Sosial dumping:
AUF raser over Hurtigruten - ber Stortinget og regjeringen rydde opp
AUF mener regjeringen må innskrenke smutthullet som Hurtigruten utnytter under filminnspillingen av «Mission impossible».
Hurtigruteskipet Fridtjof Nansen brukes nå som hotell for filmarbeidere i Hellesylt i Møre og Romsdal.
pressebilde
helge@lomedia.no
Reidar Fugle Nordhaug, sentralstyremedlem i AUF med ansvar for arbeidslivspolitikk, mener det er useriøst av en stor sjøfartsaktør som Hurtigruten å systematisk undergrave norske arbeids- og lønnsregler.
– I realiteten utnytter de et smutthull i lovverket som kan sette hele hotellnæringen og arbeidsfolk langs hele kysten i fare, sier Reidar Fugle Nordhaug til FriFagbevegelse.
29 kroner timen
Fellesforbundet og Sjømannsforbundet mener Hurtigruten bryter utlendingsloven om bord på skipet Fridtjof Nansen ved å bruke filippinske sjøfolk om bord når skipet i praksis er hotell.
Sjømannsforbundet klagde Hurtigruten inn til Sjøfartsdirektoratet for å stoppe dette, men fikk ikke medhold.
Dermed kan skipet fritt ligge til kai i Hellesylt utleid som hotellskip for filmarbeidere som jobber med innspillingen av den sjuende utgaven av filmserien «Mission Impossible» med Tom Cruise i hovedrollen.
– Det er helt uholdbart at det skal være mulig å bare legge båt til kai med lønnsnivå ned til 29 kroner timen, sier forbundsleder Johnny Hansen i Sjømannsforbundet.
AUF gir Sjømannsforbundet sin fulle støtte i kampen mot Hurtigruten sine forsøk på å muliggjøre sosial dumping og slavelønn i hotellbransjen og blant sjøfolk.
– Det er useriøst av en så stor sjøfartsaktør som Hurtigruten å systematisk undergrave norske arbeids- og lønnsregler, og i realiteten utnytte et smutthull i lovverket som kan sette hele hotellnæringen og alle arbeidsfolkene langs hele kysten vår i fare, mener Nordhaug.
Hardest rammet
At dette blir gjort midt i en pandemi er kanskje noe av det mest sjokkerende Nordhaug har hørt om.
– Sjøfolk og hotellarbeidere over hele landet er blant de som har opplevd de største konsekvensene av korona-pandemien i form av massepermitteringer og arbeidsløshet. Hurtigruten viser en stor mangel på samfunnsansvar når de setter kortsiktig profitt framfor det norske arbeidslivet. Det gjør det helt nødvendig for Stortinget og Regjeringen å gripe inn og ordne opp i denne situasjonen, mener Nordhaug.
AUF mener Stortinget nå er nødt til å endre NIS-loven for å lukke smutthullet som Hurtigruten benytter seg av. Ifølge NIS-loven kan også Regjeringen med forskrift innskrenke smutthullet som Hurtigruten utnytter, hvor man kan utvide hvilket fartsområde som er ulovlig å seile under NIS-flagg.
– AUF ønsker et samfunn med mer trepartssamarbeid og tillit. Når selskap som Hurtigruten ikke tar samfunnskontrakten mellom politikere, arbeidstakere og arbeidsgivere på alvor, er det politikerne sitt ansvar å lage lover som er strenge nok til at useriøse aktører ikke kan utnytte den tillitsbaserte samfunnskontrakten, mener Reidar Fugle Nordhaug.