JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

laster inn

Leif Martin Kirknes

Lite visste LO-toppene Liv Tørres og Anne Berit Aker Hansen at de skulle få motorstopp i polsk 140-sone.

Leif Martin Kirknes

Og lite visste stortingspolitiker Trine Lise Sundnes (Ap) at hun måtte tilbringe mye av en natt i et bomberom.

Leif Martin Kirknes

Vi ble med en gruppe LO-topper og frivillige fra organisasjonen Fritt Ukraina på en topp hemmelig konvoi-tur.

Leif Martin Kirknes

Fra Oslo til Ukraina.

Leif Martin Kirknes

Lite visste LO-toppene Liv Tørres og Anne Berit Aker Hansen at de skulle få motorstopp i polsk 140-sone.

Leif Martin Kirknes

Og lite visste stortingspolitiker Trine Lise Sundnes (Ap) at hun måtte tilbringe mye av en natt i et bomberom.

Leif Martin Kirknes

Vi ble med en gruppe LO-topper og frivillige fra organisasjonen Fritt Ukraina på en topp hemmelig konvoi-tur.

Leif Martin Kirknes

Fra Oslo til Ukraina.

Leif Martin Kirknes

Fra 140-sona til krigssona

Flere fagforbundsledere og LO-sjefen sjøl har nylig vært med på å kjøre biler og elektronikk til Ukrainas kamp mot russerne.

leif.kirknes@lomedia.no

helge@lomedia.no

Grytidlig en søndags morgen i mai setter seks eldre SUV-er og en minibuss ut fra et hemmelig sted i Oslo.

Målet er å eksportere bilene, fullpakket med elektronikk som droner og skjermer, den lange veien til Lviv i Ukraina.

Men allerede på Mortensrud får NNN-leder Anne Berit Aker Hansen problemer med bilen sin.

Hun gir den kjærlighet likevel, og krysser fingrene.

Turen er på rundt 1800 km og ble gjort over to lange døgn.

Den lengste etappen er gjennom hele Polen.

En skvett olje

Konvoi-kjøring innebærer at alle sju bilene ønsker å ligge bak hverandre på samme linje.

Det går enklere enn man skulle tro på lange motorveistrekk, men er svært krevende når man nærmer seg trafikkbildet rundt storbyer.

Leif Martin Kirknes

Bilene og lasten må tollklareres i Svinesund.

Det går kjapt.

På Svinesund er det nok en gang behov for litt ekstra oppmerksomhet overfor bilen Anne Berit kjører sammen med Liv Tørres, som leder internasjonal avdeling i LO.

En skvett olje håper konvoiens mest mekanisk kyndige skulle gjøre susen.

Bil nr. 5 forsvant

Men et par-tre timer lenger sørover i Sverige er Anne Berit og Liv forsvunnet fra konvoien.

Bilen mister plutselig all motorkraft i en oppoverbakke.

Fortroppen rekker dermed et solid hamburgerstopp for blant annet Fellesforbundets leder Jørn Eggum og Ap-politiker Trine Lise Sundnes.

Mens konvoiens mest mekanisk kyndige delvis dytter og delvis tauer den havarerte bilen til nærmeste tettsted.

Bilen blir slept til en parkeringsplass for videre sjekk.

Der har konvoien griseflaks.

Leif Martin Kirknes

Der står det to Volvo i nøyaktig samme situasjon, med slepetau imellom og batteri-trøbbel.

Volvoene tilhører to meget kompetente svenske raggere og hobby-mekanikere, med verktøy, bil-skills og vilje til å hjelpe.

Leif Martin Kirknes

Batteriet har gått flatt. Heldigvis står bilen på parkeringsplassen til Sveriges forretningsimperium Biltema.

Leif Martin Kirknes

Men dynamoen, altså batteriladeren, virker heller ikke, konkluderer svenske hjelpere og konvoiens mest kompetente mekanikere.

En omfattende plan legges.

