JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ULOVLIG DRIFT: Norsk Sjømannsforbund og Terje Hernes Pettersen krever at næringsminister Iselin Nybø sletter MS Fridjof Nansen fra NIS-registeret.

ULOVLIG DRIFT: Norsk Sjømannsforbund og Terje Hernes Pettersen krever at næringsminister Iselin Nybø sletter MS Fridjof Nansen fra NIS-registeret.

Tri Nguyen Dinh

Sosial dumping:

Sjømannsforbundet krever at Iselin Nybø omflagger Hurtigrutens skip

Norsk Sjømannsforbund (NSF) vil at Hurtigrutenskipet MS Fridtjof Nansen skal slettes fra NIS-registeret. De fikk ingen støtte hos Sjøfartsdirektoratet, nå går de til øverste hold.



03.09.2020
08:41
03.09.2020 10:26

tri@lomedia.no

MS Fridtjof Nansen ligger til kai i Hellesylt og fungerer som hotell. Som NIS-registrert skip (Norsk internasjonalt skipsregister) kan de operere med internasjonale vilkår og lønninger ned mot 29 kroner i timen.

Straks Sjømannsforbundet fikk vite dette ba de Sjøfartsdirektoratet om å slette Fridtjof Nansen fra NIS-registeret. Direktoratet mente på sin side at Hurtigruten drev innenfor loven.

«Norsk Sjømannsforbund er uenig i Sjøfartsdirektoratets tolkning av NIS-loven og forskriften», skriver de til næringsdepartementet.

Nå krever de et klart svar om departementet har samme forståelse som Sjøfartsdirektoratet. I motsatt fall skal skipet umiddelbart slettes fra NIS og registreres i NOR (Norsk ordinært skipsregister), mener NSF.

«Den ulovlige aktiviteten er i gang og vi ber derfor om at saken prioriteres», skriver de.

AUF raser over Hurtigruten: Ber Stortinget og regjeringen rydde opp

Feil bruk av loven

– Da loven ble vedtatt i 1987 var hensikten å bedre konkurransesituasjonen til norske skip i utenriksfart, sier Sjømannsforbundets advokat Terje Hernes Pettersen.

Han viser til innledningen i loven hvor det står:

«Departementet understreker at hensikten med å opprette et norsk internasjonalt skipsregister, er å bedre konkurransesituasjonen for drift av skip i utenriks fart under norsk flagg.»

– Stortinget la til grunn at skip i NIS kunne ha sjøfolk ansatt på internasjonale vilkår for å unngå utflagging. For å unngå at NIS skulle konkurrere med NOR-fartøy, som har norske vilkår, ble det gitt et generelt forbud for NIS skip å frakte gods og passasjerer mellom norske havner. Det framkommer ingen steder i forarbeidene til loven at det ble åpnet opp for at NIS-skip skal kunne operere som hotellskip i norsk havn.

Hernes Pettersen viser også til et brev datert 18. januar 2018 mellom Norsk sjømannsforbund og næringsdepartementet der daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen skriver: «Hva gjelder situasjonen på NIS-skip som brukes som hotellskip i norske havner kan jeg ikke se at dette er i tråd med NIS-registerets formål.»

Bakgrunn: Hurtigruten bruker billig utenlandsk arbeidskraft i stedet for egne permitterte, hevder Sjømannsforbundet

Begrenset oppmyking i norske farvann

I 2015 ble det, etter en nasjonal høring, gitt adgang til at NIS cruiseskip kunne frakte passasjerer mellom norske havner dersom dette var en del av en internasjonal reise. Det ble stilt som krav at det dreide seg om et cruise og at skipet anløp minst to utenlandske havner. Departementet uttalte i høringsbrevet:

«Det ligger i cruisekonseptets natur at passasjerene blir med cruiseskipet på en rundreise der de får anledning til å gå på sightseeing i ulike havner cruiseskipet anløper. Cruiseskip som for eksempel starter i Bergen, med anløp i Bodø, Tromsø, Russland, Svalbard, London og har siste stopp i eksempelvis København, vil med denne endringen gis anledning til å registreres i NIS.

