JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ULOVLIG DRIFT: Norsk Sjømannsforbund og Terje Hernes Pettersen krever at næringsminister Iselin Nybø sletter MS Fridjof Nansen fra NIS-registeret.

ULOVLIG DRIFT: Norsk Sjømannsforbund og Terje Hernes Pettersen krever at næringsminister Iselin Nybø sletter MS Fridjof Nansen fra NIS-registeret.

Tri Nguyen Dinh

Sosial dumping:

Sjømannsforbundet krever at Iselin Nybø omflagger Hurtigrutens skip

Norsk Sjømannsforbund (NSF) vil at Hurtigrutenskipet MS Fridtjof Nansen skal slettes fra NIS-registeret. De fikk ingen støtte hos Sjøfartsdirektoratet, nå går de til øverste hold.



03.09.2020
08:41
03.09.2020 10:26

tri@lomedia.no

MS Fridtjof Nansen ligger til kai i Hellesylt og fungerer som hotell. Som NIS-registrert skip (Norsk internasjonalt skipsregister) kan de operere med internasjonale vilkår og lønninger ned mot 29 kroner i timen.

Straks Sjømannsforbundet fikk vite dette ba de Sjøfartsdirektoratet om å slette Fridtjof Nansen fra NIS-registeret. Direktoratet mente på sin side at Hurtigruten drev innenfor loven.

«Norsk Sjømannsforbund er uenig i Sjøfartsdirektoratets tolkning av NIS-loven og forskriften», skriver de til næringsdepartementet.

Nå krever de et klart svar om departementet har samme forståelse som Sjøfartsdirektoratet. I motsatt fall skal skipet umiddelbart slettes fra NIS og registreres i NOR (Norsk ordinært skipsregister), mener NSF.

«Den ulovlige aktiviteten er i gang og vi ber derfor om at saken prioriteres», skriver de.

AUF raser over Hurtigruten: Ber Stortinget og regjeringen rydde opp

Feil bruk av loven

– Da loven ble vedtatt i 1987 var hensikten å bedre konkurransesituasjonen til norske skip i utenriksfart, sier Sjømannsforbundets advokat Terje Hernes Pettersen.

Han viser til innledningen i loven hvor det står:

«Departementet understreker at hensikten med å opprette et norsk internasjonalt skipsregister, er å bedre konkurransesituasjonen for drift av skip i utenriks fart under norsk flagg.»

– Stortinget la til grunn at skip i NIS kunne ha sjøfolk ansatt på internasjonale vilkår for å unngå utflagging. For å unngå at NIS skulle konkurrere med NOR-fartøy, som har norske vilkår, ble det gitt et generelt forbud for NIS skip å frakte gods og passasjerer mellom norske havner. Det framkommer ingen steder i forarbeidene til loven at det ble åpnet opp for at NIS-skip skal kunne operere som hotellskip i norsk havn.

Hernes Pettersen viser også til et brev datert 18. januar 2018 mellom Norsk sjømannsforbund og næringsdepartementet der daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen skriver: «Hva gjelder situasjonen på NIS-skip som brukes som hotellskip i norske havner kan jeg ikke se at dette er i tråd med NIS-registerets formål.»

Bakgrunn: Hurtigruten bruker billig utenlandsk arbeidskraft i stedet for egne permitterte, hevder Sjømannsforbundet

Begrenset oppmyking i norske farvann

I 2015 ble det, etter en nasjonal høring, gitt adgang til at NIS cruiseskip kunne frakte passasjerer mellom norske havner dersom dette var en del av en internasjonal reise. Det ble stilt som krav at det dreide seg om et cruise og at skipet anløp minst to utenlandske havner. Departementet uttalte i høringsbrevet:

«Det ligger i cruisekonseptets natur at passasjerene blir med cruiseskipet på en rundreise der de får anledning til å gå på sightseeing i ulike havner cruiseskipet anløper. Cruiseskip som for eksempel starter i Bergen, med anløp i Bodø, Tromsø, Russland, Svalbard, London og har siste stopp i eksempelvis København, vil med denne endringen gis anledning til å registreres i NIS.