Planen er at batteriene tidvis skal byttes mellom bilene i konvoien, slik at bilene med fungerende dynamoer kan sørge for at bilen til Anne Berit og Liv får overført et nyoppladet batteri når blinklyset deres begynner å bli svakt.

Det kan bilen bak følge med på hver gang konvoien foretar en forbikjøring.

Ruller videre

Og dermed kan ferden fortsette. Konvoien har ikke engang passert Göteborg ennå.

Og så krabber man seg slik mot ferga lengst sør i Sverige.

Bil nr. 5 dør i travel 140-sone

Neste morgen starter i Polen.

Konvoien suser av gårde i polske 140-soner.

Leif Martin Kirknes

Og nettopp i en slik 140-sone bestemmer bilen til Anne Berit og Liv seg for å få uhjelpelig motorstopp.

Nå er det ikke bare batteriet som har gått. Bilen har slått seg helt vrang. Den trenger profesjonell hjelp.

Leif Martin Kirknes

Anne Berit og Liv får plass i bilen foran. Mens «deres» Mitsubishi må hentes av veihjelp og fraktes til polsk verksted.

Mønstrer på

Pitstopp i Warszawa. LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Fagforbunds-leder Mette Nord var i tidsknipa, har flydd ned og mønstrer nå på konvoien. Peggy setter seg bak rattet.

Leif Martin Kirknes

Stortingspolitiker Trine Lise Sundnes (Ap) og samboer Øystein Moen utnytter pausestoppet til litt påfyll av kalorier.

Det er for øvrig ikke første gang de har kjørt biler til Ukraina.

Organisasjonen Fritt Ukraina ble opprettet av stortingspolitiker Peter Frølich (H) i oktober 2022.

Organisasjonen har over 1500 medlemmer og støttespillere over hele landet, fra helt «ukjente» pensjonister til høyt profilerte folk i næringsliv, organisasjoner og politikk.

Mange velkjente navn sitter i styret. Deriblant Torbjørn Giæver Eriksen, som til daglig er avdelingsdirektør i Offshore Norge, og som er med på denne turen.

Suser videre

De seks gjenværende kjøretøyene dundrer videre på veier som etter hvert blir stadig smalere, med nevnte Torbjørn i front.

Leif Martin Kirknes

Spenningen i reisefølget stiger etter hvert som grensa nærmer seg.

Leif Martin Kirknes

Mobiler slås av sikkerhetshensyn. Over grensa skal det settes inn ukrainske simkort.

Klokka går mot natt.

Leif Martin Kirknes

Grensepasseringen tar sin tid mens byråkratiet gjør sitt med papirarbeid og stempler i både pass og vognkort.

LO-lederen leverer inn papirslippen som gir henne adgang til den krigsrammede nasjonen.

Toppbilde

Toppbilde

Leif Martin Kirknes

Og plutselig er reisefølget i Ukraina.

Spesial-buss

Det er midt på natta, bekmørkt, regner litt og det er lynglimt i det fjerne. Eller er det et russisk angrep?

Etter hvert når konvoiens seks gjenlevende biler storbyen. Klokka to sjekker følget inn på hotell.

Dagen derpå gis biler og utstyr til ukrainske hjelpere. Hjelperne bringer alt videre. En del av denne forsendelsen skal brukes av ukrainsk etterretningstjeneste.

Fellesforbundet og Fagforbundet har spleiset på en minibuss som skal ut på et helt spesielt oppdrag.

Taras Podvirnyy er ombudsmann for sivile rettigheter. De skal bruke bussen til å frakte barn.

Offisielt har i underkant av 20 000 barn blitt bortført fra sine hjem i Ukraina, og blitt ført mot sin vilje til Russland. Uoffisielt er tallene trolig langt større. Flere tusen er også blitt foreldreløse ettersom de har mistet sine foreldre i krigen. Ombudsmannen skal organisere henting.

Les også: Denne «norske» minibussen skal redde barn fra Putin

LO-lederen satt selv bak rattet fra Warszawa og til den ukrainske grensen, og kjenner bilen godt.

