Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.
Nadia Frantsen
Nyansatt i Nav:
Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den
Da Lisa Sofie Ericsson startet i Nav i august, hadde hun ikke truffet sjefen eller nye kolleger, de hadde kun hilst på skjerm.
anne@lomedia.no
Hele intervjuprosessen og ansettelsen foregikk digitalt på Teams. Første arbeidsdag møtte hun fysisk opp i Nav. Hun fikk utdelt mobil og PC. Så fulgte tre dager med opplæring, men siden har hun jobbet hjemme i Indre Østfold.
– Det er spesielt å begynne i ny jobb i en tid som dette. Samtidig vet jeg ikke hva jeg skal forvente. Dette er min første ordentlige jobb etter at jeg ble utdannet velferdsviter, sier 24-åringen.
• Hjemmekontor: Her er fem tips til deg som jobber hjemmefra
To stille uker
I år har Nav tatt imot flere nye ansatte enn normalt. Etaten har ansatt 538 karriereveiledere som skal bistå dem som er blitt arbeidsledige som følge av covid-19. Mange steder er det derfor startet nye ansatte, som blir bedt om å jobbe hjemmefra. I Viken er karriereveilederne delt inn i team, og i Ericssons team er alle 14 nye.
– Det var tusen søkere til stillingene i Viken, og jeg fikk jobb. Bare det gir motivasjon, sier Ericsson.
Hver morgen tar hun med seg kaffekanna og rusler til stuebordet. Morgenmøtet med teamet starter klokka ni i Teams.
– Er det ensomt?
– Nei, jeg har ikke kjent på det. Jeg bruker telefon og Teams til å snakke med de andre, og så skal jeg jo ha dialog med arbeidssøkende kandidater når jeg kommer i gang, sier Ericsson.
• Fagforening ut mot hjemmekontor: – Inngripende tiltak i folks hjem
En hund som snorker
Det er tett granskog utenfor vinduet hennes, og de eneste lydene hun hører er broren som går over gulvet eller hunden som snorker.
– Jeg tror den digitale arbeidshverdagen mer og mer blir den nye jobbhverdagen. Man får jobbet uforstyrret.
Lisa har det stille rundt seg med tett granskog.
Nadia Frantsen
24-åringen har logget seg på, og nå hører vi teamleder Irsa Fatima Iqbals stemme: «God morgen, Lisa!»
Det er ikke så mange som har noe på hjertet, så møtet blir kort. «Da kaller vi det morgen, da folkens», sier teamlederen og ønsker alle en god arbeidsøkt.
• Fire av fem synes det er tyngre å jobbe hjemmefra
Gruppeoppgaver med teamet
Nav har ikke hatt lister med arbeidssøkende kandidater klare til de nye karriereveilederne, på grunn av utfordringer med personvernhensyn. Derfor er de etter to uker ennå ikke i gang med det som er jobben, nemlig å møte kandidater. I stedet har de fått utdelt en gruppeoppgave, de skal kartlegge arbeidsmarkedet i regionen.
– Det går bra å disiplinere seg, men det blir jo lettere når jeg får kandidatene mine og kommer i gang på ordentlig, sier Ericsson.
Da Lisa Sofie Ericsson startet i ny jobb i Nav, var det rett på digitalt hjemmekontor. Hun konstaterer at de to første ukene har vært stille.
Nadia Frantsen
Hun har opplevd oppfølgingen fra arbeidsgiver som veldig bra.
– Jeg tror de vet at de må følge oss opp ekstra. Avdelingslederen er opptatt av at vi skal forstå systemene i Nav, og vi bruker tiden på lovverk og lærer datasystemer. Vi får kompetansesamtale hvis vi ber om det. Heldigvis skal vi også møtes fysisk en dag i uka framover, sier Ericsson.
– Har du lært navnene på kollegene dine?
– Hehe, det kommer seg, sier hun og smiler.
– Hva med sosiale ting som lønningspils og vinlotteri, blir det noe av det?
– Det er ikke så viktig for meg, men jeg føler at teamet mitt er en gjeng som vil møtes. Vi har faktisk oppe et forslag om fredags-kahoot på nett, sier hun.
