PÅ JOBB: Kai Endre Stridh i sitt rette element som drifts- og vedlikeholdsoperatør på AKOFS Seafarer.
Kai Endre Stridh
Flyteriggavtalen:
Oljearbeider Kai har fått fast arbeidstid – endelig kan småbarnsfaren planlegge fritida
Kai Endre Stridh har fått tariffavtale med fast arbeidstid. Det har gitt småbarnsfaren en ny hverdag.
trond.elstad@lomedia.no
Da Stridh fikk jobb på brønnintervensjonsskipet AKOFS Seafarer fikk han fast rotasjonsordning med to uker på jobb og fire uker ferie.
– Det er nesten litt uvirkelig å tenke på. Jeg vet når jeg skal ha juleferie og kan følge opp guttene mine Ottar Elias (5) og Håkon (2) på en helt annen måte enn tidligere. Tidligere har jeg vært i forskjellige rederier som har hatt oppdrag for oljeselskaper, med tilkalling til jobb på kort varsel, forteller oljearbeideren.
Stridh er tillitsvalgt i Industri Energi og verneombud på brønnintervensjonsskipet AKOFS Seafarer.
Ustabilt arbeidsliv
Stridh har tidligere opplevd arbeidslivet som slitsomt i perioder.
– Jeg har vært på bedriftsinterne avtaler som 1-1- offshorerotasjon. Det betyr at man avspaserer en uke for hver uke man er på jobb. Jeg har også vært både permittert og arbeidsledig i løpet av min offshorekarriere, sier han.
Nå ser fremtiden betraktelig lysere ut, noe samboeren har kommentert.
– Hun har merket at jeg har blitt en gladere og mer tilfreds person, og at jeg har senket skuldrene betraktelig. I og med at hun også arbeider i turnus, i helsesektoren, er hun også avhengig av å planlegge langt fremover i tid. Det er et puslespill som skal gå opp, sier han.
(Saken fortsetter under bildet)
FERIEKLAR: Med flyteriggavtalen NR på plass får endelig Kai Endre Stridh og de andre ansatte om bord på AKOFS Seafarer en forutsigbar turnus. Her er bagen pakket til ferie.
Trond Elstad
AKOFS Seafarer har tidligere seilt under kypriotisk flagg, men er nå registrert som flyttbar innretning i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), ifølge Sjøfartsdirektoratet.
– Det var en enorm interesse for å få jobb på AKOFS Seafarer da den ble flagget hjem til NOR. Det var omtrent 300 søkere til stillingene som drifts- og vedlikeholdsoperatør på fartøyet. En stor majoritet av de vel 120 ansatte er nordmenn, sier han.
Aktuelt: Ansatte på flyteriggavtalen får minimum 13.700 kroner i lønnsløft
Viktig med eierskap
AKOFS Seafarer skal utføre brønnintervensjoner langs hele norskekysten hvor Equinor er operatør. Det vil si at de går inn i eksisterende brønner for å for eksempel øke produksjonen fra brønnen, samle informasjon eller drive vedlikehold. Det er en såkalt integrert kontrakt hvor AKOFS står ansvarlig for et bredt spekter av tjenester inkludert wireline, nedihullsverktøy, ROV og lignende.
Equinor har skrevet en kontrakt på fem år med AKOFS Seafarer, med opsjon på ytterligere tre år.
– I dagens situasjon med stor usikkerhet, er denne avtalen fantastisk bra for oss som arbeider om bord. Det betyr at vi får et eierskap til arbeidsplassen og får være med å utvikle stadig bedre løsninger innenfor intervensjonssegmentet, forteller Stridh.
Fartøyet har mulighet til å utføre brønnintervensjon på dyp helt ned til 2500 meter.
(Saken fortsetter under bildet)
FARTØY: AKOFS Seafarer skal foreta brønnintervensjoner langs hele norskekysten hvor Equinor er operatør. Det vil si at man går inn i eksisterende brønner for å for eksempel øke produksjonen fra brønnen.
Kai Endre Stridh
Saltvann i blodet
Stridh har fagbrev som matros og begynte sin karriere offshore på supplybåt.
– Jeg har saltvann i blodet og passer nok ikke i en vanlig ni til fire-jobb. Når jeg har vært på land en stund, kommer savnet etter å dra ut igjen. Vi blir jo godt kjent, etter som vi er de samme folkene som arbeider i lik turnus, sier han.
OSA-inspektør Kjell Bjarne Eide i Industri Energi sier han er tilfreds med at flyteriggavtalen er på plass.
– Jeg vil fremheve at Kai Endre Stridh har spilt en viktig rolle for gruppa til Industri Energi, og at han har vokst med oppgavene. Vi har assistert med å få avtalen på plass. Nå blir det viktig at vi følger opp at avtalen blir etterlevd, og at vi hjelper Kai Endre med å bygge nettverk blant andre tillitsvalgte på flyterigg, sier Eide.
Den lokale Industri Energi-klubben teller om lag 20 medlemmer. SAFE har flest organiserte om bord, mens De samarbeidende organisasjoner (DSO) også er representert.
Koronakrisen: Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør
Trygghet i fokus
Administrerende direktør Geir Sjøberg i AKOFS Offshore er stolt over at de som arbeider om bord, føler at de har et eierskap til arbeidsplassen.
– Vi nærmer oss nå oppstart. Det har vært et krevende prosjekt. Men nå er det meste på plass, inkludert norsk flagg. Vi valgte å flagge om til NOR når vi nå skal i gang med petroleumsvirksomhet på norsk sokkel og møte Ptil sitt regelverk med blant annet en såkalt «SUT» – samsvarsuttalelse, sier Sjøberg.
Han understreker ledelsen er like opptatt av forutsigbarhet og langsiktighet som de ansatte.
– Ut fra vår virksomhet og kontrakt med året rundt-operasjoner var det naturlig å legge Flyteriggavtalen NR til grunn. Med det følger også en fast rotasjonsordning for vår del. Vårt utgangspunkt er at vi har et langsiktig oppdrag for Equinor på norsk sokkel, og vi mener at trygghet blant de ansatte også fører til et godt arbeidsmiljø, sier Sjøberg.
Reportasje: Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.
Lønna di skal opp – disse forhandler
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.
Jan-Erik Østlie
Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen