Ukraina
Denne «norske» minibussen skal redde barn fra Putin
De to største LO-forbundene har gitt en gave til Ukraina som skal hjelpe bortførte barn tilbake fra fangenskap i Russland.
Jørn Eggum, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik forteller Taras Podvirnyy om bussen de hadde brakt fra Oslo.
Leif Martin Kirknes
helge.ronning.birkelund@lomedia.no
leif.martin.kirknes@lomedia.no
Lviv i Ukraina: Med LO-leder Peggy Hessen Følsvik bak rattet, svingte minibussen inn på en parkeringsplass i Lviv, etter en kjøretur på mer enn 30 timer fra Oslo, pluss en fergetur fra Ystad i Sverige til Polen.
Minibuss med norske skilter på vegen i Ukraina. Nå er den overtatt av Ombudsmannen for sivile rettigheter.
Leif Martin Kirknes
Seks andre biler var også med i en konvoi i regi av Fritt Ukraina. Organisasjonen Fritt Ukraina hadde bilene fullastet av utstyr, som elektronikk og droner som hjelp i motstandskampen.
Fritt Ukraina
Fritt Ukraina er en politisk uavhengig organisasjon som samler inn penger til utstyr som går direkte til de ukrainske styrkene og sivilforsvaret.
Mye av utstyret er biler, droner, elektronisk utstyr og andre ting som fraktes direkte til mottakeren.
Organisasjonen ble startet av Peter Frølich, stortingsrepresentant for Høyre etter en privat tur til Ukraina.
Formålet er å støtte det ukrainske folket i kampen mot Russland og for frihet.
To tidligere statssekretærer fra Arbeiderpartiet sitter i styret og har vært sentrale under oppstarten - Morten Wetland og Torbjørn Giæver Eriksen.
Organisasjonen har på halvannet år samlet inn 100 millioner kroner i form av penger og utstyr.
Biler ødelegges raskt
Nøklene til minibussen fikk en representant for Ombudsmannen for sivile rettigheter i byen, Taras Podvirnyy, overlevert fra forbundslederne i Fellesforbundet og Fagforbundet, Jørn Eggum og Mette Nord, på en parkeringsplass i storbyen Lviv, vest i Ukraina.
Minibussen er svært verdifull for et land hvor titusener av barn er frarøvet sitt hjem og sin familie.
Samtidig er biler nærmest blitt en forbruksgjenstand som må byttes etter noen dager, uker eller maks noen måneder fordi de blir bombet og ødelagt i krigen. Spesielt biler og busser som skal ut på farefulle oppdrag i Russland, som denne.
- Derfor trenger vi slike raske kjøretøyer, poengterer Podvirnyy.
20 000 bortført
Offisielt har i underkant av 20 000 barn blitt bortført fra sine hjem i Ukraina, og blitt ført mot sin vilje til Russland. Uoffisielt er tallene trolig langt større. I tillegg er flere tusen blitt foreldreløse ettersom de har mistet sine foreldre i krigen.
Når Ombudsmannen tar det farefulle oppdraget det er å organisere henting, får de foreldreløse nye familier og hjem i hjemlandet sitt. Hjemkomsten kan da ofte gå gjennom andre land, som Qatar, Polen eller Tyrkia.
Krigsforbrytelser
Podvirnyy selv og offisielle personer har ikke adgang til Russland. Med hjelp av gode venner, i Qatar, Tyrkia, kan de likevel hente bortførte barn tilbake til hjemlandet. Hittil er minst 393 barn funnet og tilbakeført til Ukraina.
Den internasjonale straffedomstolen i Haag har anklaget president Vladimir Putin og det russiske barneombudet, Maria Lvova-Belova, for krigsforbrytelser av Den internasjonale straffedomstolen i Haag på grunn av barne-bortføringene. Det er utstedt arrestordrer på begge i forbindelse med bortføringene av ukrainske barn, forteller Povirnyy.
Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj har uttalt at Russland har begått forferdelige forbrytelser i løpet av krigen. Deportasjon og tvangsflytting av barn, er en av de verste forbrytelsene mot menneskeheten siden andre verdenskrig, har hans stabssjef, Andrij Jermak, uttalt.
De siste barna som har kommet hjem har kommet via Polen og Belarus. Det er mindre farlige områder enn å hente de hjem gjennom Russland. Operasjonen som minibussen blir en del av, kalles «Bring home the kids». Prosjektet er en del av et større samarbeid mellom den ukrainske regjeringen, internasjonale organisasjoner og samarbeidsland, deriblant Norge.
LO-reise til Ukraina
Krigen i Ukraina har engasjert LO-toppene. Derfor reiste en delegasjon ledet av LO-leder Peggy Hessen Følsvik til Lviv denne uka. Med på reisen var blant annet forbundslederne i Fagforbundet, Fellesforbundet og NNN, i tillegg til leder av internasjonal avdeling i LO, Liv Tørres.
Delegasjonen har hatt med seg penger og hatt bilaterale samtaler med begge de store fagbevegelsene i landet, FPU og KVPU. Det er også skrevet samarbeidsavtale mellom de to lands fagforeninger.
Reisen var arrangert av organisasjonen Fritt Ukraina.
Krigens grusomheter
Mette Nord er spesielt glad for at Fagforbundet og Fellesforbundet kunne spleise på minibussen til et slikt formål.
Russlands angrepskrig mot Ukraina har forskrekket mange. At barn blir frarøvet sin familie og bortført til Russland har opprørt forbundslederen.
- At familier blir skilt fra hverandre er noe av krigens grusomheter. Og at man bruker det som en del av angrepsvåpenet, er så forferdelig at vi må gjøre det vi kan for at disse barna kan komme tilbake til familiene sine, sier Mette Nord til FriFagbevegelse.
Det er en omfattende prosess å spore opp barna, og det må omfattende etterforskning til før spesialsoldater kan føre barna tilbake til sin rettmessige familie.
Mette Nord synes også det er viktig å besøke fagforeningskolleger i det krigsherjede landet.
- Dette er våre kolleger, våre fagforeningskamerater, som er i en svært vanskelig situasjon. Den krigen ukrainerne står i er også vår krig. Hvis de taper denne krigen vil det påvirke resten av Europa. Derfor er det utrolig viktig at vi bidrar med det vi kan for å stanse russerne, sier Mette Nord.
Norsk flagg på norsk buss - men nå skal den hjelpe barn hjem fra Russland.
Leif Martin Kirknes
Solidaritet i praksis
- Dette er solidaritet i praksis. Vi vil stille opp, og derfor gjør vi dette. Vi har et bredt samarbeid med den ukrainske fagbevegelsen. Vi har et særskilt samarbeid med transportarbeiderne i Ukraina og har donert penger jevnlig slik at de kan passe på medlemsstokken og holde aktiviteten oppe, sier Jørn Eggum til FriFagbevegelse.
Fagbevegelsen har mistet mange i krigen. Mange er drept, men også en stor del av arbeidskraften i landet må benyttes ved fronten. I tillegg er arbeidsrettigheter pusset vekk fra avtaler.
Fellesforbundets leder, Jørn Eggum og Fagforbundets leder, Mette Nord har gått sammen om å donere en ni-seters buss til Ombudsmannen for sivile rettigheter i Ukraina.
Leif Martin Kirknes
- Vi er opptatt av å se litt lenger enn bare vår egen nesetipp, Vi støtter de som har det vondt og vanskelig og vil stille opp for de når det en gang blir fred og landet skal gjenoppbygges. Da blir det viktig med en sterk og god fagbevegelse, sier Eggum mener slike turer som dette er spesielt viktig.
- LO som organisasjon er en aktør i den internasjonale fagbevegelsen. Det er viktig at vi ikke bare stiller opp med penger, men også viser solidaritet fysisk, ansikt til ansikt, sier Jørn Eggum.
Lviv
Ukrainsk by med to millioner innbyggere. Byen ligger helt vest i Ukraina i den fredeligste delen av landet, ikke langt fra grensen til Polen.
Byen er 800 år gammel og har i perioder vært underlagt både Østerrike og Ungarn.
Kontrastene er store. På mange måter går livet sin vante gang. I gatene er det lite som tyder på at landet et offer for en aggressiv krigføring fra Russland. Men folk må hele tiden være forberedt på at flyalarmen går og søke tilflukt i kjelleren. Senest natt til onsdag måtte LO-delegasjonen ned i bomberommet etter en flyalarm, og seks missiler som ble skutt ned bare 10-15 kilometer unna.
Restauranter må stenge kl 23 og alle må oppholde seg inne om natten.
Siden Lviv er langt unna frontlinja har byen fått 300.000 nye innbyggere etter krigsutbruddet.. Det har også ført til at fagbevegelsen har vokst i dette området, i motsetning til resten av Ukraina.