• Samleside: Våre saker om hjemmekontor
Ansvar for at 14 nye trives
Det er Irsa Fatima Iqbal (31) som har ansvaret for at de 14 nye ansatte i veiledningsteamet i Midt-Viken trives i jobben. Hun er jurist og er selv ny i prosjektlederstillingen etter seks år i Nav.
– Jeg merker at alle er motiverte nå fordi de er nye. Oppgaven blir å holde motivasjonen oppe utover høsten. Når vi kommer mer i dybden av jobben vi skal gjøre, tror jeg det i seg selv vil gi motivasjon, sier hun.
Irsa Fatima Iqbal har ansvar for at 14 nye ansatte skal trives i jobben i Nav. Alle er på hjemmekontor og treffes bare digitalt.
Nadia Frantsen
Hun merker allerede nå at de 14 nye har ulike forventninger. Noen av dem har vært lenge i arbeidslivet, mens andre kommer rett fra en utdanningsinstitusjon.
– Alle er utålmodige etter å komme i gang med jobben de faktisk skal gjøre. Men to ukers opplæring er ikke all verden i et komplisert Nav-regelverk.
Hun understreker at teamet skal avhjelpe 12 Nav-kontor i fylket, og at de er avhengig av å få lister med kandidater fra alle kontorene for å komme i gang.
– Jeg er også opptatt av at vi blir et godt faglig team. Å bli godt kjent nå når vi ikke sitter sammen, er ekstra viktig. Derfor tror jeg gruppeoppgaver er bra.
Forberedt på gnisninger
Irsa Fatima Iqbal er forberedt på at det kan oppstå gnisninger mellom kollegaer. Frustrasjon kan lettere bygge seg opp når man ikke får mulighet til å oppklare små misforståelser under en uformell samtale ved kaffetrakteren og ikke får bygget de gode sosiale relasjonene i lunsjen.
– Jeg har vært åpen om det til de jeg har personalansvar for. Vi må ha lav terskel for å ta opp ting. Det oppstår alltid utfordringer. Faktisk, når du blir vant til å jobbe i Teams, legger man merke til ting der.
Karriereteamet med 14 nye ansatte i Midt-Viken møtes på Teams hver morgen.
Nadia Frantsen
Iqbal sier hun er sikker på at Nav har satt sammen et veldig bra team. De ble først intervjuet i gruppe og så individuelt, begge deler over internett.
– Hadde dere snakket en halvtime med hver av de nyansatte, hadde dere skjønt hvorfor Nav har ansatt dem, sier hun og smiler.
Digital rekrutteringsprosess
Bente Person Samuelsen (55) kommer fra Right Management i Manpower-gruppen. Hun er en av dem med lengst arbeidserfaring av karriereveilederne i det nye covid-19-teamet i Midt-Viken. Hun har tidligere jobbet med rekruttering i næringslivet og har vært karrierecoach ved Idrettens helsesenter. Da det var nedbemanning i hennes egen bransje i april, så hun seg om etter ny jobb. Nå ser hun fram til å prøve ut et fem måneders prosjektarbeid i Nav.
– Om jeg jobber hjemme eller er til stede på kontoret er ikke avgjørende for meg. Det viktigste er det faglige innholdet i jobben jeg skal gjøre, sier hun.
Bente Person Samuelsen har tidligere jobbet med rekruttering i næringslivet. Hun synes det gikk sakte å komme i gang med jobben i Nav.
Nadia Frantsen
Hun ønsker å møte kandidatene hun skal bistå.
– Man skal ikke undervurdere samtalen ansikt til ansikt og hva sansene har å si for god kommunikasjon, sier hun.
Utålmodig etter å komme i gang
Hun synes de første ukene har vært intense med opplæring og er utålmodig etter å komme i gang.
– Jeg har jo bakgrunn fra næringslivet og synes det går i roligere tempo i offentlig sektor. Det er førsteinntrykket, sier hun.
– Hvilke forventninger har du til et godt arbeidsmiljø?
– At det er en raus delingskultur og at vi skal bygge hverandre gode. Det er viktig for meg å kunne identifisere meg med et sterkt fagmiljø. Derfor er jeg nysgjerrig på hvem kollegene er.
– Opplever du at du har fått et riktig bilde av hva jobben går ut på gjennom den digitale ansettelsesprosessen?