For å unngå at hensynet bak fartsområdebegrensningen i NIS-loven § 4 svekkes, og likeledes unngå at NOR-registeret undergraves, er det satt som vilkår at passasjerene ikke har anledning til å kjøpe billetter kun mellom norske havner.»

Ny anvendelse av loven

– Det framgår ingen steder i høringsbrevet at det ble åpnet opp for at et cruiseskip i NIS skulle kunne ligge i ro i en norsk havn og operere som et hotell, slik Fridtjof Nansen benyttes, sier Hernes Pettersen.

Han påpeker at frem til Sjøfartsdirektoratets svar om Hurtigrutens bruk av NIS-skip som hotell har det aldri vært kommunisert fra direktoratets side eller departementets side at et cruiseskip i NIS kan ligge i en lengre periode i norsk havn som hotell med mannskap betalt på internasjonalt nivå.

– Vi mener direktoratet legger til grunn en tolking av loven som direkte strider mot lovgivers intensjoner.

Aktuelt: Fellesforbundet og Sjømannsforbundet anmelder Hurtigruten for lovbrudd

Departementet må på banen

Næringsdepartementet bekrefter at de har fått bred fra Sjømannsforbundet og vil behandle informasjonen. Informasjonsrådgiver Lisa Nordøen skriver i en epost til Maritim Logg at tilsvarende spørsmål også har kommet til departementet via skriftlige spørsmål fra Stortinget.

«Næringsministeren vil svare Stortinget, og vi kommer tilbake til deg etter dette», er beskjeden fra Nordøen.

Politikere hardt ut mot Hurtigruten

Både Frps Sylvi Listhaug og Aps Terje Aasland krever nå redegjørelse fra næringsdepartementet hvorvidt Hurtigruten og Sjøfartsdirektoratet har tolket NIS-regelen riktig og hva slags intensjon NIS skal ha.

– Dette er cowboy-tilstander hvor vi får etablert cruiseskip med det formål at de skal drive hotell-lønninger ned mot 29 kroner i timen, sier Aasland.

Han er krystallklar på at NIS-loven må ha blitt brutt og at det ikke skal være mulig å tolke loven dit hen at man kan bruke en cruisebåt som hotell på norske havner.

– Hvis det er lov, er loven feil. Da må vi endre loven, sier Aasland.

Dårlig dømmekraft

Også Sylvi Listhaug er kritisk til Hurtigrutens hotelldrift.

Til VG sier hun at Hurtigruten har vist dårlig dømmekraft når de bruker utenlandsk arbeidskraft i Norge samtidig som så mange norske sjøfolk er permitterte i disse dager.

Hurtigruten avviser påstandene fra Sjømannsforbundet, Terje Aasland og Sylvi Lishaug.

Direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten sier at rederiet ikke ønsker å bruke sine ekspedisjonsskip som flytende hoteller i norske fjorder.

– Sjøfartsdirektoratet har allerede avklart at vi ligger godt innenfor NIS-regelverket. Dessuten har vi i dette konkrete tilfellet tilbudt mannskapet lønn i tråd med norske vilkår, så vi er ikke enige i kritikken fra Listhaug og Aasland.

Ifølge Bjørnflaten kan ikke MS Fritjof Nansen defineres som hotellskip. Dette fordi produksjonsselskapet har chartret skipet og det gir ikke mulighet for publikum å booke overnattinger der.

– Å si at dette åpner for at cruiseskip generelt kan ankre opp som langtidshoteller i norske havner og drive hotellvirksomhet i konkurranse med norske hoteller, stemmer derfor ikke, sier Bjørnflaten.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.09.2020
08:41
03.09.2020 10:26



Mest lest

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.

Jan-Erik Østlie

– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Privat

Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.

På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.

Helge Rønning Birkelund

Dagpendler Joakim mistet en månedslønn da svenskegrensa stengte, men må betale like mye i skatt til Norge

Kommentar

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.

Jan-Erik Østlie

«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Anita Arntzen

Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jan-Erik Østlie

Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Ylva Seiff Berge

Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått

Debatt

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Jan-Erik Østlie

«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen

Håvard Sæbø

Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken

Erlend Angelo

Bilkonsern gir koronabonus til 4.000 ansatte


Flere saker