Olje og gass:
Ap og Industri Energi nekter å gi opp oljeterminal i Nordkapp: – Enorme ressurser hentes ut, og Finnmark må få noe igjen
En ilandføringsterminal på Veidnes i Nordkapp kommune må komme nå, mener forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi og nestleder Bjørnar Skjæran i Arbeiderpartiet.
Arbeidsplasser og ringvirkninger lokalt er et must når oljefelt i Barentshavet bygges, mener nestleder Bjørnar Skjæran i Arbeiderpartiet og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi.
Tonje Paulsen Solem
tonje@lomedia.no
– Vi må bruke perioden vi har oljepakken til rådighet for å sikre investering i terminal. Det betyr at de beslutningen må tas ganske umiddelbart, sier forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi.
LO-forbundet organiserer 56.000 arbeidere, blant annet i oljeindustrien. De har engasjert seg hardt i oljeskattepakken som skal hjelpe næringen gjennom koronakrisen.
– Det var vårt krav som la Veidnes på bordet knyttet til oljeskattepakken. Det kommer vi til å følge opp når Stortinget samles, hvis ikke regjeringen leverer på det, sier nestleder Bjørnar Skjæran i Arbeiderpartiet.
Ved Veidnes i Nordkapp er det kun noen hytter, mose og lyng i dag. Neset ligger utenfor Honningsvåg, som er administrasjonssenteret i Nordkapp kommune.
Les også: Oljeavtalen sikrer flere hundre tusen årsverk, mener Industri Energi-lederen
Ringvirkninger skal gi legitimitet
Industri Energi har jobbet for å få mer ringvirkninger i landsdelen basert på feltutbygging som skjer utenfor kysten av Finnmark.
– Vi mener at skal du ha en samfunnsaksept for å drive med uttak av naturressurser så må det gi ringvirkninger. Vi gir oss ikke i denne kampen, sier Alfheim.
Saken fortsetter etter bildet.
Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi er i prat med lokale politikere på Veidnes i Nordkapp.
Tonje Paulsen Solem
En ilandføringsterminal på Veidnes ble ikke vedtatt i forbindelse med utbyggingen av Johan Castberg-feltet, men forbundslederen ser en ny mulighet i oljeskattepakken.
En ilandføringsterminal på Veidnes vil være den andre i Finnmark. Den som allerede er etablert, ligger i Hammerfest.
– Den har skapt et industrieventyr og har brakt Hammerfest fra å være en by som hadde negativ befolkningsutvikling til en by i vekst. Vi vil få til det samme i Honningsvåg- der industri, fiskeri og reiseliv lever side om side og bygger et sterkt lokalsamfunn, sier Skjæran.
Regjeringen har ballen
Stortinget har bedt regjeringen om senest innen utgangen av oktober 2020 «legge fram et lovforslag om en løsning for å sikre ilandføringsterminalen på Veidnes som er knyttet til de midlertidige endringene i petroleumsskatteloven eller andre tilsvarende virkemidler».
Før jul i fjor presenterte Equinor i en pressemelding at en Veidnes-terminal blir for kostbart, og at en mer egnet eksportløsning fra Johan Castberg blir å sende oljen direkte til markedet. Det var før oljeskattepakken med rimeligere vilkår for næringen kom og skulle trigge nye prosjekter.
– Jeg mener næringen kommer til å skjønne kravet som er der, men de trenger klarering fra regjeringen om at oljeskattepakken også omfatter terminalen på Veidnes, mener Alfheim.
– Det er et veldig rimelig krav til næringen når Stortinget har levert via oljeskattepakken så skal vi ha forventninger til at selskaper leverer tilbake, tilfører Skjæran.
Saken fortsetter etter bildet.
– Enorme ressurser blir hentet ut, og Finnmark må få noe igjen, mener Skjæran og Alfheim.
Tonje Paulsen Solem
Et rettferdighetsprinsipp
AP-nestlederen mener saken handler om rettferdighet, og at folk i Finnmark skal «slippe å se på at enorme ressurser blir hentet ut uten at man får noe igjen».
– Det aller viktigste handler om at det må være de samme regler som gjelder i Nord-Norge som i resten av landet. Når fellesskapets ressursene hentes ut så skal det skape arbeidsplasser, bygge lokalsamfunn og ringvirkninger lokalt og regional. Sånn var det når vi fant olje i Nordsjøen, sånn var det med funnene som ble gjort i Norskehavet, og sånn må det være her også, sier han.
Skjæran peker på at en «skikkelig ilandføringsterminal» knyttet til Johan Castberg, kan være nyttig for andre felt også og kan senke terskelen for hva som vil være lønnsomt på eventuelt nye felt.
– Terminalen vil være en viktig infrastruktur for Castberg og eksisterende og kommende feltutbygging i Barentshavet. Den kan trigge mer leting i Barentshavet, påpeker Alfheim.
Forbundslederen påpeker at selv om det kun har vært snakk om noen titalls arbeidsplasser direkte knyttet til terminalen så vil fartøy som skal ta olje inn til terminalen og ut derifra, ha behov for kompetent maritimt mannskap.
– Forutsett at du får rett flaggstat på båtene som skal være i bruk, så ligger det til rette for at du kan rekruttere folk i Finnmark til maritim utdanning som kan jobbe her, sier han.
Sloss for arbeidsplassene
Kjell-Valter Sivertsen er leder i Nordkapp Arbeiderparti og har jobbet med saken i en årrekke. Han mener det blir viktig å holde fokus på terminal opp mot statsbudsjettet.
– Det betyr alt i forhold til å utvikle det samfunnet vi har. Vi har havneforhold og ligger nært Barentshavet. Å få arbeidsplasser og aktivitet betyr alt. Sentralisering av statlige arbeidsplasser som vi ser nå, er en tragedie for oss, sier Sivertsen.
Saken fortsetter etter bildet.
Det er arbeidsplassene og flere bein å stå på som Nordkapp kommune trenger, mener Kjell-Valter Sivertsen, som er leder i Nordkapp Arbeiderparti.
Tonje Paulsen Solem
Honningsvåg er administrasjonssenter i Nordkapp kommune, som har drøye 3.100 innbyggere. Fiskeri og turisme er de største næringene.
– Vi trenger flere bein å stå på. Det er nedgang i folketallet som ellers langs kysten. Vi er nødt å få ny verdiskapning. Vi har ikke hatt så stor ledighet, men folketallet synker, sier han.
Arbeiderpartipolitikeren er opptatt av at det blir et permanent anlegg på Veidnes, og ikke en midlertidig løsning.
– Vi har masse flinke folk, kompetanse i nærområde og nabokommuner. En ny type Kompetansearbeidsplasser og en annen type næring vil bety mye. Det å få litt bedre tro på framtiden, sier han.