Norsk gaming-kultur og spillbransje skal løftes
Regjeringen ønsker å løfte gaming-kulturen og få en norsk spillbransje som hevder seg internasjonalt.– Viktig at dataspill anerkjennes som fritidsaktivitet, mener Medietilsynet.
GAMING: Her fra en spillkonkurranse på storscenen på Norway Cup i 2017. (Illustrasjonsfoto)
Leif Martin Kirknes
Regjeringen la onsdag fram sin dataspillstrategi.
– Dette har jeg gledet meg til. Mitt ønske er at alle som har en nysgjerrig og leken spiller eller spillutvikler i magen, skal ha spillerom til å utvikle seg, teste egne grenser og få utløp for sin kreativitet. Skaperkraften må fram, og den skal vi få fram med denne strategien, sier kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande (V).
Les også: Dataspill er folkehelse, ifølge Utekontakten i Bærum
Det er satt opp fire hovedmål for dataspillpolitikken:
• Et variert tilbud av norske dataspill av høy kvalitet
• En profesjonell og mangfoldig dataspillbransje
• Gjennomslagskraft for norske dataspill
• En inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur
Regjeringen vil gi bransjen gode og forutsigbare rammevilkår, slik at den kan utvikle seg mest mulig på egne premisser.
Les også: Lillie og Liza forsøker å gi kvinner i e-sport selvtillit, trygghet og fellesskap
– Dataspill er uten tvil en viktig fritidsaktivitet for mange barn. Vi mener derfor det er viktig at dataspill anerkjennes på linje med andre aktiviteter og hobbyer barna driver med, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Meek i Medietilsynet, som har bistått i å utvikle strategien.
Så mange som 96 prosent av guttene og 63 prosent av jentene i alderen 9 til 18 år spiller dataspill, ifølge tall fra undersøkelsen Barn og medier i fjor.