FRYKTER FOR JOBBEN: Ida Toldnæs stilling i Color Line står i fare hvis ikke permisjonsregelen endres før oktober.
Privat
Permitteringsordningen:
Ida kan miste jobben om permitteringslengden ikke utvides
Ida Toldnæs har vært en av de permitterte i Color Line. Dersom permitteringslengden ikke utvides fra 26 til 52 uker så står jobben hennes i fare.
tri@lomedia.no
– Jeg har vært fast ansatt i Color Line siden mai i fjor. Jeg er veldig glad i jobben min, det er som å ha en familie her siden vi jobber så tett over så lang tid av gangen. Vi er et stort og fantastisk team på hvert skift. Det vil bli uendelig trist å miste denne jobben, sier Ida Toldnæs.
Da pandemien for alvor kom til Norge i mars ble tusenvis av sjøfolk permitterte. Toldnæs var blant dem da Color Line måtte legge skipene til kai.
– Det er stor forskjell på å være permittert og å være arbeidsledig. Jeg frykter å bli arbeidsledig i et marked hvor det er vanskelig å få seg jobb fordi flere befinner seg i samme situasjon. Jeg bor i Sandefjord og det er mange her som jobber i Color Line. Om vi blir sagt opp og går arbeidsledig vil det gå utover Sandefjord som kommune også.
Toldnæs jobber i hotelldriften i Color Line. Hun har også en far som er fast ansatt i Color Line. Hennes bror og lillesøster er vikarer i samme rederi.
– Situasjonen til Color Line har en stor påvirkning for familien, sier Toldnæs.
• Les også: Nå tvinges regjeringen til å utvide permitteringslengden
Viktig avgjørelse
I dag skal partene i arbeidslivet, LO og NHO, møte finansministeren. Da vil permitteringslengden være et sentralt tema. Hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet i Color Line, Erina Bryn Kjær, mener at masseoppsigelse i Color Line blir en realitet hvis ikke permitteringslengden utvides fra 26 til 52 uker.
Også Hurtigruten har flere hundre sjøfolk i permisjon. Masseoppsigelse truer også deres ansatte da de to største rederiene, som driver turistvirksomhet, har blitt hardt rammet av pandemien. Til sammen har de permittert tusenvis av sjøfolk fordi skipene ble lagt til kai på grunn av smittevern. Etter en myk gjenåpning i sommer er fremdeles hundrevis av ansatte permitterte.
• Les også: Permitterte må få dagpenger i 52 uker, krever LO, NHO og opposisjonen. Regjeringen sier nei
Vedvarende lav omsetning
– Smittevernhensyn har fått store konsekvenser for virksomheten. Nå er en ny smitteutbrudd på vei og flere land blir «røde». Det ser ikke ut som turistnæringen kommer seg på fote på lang tid.
Det betyr at flere hundre ansatte vil bli oppsagt 31. oktober, kun få uker til, dersom ikke dagens permitteringsordning endres, sier Bryn Kjær.
Hun forklarer det med at Color Line vil få vanskeligheter med å betale lønn til sine permitterte ansatte.
VIKTIG REGELENDRING: Det ser ikke ut som turistnæringen kommer seg på fote på lang tid, derfor må permisjonstiden utvides, mener tillitsvalgt Erina Bryn Kjær.
Tri Nguyen Dinh
– Å utvide regelen fra 26 til 52 uker ser jeg som en nødvendighet for å redde arbeidsplasser både hos oss og i Hurtigruten. Også andre næringer på land er avhengig av dette. Mange tusen arbeidsplasser står på spill, sier Bryn Kjær.
Må se alvorligheten
Einar Monstad, konserndirektør HR i Color Line, frykter det samme som Sjømannsforbundets tillitsvalgt. Han mener det er naivt om det ikke blir permisjonsutvidelse innen oktober.
– For oss vil det ikke være noe annet alternativ enn å si opp mange av våre ansatte hvis de ikke kan permitteres videre, dersom skipene våre fortsatt er ute av drift på grunn av koronasituasjonen.
Color Line har i dag et helt annet passasjergrunnlag enn vanlig. Med to skip ute av drift og redusert kapasitet påvirker dette selvfølgelig besetningsantall og behovet for ansatte.
– Det vil være lettere å sikre arbeidsplasser på sikt hvis vi har denne muligheten. Det vil hjelpe oss å ikke havne i en oppsigelsessituasjon. Det er viktig at regjeringen ser alvorligheten i dette, sier Monstad.
• No skal Nav krevje dagpenge-forskotet tilbake frå ledige og permitterte
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø