Sosial dumping:
Hurtigruten bruker billig utenlandsk arbeidskraft i stedet for egne permitterte, hevder Sjømannsforbundet
I en måned skal Hurtigrutens skip «Fridtjof Nansen» brukes som hotell under en filminnspilling. Sjømannsforbundet mener det bryter med norsk lov.
Norsk Sjømannsforbund har varslet Sjøfartsdirektoratet om et planlagt lovbrudd med Hurtigrutens skip Fridtjof Nansen.
Pressebilde
helge@lomedia.no og tri.nguyen@lomedia.no
Norsk Sjømannsforbund har varslet Sjøfartsdirektoratet om det planlagte lovbruddet med Hurtigrutens skip «Fridtjof Nansen». Sjøfartsdirektoratet bekrefter å ha mottatt varselet. Varselet kom fordi forbundet mener bruken av flagget i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) er i strid med norsk lov.
– Vi forventer at norske myndigheter reagerer før skipet tas i bruk som hotell. Det vil være rart om de får lov til å bryte loven, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, til FriFagbevegelse.
Han reagerer også på at Hurtigruten bruker billig utenlandsk arbeidskraft i stedet for egne, permitterte ansatte.
Hotell for innspilling
Skipet, som altså er registrert i NIS, er planlagt brukt som hotell i en måned i forbindelse med en filminnspilling på Vestlandet. Store deler av mannskapet er billig utenlandsk arbeidskraft fra tredjeland.
I varselet har Sjømannsforbundet bedt Sjøfartsdirektoratet slette skipet fra NIS da den planlagte aktiviteten vil være lovstridig.
Les også: Hovedtillitsvalgt i Hurtigruten: – Jeg er redd alt rakner nå
Fram til 2015 var det ikke tillatt at cruiseskip registrert i NIS kunne operere mellom norske havner eller i en norsk havn. Grunnen er at NIS tillater å ansette sjøfolk på internasjonale vilkår, i motsetning til Norsk ordinært skipsregister (NOR).
I 2015 ble det gitt en snever oppmyking av dette forbudet ved at cruiseskip registrert i NIS kunne anløpe norske havner under forutsetning av at det under seilasen ble anløpt minst to utenlandske havner.
Billig arbeidskraft
Den planlagte utleien til hotellformål bryter klart med dette.
– For det første er det ikke et cruise, men ren hotellutleie. For det andre anløpes ikke utenlandske havner i perioden, poengterer Johnny Hansen.
Sjømannsforbundet er kjent med at det er en stor grad av billig utenlandsk arbeidskraft fra Asia som skal bemanne fartøyet.
– Dette er regulær sosial dumping i norske havner, mener Hansen.
– Til alt overmål har Hurtigruten fortsatt et stort antall permitterte norske arbeidstakere, slik at selskapet disponerer norsk arbeidskraft som kunne vært benyttet. Det vil i tillegg være en urimelig konkurransevridning for norske hoteller om Hurtigruten tillates å konkurrere med lønninger langt under norske tariffer, mener Johnny Hansen.
Store bølger igjen
Derfor har forbundet nå bedt Sjøfartsdirektoratet umiddelbart – og før utleieperioden starter – slette Fridtjof Nansen fra NIS i henhold til loven.
– I motsatt fall vil skipet være registrert i NIS på uriktige forutsetninger, hevder han.
Les også: Daniel raser ned i lønn når Hurtigruten forlater norskekysten
Det er ikke første gang det er store bølger rundt Hurtigruten. I fjor brøt Hurtigruten loven da de seilte langs norskekysten med passasjerskip registrert i NIS.
En betydelig del av besetningen var billig utenlandsk arbeidskraft fra Asia. Sjøfartsdirektoratet fastslo den gang at seilasen var brudd på forbudet om frakt av passasjerer utelukkende mellom norske havner med NIS-skip.
Bekrefter varselet
Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet bekrefter å ha mottatt varselet og at direktoratet jobber med saken.
– Generelt kan jeg si at det verktøyet vi har hvis noen bryter NIS-loven, er at det kan slettes fra NIS og overføres til NOR. Men det er en stor inngripen å flagge om et skip, sier han til FriFagbevegelse.
En annen konsekvens kan være overtredelsesgebyr.
– Det vil nok bli vurdert aller først, sier han.
Hurtigruten er uenig med Norsk Sjømannsforbund.
– Som en av Norges største maritime arbeidsgivere, gjør vi alt vi kan for å skape og bevare så mange norske arbeidsplasser til sjøs som mulig, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til FriFagbevegelse.
– Vi er uenige med Sjømannsforbundet og deres tolkninger i denne saken, og vi vil forklare dette grundig i vår redegjørelse til Sjøfartsdirektoratet, sier Ege.