JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FRYKTER FOR JOBBEN: Ida Toldnæs stilling i Color Line står i fare hvis ikke permisjonsregelen endres før oktober.

FRYKTER FOR JOBBEN: Ida Toldnæs stilling i Color Line står i fare hvis ikke permisjonsregelen endres før oktober.

Privat

Permitteringsordningen:

Ida kan miste jobben om permitteringslengden ikke utvides

Ida Toldnæs har vært en av de permitterte i Color Line. Dersom permitteringslengden ikke utvides fra 26 til 52 uker så står jobben hennes i fare.



12.08.2020
09:15
26.08.2020 14:14

tri@lomedia.no

– Jeg har vært fast ansatt i Color Line siden mai i fjor. Jeg er veldig glad i jobben min, det er som å ha en familie her siden vi jobber så tett over så lang tid av gangen. Vi er et stort og fantastisk team på hvert skift. Det vil bli uendelig trist å miste denne jobben, sier Ida Toldnæs.

Da pandemien for alvor kom til Norge i mars ble tusenvis av sjøfolk permitterte. Toldnæs var blant dem da Color Line måtte legge skipene til kai.

– Det er stor forskjell på å være permittert og å være arbeidsledig. Jeg frykter å bli arbeidsledig i et marked hvor det er vanskelig å få seg jobb fordi flere befinner seg i samme situasjon. Jeg bor i Sandefjord og det er mange her som jobber i Color Line. Om vi blir sagt opp og går arbeidsledig vil det gå utover Sandefjord som kommune også.

Toldnæs jobber i hotelldriften i Color Line. Hun har også en far som er fast ansatt i Color Line. Hennes bror og lillesøster er vikarer i samme rederi.

– Situasjonen til Color Line har en stor påvirkning for familien, sier Toldnæs.

Les også: Nå tvinges regjeringen til å utvide permitteringslengden

Viktig avgjørelse

I dag skal partene i arbeidslivet, LO og NHO, møte finansministeren. Da vil permitteringslengden være et sentralt tema. Hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet i Color Line, Erina Bryn Kjær, mener at masseoppsigelse i Color Line blir en realitet hvis ikke permitteringslengden utvides fra 26 til 52 uker.

Også Hurtigruten har flere hundre sjøfolk i permisjon. Masseoppsigelse truer også deres ansatte da de to største rederiene, som driver turistvirksomhet, har blitt hardt rammet av pandemien. Til sammen har de permittert tusenvis av sjøfolk fordi skipene ble lagt til kai på grunn av smittevern. Etter en myk gjenåpning i sommer er fremdeles hundrevis av ansatte permitterte.

Les også: Permitterte må få dagpenger i 52 uker, krever LO, NHO og opposisjonen. Regjeringen sier nei

Vedvarende lav omsetning

– Smittevernhensyn har fått store konsekvenser for virksomheten. Nå er en ny smitteutbrudd på vei og flere land blir «røde». Det ser ikke ut som turistnæringen kommer seg på fote på lang tid.

Det betyr at flere hundre ansatte vil bli oppsagt 31. oktober, kun få uker til, dersom ikke dagens permitteringsordning endres, sier Bryn Kjær.

Hun forklarer det med at Color Line vil få vanskeligheter med å betale lønn til sine permitterte ansatte.

VIKTIG REGELENDRING: Det ser ikke ut som turistnæringen kommer seg på fote på lang tid, derfor må permisjonstiden utvides, mener tillitsvalgt Erina Bryn Kjær.

VIKTIG REGELENDRING: Det ser ikke ut som turistnæringen kommer seg på fote på lang tid, derfor må permisjonstiden utvides, mener tillitsvalgt Erina Bryn Kjær.

Tri Nguyen Dinh

– Å utvide regelen fra 26 til 52 uker ser jeg som en nødvendighet for å redde arbeidsplasser både hos oss og i Hurtigruten. Også andre næringer på land er avhengig av dette. Mange tusen arbeidsplasser står på spill, sier Bryn Kjær.

Må se alvorligheten

Einar Monstad, konserndirektør HR i Color Line, frykter det samme som Sjømannsforbundets tillitsvalgt. Han mener det er naivt om det ikke blir permisjonsutvidelse innen oktober.

– For oss vil det ikke være noe annet alternativ enn å si opp mange av våre ansatte hvis de ikke kan permitteres videre, dersom skipene våre fortsatt er ute av drift på grunn av koronasituasjonen.

Color Line har i dag et helt annet passasjergrunnlag enn vanlig. Med to skip ute av drift og redusert kapasitet påvirker dette selvfølgelig besetningsantall og behovet for ansatte.

– Det vil være lettere å sikre arbeidsplasser på sikt hvis vi har denne muligheten. Det vil hjelpe oss å ikke havne i en oppsigelsessituasjon. Det er viktig at regjeringen ser alvorligheten i dette, sier Monstad.

No skal Nav krevje dagpenge-forskotet tilbake frå ledige og permitterte

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.08.2020
09:15
26.08.2020 14:14



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker