JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Color Line varsler permitteringer:

Lise trodde det verste var over da hun fikk komme tilbake i Color Line-jobben. Så kom den nedslående beskjeden

Lise Christie står i fare for å bli permittert igjen, få uker etter at hun kom tilbake på jobb for Color Line.
KORTVARIG GLEDE: Lise Christie og Vivi Sørensen var veldig glade for å være tilbake på jobb da vi møtte dem i sommer. Nå går de en usikker framtid i møte.

KORTVARIG GLEDE: Lise Christie og Vivi Sørensen var veldig glade for å være tilbake på jobb da vi møtte dem i sommer. Nå går de en usikker framtid i møte.

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

19. mars ble Lise Christie permittert fra sin stilling i Color Line da viruspandemien stanset driften for flere passasjerskip.

Fem måneder senere, 4. august, var hun endelig tilbake. Nå varsler Color Line nye permitteringer.

– Det er jo uendelig trist. Jeg vil jo jobbe, sier Lise Christie som jobber på danskefergen Superspeed 2 som går mellom Larvik og Hirtshals.

Hun har jobbet i Color Line siden 2009, med fast ansettelse siden 2013. Med «bare» sju års ansiennitet står hun i fare for å bli permittert igjen.

– Jeg har ikke så lang ansiennitet i forhold til de andre, så jeg er utsatt. Det er veldig rart og vemodig når man endelig har kommet tilbake etter den lange permisjonen. Jeg har savnet kollegaene mine og jobben. Det har vært veldig fint å se dem igjen og få yte service til passasjerer, sier Christie.

Color Line permitterer 2000 ansatte

Forståelse fra de ansatte

Stian Dønnestad Svendsen var også blant de permitterte i mars. Han har vært tilbake i jobb siden 30. juni.

– Permitteringsvarselet er trist, men som forventet. Sommeren er over og det er ikke behov for like mange ansatte på alle skip. Jeg skjønner at konsernet må gjøre sitt for å komme seg igjennom denne tiden uten å måtte si opp folk. Vi får bare være glad det er permitteringer og ikke oppsigelser, sier Dønnestad Svendsen.

FORSTÅELSE: Stian Dønnestad Svendsen synes det er trist, men har forståelse for rederiets valg.

FORSTÅELSE: Stian Dønnestad Svendsen synes det er trist, men har forståelse for rederiets valg.

Privat

Redusert volum

I et brev til sine ansatte skriver Color Line at reiserådene fra myndighetene medfører redusert passasjervolum og dermed redusert bemanning på de fire utenriksfergene Superspeed 1 og 2 og Color Magic og Color Fantasy mellom Norge, Danmark og Tyskland.

– Som en følge av de nye reiserådene så tilpasser vi bemanningen etter antall gjester. Det er selvfølgelig veldig leit for de berørte, men vi må justere kostnader i forhold til inntekter for å trygge flest mulig arbeidsplasser for fremtiden, sier Einar Monstad, konserndirektør for HR i rederiet.

Color Line-tillitsvalgte Erina ble ikke bønnhørt: Ingen åpning i Norden før tidligst 15. juni

100 ansatte

På de fire skipene med redusert volum er det snakk om å permittere ytterligere 50 stillinger som berører cirka 100 ansatte. Fra før har Color Line rundt 300 permitterte sjøfolk som følge av virussituasjonen.

I mars måtte Color Line stoppe alle sine seilinger til Danmark, Tyskland og Sverige på grunn av virusspredning. Da ble over 2000 ansatte permittert. Etter en myk gjenåpning har flere av disse kommet gradvis tilbake i jobb. Lise Christie var blant de siste som kom tilbake.

Tilbakeblikk: Et halvt år med korona – Slik preget tiltakene Norge

Kortvarig glede

– Hvis du synes jeg er i overkant energisk, glad og sprø er det fordi jeg har savnet kollegaer og folk så mye, sa Lise Christie da vi besøkte henne på jobb tidligere i sommer.

Nå kan denne gleden bli kortvarig. En ny permittering vil kunne vare lenge.

«Permitteringsvarighet kan på grunn av omstendighetene ikke fastslås» står det i permitteringsvarselet som er sendt ut.

– Vi forholder oss til gjeldene hovedavtale som er inngått mellom Norges Rederiforbund, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Maskinistforbundet. Ansatte har fått to ukers varsel før permitteringen trer i kraft, opplyser Monstad.

Etter fem års kamp for å beholde jobben, kunne Color Line-ansatte Kim og Marika endelige feire seieren

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse