JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping:

Iselin Nybø vil ha slutt på hotellskip med lønninger på 29 kroner timen

Hurtigruten har de siste dagene fått sterk kritikk for utleievirksomhet på Vestlandet, med internasjonale lønnsvilkår om bord. Nå varsler næringsministeren lovendring.
ENDRER FORSKRIFTENE: Etter press fra Sjømannsforbundet velger Iselin Nybø å endre NIS-loven.

ENDRER FORSKRIFTENE: Etter press fra Sjømannsforbundet velger Iselin Nybø å endre NIS-loven.

Martin Slørdal/Hurtigruten

tri@lomedia.no

– Jeg synes det er uheldig at Hurtigruten opererer som hotellskip i norske havner, og ønsker derfor nå å gjøre endringer i forskriften for å få slutt på dette, sier næringsminister Iselin Nybø.

Etter at Norsk Sjømannsforbund og flere stortingspolitikere påpekte at Hurtigrutens drift er ulovlig, eller i beste fall utenfor NIS-lovens intensjoner (Norsk internasjonalt skipsregister, se faktaboks), har næringsdepartementet måttet komme på banen.

– Jeg mener dagens regelverk viser at NIS-skip ikke kan brukes som hotellskip i norske havner. Men ettersom både Hurtigruten og Sjøfarsdirektoratet i dag har vurdert at et NIS-skip kan ligge i havn og utøve næringsvirksomhet uten å komme i konflikt med reglene, ser jeg nå at regelverket ikke er tydelig nok. Jeg vil derfor ta et raskt initiativ til en forskriftsendring, slik at det blir enda tydeligere at NIS-registrerte skip ikke kan drive hotellvirksomhet i norske havner, sier Nybø i et brev til Maritim Logg.

Vil ha umiddelbar reaksjon

Leder i Sjømannsforbundet Johnny Hansen, var blant de første til å kritisere Hurtigrutens hotelldrift. Han er fornøyd med at statsråden nå vil gjøre forskriftsendringer, samtidig forventer han at virksomheten som statsråden nå har konkludert med er ulovlig stanses umiddelbart.

I brevet han og forbundet har sendt departementet er de klokkeklare:

«Den ulovlige aktiviteten er i gang og vi ber derfor om at saken prioriteres», skriver de.

– Det pågår et lovbrudd på Hellesylt nå. Hva vil Sjøfartsdirektoratet og statsråden gjøre med det, spør Hansen retorisk.

Han minner om at Sjømannsforbundet i 2018 på forhånd varslet om Hurtigrutens ulovlige seilinger med MS Spitsbergen til Svalbard. Den gang var Sjøfartsdirektoratet enig om lovbruddet, men de gjorde ingenting. Denne gangen vil han se en reaksjon fra myndighetene.

– MS Fridtjof Nansen må slettes fra NIS og overføres til NOR så raskt som mulig, sier Hansen.

Bryter utlendingsloven

Med NIS kan det brukes internasjonale vilkår om bord. Med NOR-flagg (Norsk ordinært skipsregister) er det norske lønns- og arbeidsvilkår som gjelder. Sjøfolkene om bord i dag er for det meste fra Asia uten tillatelse til å jobbe i Norge, bare på internasjonal fart.

– Hurtigruten bruker sannsnyligvis utlendinger uten arbeidstillatelse i Norge. Det er svært alvorlig og det har vi også anmeldt dem for sammen med Fellesforbundet. Vi forventer at politiet og Sjøfartsdirektoratet snarest setter en stopper for lovbruddene som nå skjer for åpen scene og at skipet registreres i NOR med sjøfolk som har lov til å jobbe i Norge, sier Sjømannsforbundets advokat Terje Hernes Pettersen.

– Ikke ulovlig

Hurtigruten står fast ved at de ikke gjør noe ulovlig. De mener at de ikke konkurrerer med hoteller på land.

– Våre ekspedisjonsskip skal seile til destinasjoner som Antarktis, Svalbard og Nordvestpassasjen. Vi har ingen planer om å skulle starte opp med hotellskip i konkurranse med norske hoteller. MS Fridtjof Nansens utleie som charter til en filmproduksjon er en helt ekstraordinær enkelthendelse, og Sjøfartsdirektoratet har allerede avklart at vi ligger godt innenfor NIS-regelverket. Vi vil også gi mannskapet lønn i tråd med norske vilkår.

– MS Fridtjof Nansen er ikke valgt for å spare kostnader, men fordi skipet dette skipet tilfredsstiller de kravene som er stilt, spesielt av smittevernfaglige hensyn, sier direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten.

– Hurtigruten brukte selv ordet hotellskip da de søkte om tillatelse av Stranda kommune. Når saken blir betent er det plutselig ikke et hotellskip lenger, og det føyer seg inn i rekken av feilinformasjon fra selskapet. Forrige torsdag inviterte Hurtigruten oss til møte for å diskutere vilkårene om bord. Vi meddelte Hurtigruten at Sjømannsforbundet ikke kan gå i drøftelser når grunnlaget for diskusjonen er at to lover skal brytes. Jeg har mistet tellingen på hvor mange lover selskapet har brutt bare i sommer. Nå må noen i selskapet snarest ta grep og stille inn det etiske kompasset, oppsummerer NSF-advokat Hernes Pettersen.

Næringsdepartementet vil foreløpig ikke kommentere Sjømannsforbundets innspill. Maritim Logg følger opp når departementet svarer.

FORNØYD: Men NSF-leder Johnny Hansen  vil også ha en reaksjon, ikke bare prat fra myndightene.

FORNØYD: Men NSF-leder Johnny Hansen vil også ha en reaksjon, ikke bare prat fra myndightene.

Tri Nguyen Dinh

NIS

*Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er et norsk skipsregister opprettet ved lov av 12. juni 1987 for skip som driver internasjonal skipsfart.

*Hensikten er å opprettholde norske skip under norske flagg, å oppnå bedre konkurransebetingelser for norske skip i utenriksfart og å stimulere til å ansette norske sjøfolk på norske skip.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

NIS

*Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er et norsk skipsregister opprettet ved lov av 12. juni 1987 for skip som driver internasjonal skipsfart.

*Hensikten er å opprettholde norske skip under norske flagg, å oppnå bedre konkurransebetingelser for norske skip i utenriksfart og å stimulere til å ansette norske sjøfolk på norske skip.