For å unngå at hensynet bak fartsområdebegrensningen i NIS-loven § 4 svekkes, og likeledes unngå at NOR-registeret undergraves, er det satt som vilkår at passasjerene ikke har anledning til å kjøpe billetter kun mellom norske havner.»

Ny anvendelse av loven

– Det framgår ingen steder i høringsbrevet at det ble åpnet opp for at et cruiseskip i NIS skulle kunne ligge i ro i en norsk havn og operere som et hotell, slik Fridtjof Nansen benyttes, sier Hernes Pettersen.

Han påpeker at frem til Sjøfartsdirektoratets svar om Hurtigrutens bruk av NIS-skip som hotell har det aldri vært kommunisert fra direktoratets side eller departementets side at et cruiseskip i NIS kan ligge i en lengre periode i norsk havn som hotell med mannskap betalt på internasjonalt nivå.

– Vi mener direktoratet legger til grunn en tolking av loven som direkte strider mot lovgivers intensjoner.

Aktuelt: Fellesforbundet og Sjømannsforbundet anmelder Hurtigruten for lovbrudd

Departementet må på banen

Næringsdepartementet bekrefter at de har fått bred fra Sjømannsforbundet og vil behandle informasjonen. Informasjonsrådgiver Lisa Nordøen skriver i en epost til Maritim Logg at tilsvarende spørsmål også har kommet til departementet via skriftlige spørsmål fra Stortinget.

«Næringsministeren vil svare Stortinget, og vi kommer tilbake til deg etter dette», er beskjeden fra Nordøen.

Politikere hardt ut mot Hurtigruten

Både Frps Sylvi Listhaug og Aps Terje Aasland krever nå redegjørelse fra næringsdepartementet hvorvidt Hurtigruten og Sjøfartsdirektoratet har tolket NIS-regelen riktig og hva slags intensjon NIS skal ha.

– Dette er cowboy-tilstander hvor vi får etablert cruiseskip med det formål at de skal drive hotell-lønninger ned mot 29 kroner i timen, sier Aasland.

Han er krystallklar på at NIS-loven må ha blitt brutt og at det ikke skal være mulig å tolke loven dit hen at man kan bruke en cruisebåt som hotell på norske havner.

– Hvis det er lov, er loven feil. Da må vi endre loven, sier Aasland.

Dårlig dømmekraft

Også Sylvi Listhaug er kritisk til Hurtigrutens hotelldrift.

Til VG sier hun at Hurtigruten har vist dårlig dømmekraft når de bruker utenlandsk arbeidskraft i Norge samtidig som så mange norske sjøfolk er permitterte i disse dager.

Hurtigruten avviser påstandene fra Sjømannsforbundet, Terje Aasland og Sylvi Lishaug.

Direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten sier at rederiet ikke ønsker å bruke sine ekspedisjonsskip som flytende hoteller i norske fjorder.

– Sjøfartsdirektoratet har allerede avklart at vi ligger godt innenfor NIS-regelverket. Dessuten har vi i dette konkrete tilfellet tilbudt mannskapet lønn i tråd med norske vilkår, så vi er ikke enige i kritikken fra Listhaug og Aasland.

Ifølge Bjørnflaten kan ikke MS Fritjof Nansen defineres som hotellskip. Dette fordi produksjonsselskapet har chartret skipet og det gir ikke mulighet for publikum å booke overnattinger der.

– Å si at dette åpner for at cruiseskip generelt kan ankre opp som langtidshoteller i norske havner og drive hotellvirksomhet i konkurranse med norske hoteller, stemmer derfor ikke, sier Bjørnflaten.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.09.2020
08:41
03.09.2020 10:26



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen


Flere saker