– Vel. Det er jo litt spesielt å begynne i en ny jobb uten å ha hilst på nærmeste leder. Jeg er veldig spent på om jobben lever opp til forventningene. For meg blir det essensielt å få jobbe med dem som er motivert for å komme seg ut i jobb, ikke den klassiske brukergruppen i Nav, sier hun.
I tillegg til at arbeidssøkende får sin egen saksbehandler i Nav, skal karriereveiledere fra teamet kobles på for å hjelpe dem inn i arbeidslivet igjen.
– Jeg mener veiledere i Nav må være enda tettere på næringslivet for å få til gode resultater. Oppfatningen min så langt er at det generelt i Nav ser ut til å være mer fokus på saksbehandling enn på arbeidsrettede tiltak, sier hun.
Reiser til kontoret
Hun og to av kollegene har bestemt seg for å løse dagens gruppeoppgave sammen, og de har fått lov til å møtes i Navs lokaler i Ski. I lokalene lukter det klor, og de fleste kontorplassene står tomme. De tre finner seg et passe stort grupperom og sprer seg rundt bordet med god avstand mellom seg.
Janne Aaslie, Henrik Lindhjem og Bente Person Samuelsen (med ryggen til) løser dagens gruppeoppgave i Navs lokaler.
Nadia Frantsen
Når arbeidsdagen er ferdig fredag ettermiddag, konstaterer Bente Person Samuelsen at starten i ny jobb har vært ambivalent. Det har vært vel og bra å chatte med nye kollegaer, og lese seg opp på koronasituasjonen og arbeidsmarkedet i regionen. Men nå er hun klar.
Grundig opplæring
Rita Sletner, leder for inkluderingsavdelingen Indre Østfold, er imponert over de nye ansatte som finner seg til rette med digitale systemer på hjemmekontor. Hun sier Nav nå har knekket koden som gjør at det nye karriereteamet får tilgang til datasystemer ved alle de 12 aktuelle kontorene, og dermed tilgang på kandidater å jobbe med.
– Vi kunne ikke rigge systemet ferdig før vi hadde ansettelseskontrakt og identitet på de nye ansatte i Nav. Nå har de fått sine kandidater; det er de som ble permittert som følge av covid-19, som det står i utlysningen, sier hun.
– Er det nødvendig med så grundig opplæring for noen som skal jobbe et par måneder i en prosjektstilling i Nav?
– Jeg skjønner at det blir stilt spørsmål ved det, men det er mange datasystemer de skal inn i. Det er også en ny måte å tenke på i Nav at et team skal jobbe på tvers av flere Nav-kontor i regionen, sier hun.
Mange nye i Nav
Nav har fått 538 nye midlertidig veiledere som følge av koronasituasjonen. (386 i fylkene og 153 ved Navs kontaktsenter)
Vanligvis ansetter Nav ca. 1.200 medarbeidere per år samtidig som samme antall slutter eller går av med pensjon.
121.758 lønnstakere innen helse- og sosialtjenester byttet jobb fra mai 2019 til mai 2020.
Kilde: Nav og SSB
Slik følger Nav opp nye ansatte
Vanligvis ansetter Nav ca. 1.200 medarbeidere per år samtidig som samme antall slutter eller går av med pensjon. I år har Nav tatt imot flere nye ansatte enn normalt; det er inngått kontrakter med 386 midlertidig veiledere til fylkene som følge av koronasituasjonen og 153 nye veiledere til Nav kontaktsenter.
Så langt det er mulig, blir Navs nyansatte ønsket fysisk velkommen.
– Vi ønsker at de får møte nærmeste leder og fases inn i arbeidsoppgavene. Vi har etablert gode smitteverntiltak, og nyansatte er prioritert for fysisk oppmøte i tillegg til ansatte som har behov for HMS-plasser, sier Navs HR-direktør Gunhild Løkkevol.
Onboardingsprogrammet Ny i Nav er også tilpasset digital form. Programmet har fått en fornyelse både i form og innhold. HR-avdelingen har også oppfordret Nav-lederne til å være digitalt tett på alle medarbeiderne.
– Vi ser at veldig mange har faste morgenmøter med «digital kaffe» for å «sjekke inn» for dagen. Det at vi gjennom skjermen har vært «hjemme hos» mange kollegaer har nok også bidratt til at mange opplever at de har blitt bedre kjent med hverandre, sier Løkkevol. n