Men Podvirnyy må ha hjelp til å hente den, da han ikke er vant med manuelle gir.

Alarmen går

I Lviv, Ukraina, er bylivet ellers som i storbyer flest.

LO-toppene Mette Nord og Jørn Eggum rusler gatelangs, uten mye oppstuss.

Men så, langt utpå natta, går flyalarmen.

Det er ikke daglig at den pleier å gjøre det i Lviv, en by langt unna fronten, men det hender med noen dagers, tidvis opp mot en ukes, mellomrom.

Hotellets gjester avventer videre beskjed i resepsjonen.

Leif Martin Kirknes

De mest erfarne i Fritt Ukraina-organisasjonen drøfter farenivået ut fra blant annet informasjon fra en app. Rød farge = dårlig nytt.

Akkurat denne dagen er det 8. mai og frigjøringsdag etter andre verdenskrig. Det ryktes at Putin har for vane å sette ekstra spiss på slike merkedager.

Foreløpig er det ikke melding om at det er behov for å gå i kjelleren, der man er bedre beskyttet mot angrep.

Noen benytter anledningen til å ta seg en blund. Første alarm varer fra 02:53 til 05:04.

Delegasjonen er i løpet av denne tiden en liten tur nedom bomberommet, men de fleste går tilbake til hotellrommene når den overhengende faren er avklart.

Men det er ikke siste gang alarmen går denne natta.





Leif Martin Kirknes

Neste flyalarm går klokka 05:26, og nå er det virkelig alvor. Raske missiler er observert i ukrainainsk luftrom.

Resepsjonisten anbefaler gjestene å gå rett ned i bomberommet, umiddelbart. Alle gjør det.

Leif Martin Kirknes

Tilgangen til konkret info er ellers liten mens alarmen pågår.

Men dagen etterpå får delegasjonen vite at seks missiler med kurs for Lviv ble skutt ned, så nært som 10–15 kilometer unna byen.

Ny dag, alt som før

Dagen derpå er alt som om ingenting har hendt i Lviv.

Etter godt over to år med krig er alle her vant til flyalarmer, varsel om missiler og farlige situasjoner.

Mange Lviv-innbyggere går på markedet.

Det gjør også flere i den norske delegasjonen.

Så drar LO-toppene og andre støttespillere mot grensa.

De fleste får skyss til grenseovergangen i minibussen de kom i,

og går så til fots over til selve Polen.

Så er de ute av krigssona og tilbake i 140-sona.

Leif Martin Kirknes

Og bilen til Anne Berit og Liv?

Den ble en del av neste konvoi, som ankom Lviv rundt samme tid som LO-delegasjonen forlot landet.

leif.kirknes@lomedia.no

helge@lomedia.no

Grytidlig en søndags morgen i mai setter seks eldre SUV-er og en minibuss ut fra et hemmelig sted i Oslo.

Målet er å eksportere bilene, fullpakket med elektronikk som droner og skjermer, den lange veien til Lviv i Ukraina.

Men allerede på Mortensrud får NNN-leder Anne Berit Aker Hansen problemer med bilen sin.

Hun gir den kjærlighet likevel, og krysser fingrene.

Turen er på rundt 1800 km og ble gjort over to lange døgn.

Den lengste etappen er gjennom hele Polen.

En skvett olje

Konvoi-kjøring innebærer at alle sju bilene ønsker å ligge bak hverandre på samme linje.

Det går enklere enn man skulle tro på lange motorveistrekk, men er svært krevende når man nærmer seg trafikkbildet rundt storbyer.

Leif Martin Kirknes

Bilene og lasten må tollklareres i Svinesund.

Det går kjapt.

På Svinesund er det nok en gang behov for litt ekstra oppmerksomhet overfor bilen Anne Berit kjører sammen med Liv Tørres, som leder internasjonal avdeling i LO.

En skvett olje håper konvoiens mest mekanisk kyndige skulle gjøre susen.

