Framtidsutsikter for Hurtigruten-ansatte
Hovedtillitsvalgt i Hurtigruten: – Jeg er redd alt rakner nå
Hovedtillitsvalgt for Hurtigruten, Jørn Lorentzen, mener mye nå står på spill for kystens stolthet.
Hovedtillitsvalgt for Hurtigruten, Jørn Lorentzen er bekymret for arbeidsplassene framover.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
For Jørn Lorentzen har hverdagen aldri blitt den samme siden 12. mars. Da sto han og holdt foredrag for regionsamlingen til LO i Troms og Finnmark. Lite visste han da om hvordan hverdagen skulle bli.
Først kom korona-pandemien med alt det har brakt med seg, blant annet med permitteringer og en uviss framtid.
Så slo smittespredningen på ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen ned som en bombe.
– Situasjonen er helt fortvilet. Vi har mange spørsmål, men få svar. Mye står på spill, sier Jørn Lorentzen til FriFagbevegelse.
Han er hovedtillitsvalgt for 800 sjøfolk på Hurtigruten, og sitter i forbundsstyret til Norsk Sjømannsforbund.
Han føler han opplever en helt surrealistisk tid. I mars ble 1.600 norske sjøfolk permittert. 550 landbaserte arbeidere det samme. 2.900 tilsammen ble permittert i konsernet. Mange er inne i sin femte permisjonsmåned.
Saken fortsetter under bildet.
DYSTERT: Først kom korona-pandemien med permitteringene. Så slo smittespredningen på ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen ned som en bombe.
Hurtigruten
Omdømmesvikt
Aller mest frykter Lorentzen for omdømmet til konsernet ute i befolkningen - at det er knust.
– De siste årene er det investert enorme summer. Omdømmet til selskapet har bare gått oppover. Jeg føler at vi har opparbeidet oss en enorm tillit både blant politikere og ansatte. Jeg er redd dette rakner nå. Jeg er veldig bekymret for arbeidsplassene framover, sier han.
Tilbake sitter konsernet Hurtigruten igjen med seks skip som går kystruten fra Bergen til Kirkenes. De andre skipene er spredd rundt på havner både i Norge og Tyskland.
Og ny utfordring ligger rett foran i løypa: 1. januar skal Havila Kystruten overta konsesjonen på seilinger med fire skip i kystruten Bergen - Kirkenes.
350 ansatte i Hurtigruten skal over i form av en virksomhetsoverdragelse.
Utvidelsen av permitteringsreglene koster en halv milliard
Mange spørsmål - ingen svar
Samtidig vet man ikke når ekspedisjonsskipene kan komme i drift igjen. Eller kystrutene for den saks skyld.
Det skulle komme en opptrappingsplan fra myndighetene innen 1. oktober. Nå er alt uvisst også i forhold til det.
Roald Amundsen-skipet er dessuten under politietterforskning fordi selskapet ikke fulgte sine egne retningslinjer da det ble oppdager smitte på skipet.
– Hvis retningslinjene hadde blitt fulgt ville ikke katastrofen skjedd. Jeg finner nesten ikke ord for hvor dårlig håndtert dette er, sier Jørn Lorentzen.
Hurtigruten-ledelsen svarer:
Anne Marit Bjørnflaten er direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten. Hun har hatt mye kontakt både med fagforeningene og de tillitsvalgte om situasjonen, og har ingen problemer med å skjønne at de har mange spørsmål.
– Det har også vi. Vi har derfor satt i gang en ekstern undersøkelse for å komme til bunns i hva som har skjedd, sier hun til FriFagbevegelse.
– Det er ikke tvil om at dette er en alvorlig situasjon, og vårt hovedfokus har vært å ta vare på mannskapet på MS Roald Amundsen og gjestene. Det er også viktig for oss å ha en tett dialog med foreningene i denne situasjonen, og vi har derfor møter med fagorganisasjonene og de hovedtillitsvalgte flere ganger i uka. Vi hadde et godt samarbeid gjennom den første delen av koronakrisen, og vi ønsker å ha et like nært samarbeid nå, sier Anne Marit Bjørnflaten til FriFagbevegelse.