter@lomedia.no

– Det er stor skuffelse om bord på «Hanne Knutsen». Vi føler vi fikk belyst vår side av saken, men at vi ikke ble hørt, sier klubbleder Andreas Julseth om tapet i Arbeidsretten.

Julseth og kollegaene jobbet på «Hanne Knutsen» fra ombygging i Polen og fram til den var koblet opp på Martin Linge-feltet. Striden handlet om de skulle gått på flyteriggavtalen da de kom til Norge, eller om det var rett at de gikk på tariffavtalen NIS Nordic Agreement.

En enstemmig arbeidsrett la vekt på at arbeidet med å gjøre «Hanne Knutsen» ikke var ferdig da de krysset norsk grense, og ga Knutsen OAS ML AS medhold.

– Nå må vi gå gjennom rutiner når det gjelder innretninger som kommer inn på norsk sektor, for å sikre at lønn og rotasjoner er i tråd med Flyteriggavtalens bestemmelse, sier en skuffet Industri Energi-forhandler Øyvind Hopland.

Bakgrunn: Andreas og kollegene slåss for å få etterbetalt lønn

La vekt på gjenstående arbeid med fartøyet

Det tidligere bøyelasteren «Hanne Knutsen» krysset norsk kontinentalsokkel 23. mai 2018, og la til kai i Haugesund for å ferdigstilles som en Flytende lager- og lasteenhet (FSO). 30. august koblet FSO-fartøyet seg opp på lastebøye på Martin Linge-feltet. Fram til de var koblet på feltet jobbet de under tariffavtalen NIS Nordic Agreement.

En viktig forskjell mellom NIS Nordic Agreement og flyteriggavtalen er turnusordningen. Der man har to uker fri etter to uker på jobb i NIS-avtalen, har man i flyteriggavtalen fire uker fri etter at man har jobbet to uker.

– Mannskapet ga alt for at vi skulle bli ferdig for å komme oss ut på feltet. Du kan tenke deg selv om du hadde jobbet i tre måneder med masse overtid, og ikke fått betalt for det eller fått fridagene du hadde rett på, har Julseth tidligere uttalt.

De ansatte om bord jobbet skift og hadde arbeidsdager på opptil 15–18 timer i løpet av en 3-månedersperiode. Ifølge klubblederen er det snakk om et lønnstap på minst 100 000 kroner per person.

OM BORD: De ansatte jobbet tre måneder om bord på «Hanne Knutsen» uten å ha den rette tariffavtalen, mener Industri Energi. En enstemmig arbeidsrett gir bedriften medhold i saken.

OM BORD: De ansatte jobbet tre måneder om bord på «Hanne Knutsen» uten å ha den rette tariffavtalen, mener Industri Energi. En enstemmig arbeidsrett gir bedriften medhold i saken.

Andreas Julseth

Arbeidsretten legger i dommen særlig vekt på at «Hanne Knutsen» fortsatt var under ombygging fra skip til FSO-fartøy da den kom inn i Norge:

«Det gjensto arbeid før skipet kunne tas i bruk av Equinor. Fartøyet hadde ikke tidligere vært i bruk som flyttbar innretning, og var da den krysset sektorlinjen bundet av en landsdekkende tariffavtale. Det tilsier at Flyteriggavtalen ikke uten videre gjaldt for innretningen på dette tidspunktet».

Les hele dommen her.

LO-advokat Håkon Angell førte saken for LO og Industri Energi. Han påpeker også at retten la vekt på at de allerede var bundet av en annen landsdekkende avtale:

– En praksis med forseglingsavtaler gir ikke uttrykk for en slik alminnelig regel som vi hevdet, men viser behovet for at tariffpartene avtaler tidspunkter for overgang til annen tariffavtale, sier Angell i en pressemelding på forbundets nettsider.

Advokat Pål Tangen representerer Norsk Rederiforbund og Knutsen OAS ML AS i saken, og uttaler seg på partenes vegne:

– Vi er fornøyd med at Arbeidsretten enstemmig ga oss medhold i at flyteriggavtalen ikke gjelder for skip eller innretninger når de ligger til verft/verksted for ferdigstillelse for oppdrag på norsk sokkel. Avgjørelsen er også godt nytt for norske verft med tanke på fremtidige oppdrag og ikke minst for vårt medlem Knutsen OAS som har opptrådt korrekt i denne saken, men som har hatt et stort etterbetalingskrav hengende over seg siden 2018.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.03.2021
15:02
23.03.2021 15:21



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her


Flere saker