Bil nr. 5 forsvant

Men et par-tre timer lenger sørover i Sverige er Anne Berit og Liv forsvunnet fra konvoien.

Bilen mister plutselig all motorkraft i en oppoverbakke.

Fortroppen rekker dermed et solid hamburgerstopp for blant annet Fellesforbundets leder Jørn Eggum og Ap-politiker Trine Lise Sundnes.

Mens konvoiens mest mekanisk kyndige delvis dytter og delvis tauer den havarerte bilen til nærmeste tettsted.

Bilen blir slept til en parkeringsplass for videre sjekk.

Der har konvoien griseflaks.

Leif Martin Kirknes

Der står det to Volvo i nøyaktig samme situasjon, med slepetau imellom og batteri-trøbbel.

Volvoene tilhører to meget kompetente svenske raggere og hobby-mekanikere, med verktøy, bil-skills og vilje til å hjelpe.

Leif Martin Kirknes

Batteriet har gått flatt. Heldigvis står bilen på parkeringsplassen til Sveriges forretningsimperium Biltema.

Leif Martin Kirknes

Men dynamoen, altså batteriladeren, virker heller ikke, konkluderer svenske hjelpere og konvoiens mest kompetente mekanikere.

En omfattende plan legges.

Planen er at batteriene tidvis skal byttes mellom bilene i konvoien, slik at bilene med fungerende dynamoer kan sørge for at bilen til Anne Berit og Liv får overført et nyoppladet batteri når blinklyset deres begynner å bli svakt.

Det kan bilen bak følge med på hver gang konvoien foretar en forbikjøring.

Ruller videre

Og dermed kan ferden fortsette. Konvoien har ikke engang passert Göteborg ennå.

Og så krabber man seg slik mot ferga lengst sør i Sverige.

Bil nr. 5 dør i travel 140-sone

Neste morgen starter i Polen.

Konvoien suser av gårde i polske 140-soner.

Leif Martin Kirknes

Og nettopp i en slik 140-sone bestemmer bilen til Anne Berit og Liv seg for å få uhjelpelig motorstopp.

Nå er det ikke bare batteriet som har gått. Bilen har slått seg helt vrang. Den trenger profesjonell hjelp.

Leif Martin Kirknes

Anne Berit og Liv får plass i bilen foran. Mens «deres» Mitsubishi må hentes av veihjelp og fraktes til polsk verksted.

Mønstrer på

Pitstopp i Warszawa. LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Fagforbunds-leder Mette Nord var i tidsknipa, har flydd ned og mønstrer nå på konvoien. Peggy setter seg bak rattet.

Leif Martin Kirknes

Stortingspolitiker Trine Lise Sundnes (Ap) og samboer Øystein Moen utnytter pausestoppet til litt påfyll av kalorier.

Det er for øvrig ikke første gang de har kjørt biler til Ukraina.

Organisasjonen Fritt Ukraina ble opprettet av stortingspolitiker Peter Frølich (H) i oktober 2022.

Organisasjonen har over 1500 medlemmer og støttespillere over hele landet, fra helt «ukjente» pensjonister til høyt profilerte folk i næringsliv, organisasjoner og politikk.

Mange velkjente navn sitter i styret. Deriblant Torbjørn Giæver Eriksen, som til daglig er avdelingsdirektør i Offshore Norge, og som er med på denne turen.

Suser videre

De seks gjenværende kjøretøyene dundrer videre på veier som etter hvert blir stadig smalere, med nevnte Torbjørn i front.

Leif Martin Kirknes

Spenningen i reisefølget stiger etter hvert som grensa nærmer seg.

Leif Martin Kirknes

Mobiler slås av sikkerhetshensyn. Over grensa skal det settes inn ukrainske simkort.

Klokka går mot natt.

Leif Martin Kirknes

Grensepasseringen tar sin tid mens byråkratiet gjør sitt med papirarbeid og stempler i både pass og vognkort.

LO-lederen leverer inn papirslippen som gir henne adgang til den krigsrammede nasjonen.

Toppbilde

Toppbilde

Leif Martin Kirknes

Og plutselig er reisefølget i Ukraina.

Spesial-buss

Det er midt på natta, bekmørkt, regner litt og det er lynglimt i det fjerne. Eller er det et russisk angrep?

Etter hvert når konvoiens seks gjenlevende biler storbyen. Klokka to sjekker følget inn på hotell.

Dagen derpå gis biler og utstyr til ukrainske hjelpere. Hjelperne bringer alt videre. En del av denne forsendelsen skal brukes av ukrainsk etterretningstjeneste.

Fellesforbundet og Fagforbundet har spleiset på en minibuss som skal ut på et helt spesielt oppdrag.

Taras Podvirnyy er ombudsmann for sivile rettigheter. De skal bruke bussen til å frakte barn.

Offisielt har i underkant av 20 000 barn blitt bortført fra sine hjem i Ukraina, og blitt ført mot sin vilje til Russland. Uoffisielt er tallene trolig langt større. Flere tusen er også blitt foreldreløse ettersom de har mistet sine foreldre i krigen. Ombudsmannen skal organisere henting.

Les også: Denne «norske» minibussen skal redde barn fra Putin

LO-lederen satt selv bak rattet fra Warszawa og til den ukrainske grensen, og kjenner bilen godt.

Men Podvirnyy må ha hjelp til å hente den, da han ikke er vant med manuelle gir.

Alarmen går

I Lviv, Ukraina, er bylivet ellers som i storbyer flest.

LO-toppene Mette Nord og Jørn Eggum rusler gatelangs, uten mye oppstuss.

Men så, langt utpå natta, går flyalarmen.

Det er ikke daglig at den pleier å gjøre det i Lviv, en by langt unna fronten, men det hender med noen dagers, tidvis opp mot en ukes, mellomrom.

Hotellets gjester avventer videre beskjed i resepsjonen.

Leif Martin Kirknes

De mest erfarne i Fritt Ukraina-organisasjonen drøfter farenivået ut fra blant annet informasjon fra en app. Rød farge = dårlig nytt.

Akkurat denne dagen er det 8. mai og frigjøringsdag etter andre verdenskrig. Det ryktes at Putin har for vane å sette ekstra spiss på slike merkedager.

Foreløpig er det ikke melding om at det er behov for å gå i kjelleren, der man er bedre beskyttet mot angrep.

Noen benytter anledningen til å ta seg en blund. Første alarm varer fra 02:53 til 05:04.

Delegasjonen er i løpet av denne tiden en liten tur nedom bomberommet, men de fleste går tilbake til hotellrommene når den overhengende faren er avklart.

Men det er ikke siste gang alarmen går denne natta.





Leif Martin Kirknes

Neste flyalarm går klokka 05:26, og nå er det virkelig alvor. Raske missiler er observert i ukrainainsk luftrom.

Resepsjonisten anbefaler gjestene å gå rett ned i bomberommet, umiddelbart. Alle gjør det.

Leif Martin Kirknes

Tilgangen til konkret info er ellers liten mens alarmen pågår.

Men dagen etterpå får delegasjonen vite at seks missiler med kurs for Lviv ble skutt ned, så nært som 10–15 kilometer unna byen.

Ny dag, alt som før

Dagen derpå er alt som om ingenting har hendt i Lviv.

Etter godt over to år med krig er alle her vant til flyalarmer, varsel om missiler og farlige situasjoner.

Mange Lviv-innbyggere går på markedet.

Det gjør også flere i den norske delegasjonen.

Så drar LO-toppene og andre støttespillere mot grensa.

De fleste får skyss til grenseovergangen i minibussen de kom i,

og går så til fots over til selve Polen.

Så er de ute av krigssona og tilbake i 140-sona.

Leif Martin Kirknes

Og bilen til Anne Berit og Liv?

Den ble en del av neste konvoi, som ankom Lviv rundt samme tid som LO-delegasjonen forlot landet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss