SPARER LIV: Forbundssekretær i EL og IT Forbundet, Kai Christoffersen, mener de nye sikkerhetskravene vil spare liv i det som er og har vært en ulykkesutsatt bransje.
Knut Viggen
Innenlands helikoptertrafikk:
Statnett skjerper sikkerhetskrav til helikoptertrafikk: – Dette vil spare liv, sier LO
Statnett innfører LOs sikkerhetskrav til innenlands helikoptertrafikk i sine kravdokumenter. Nå håper EL og IT Forbundet at flere kraft- og nettselskap følger Statnetts eksempel.
knut.viggen@lomedia.no
– Vi håper og tror at det nå skal bli lettere å få om bord de andre selskapene som fremdeles ikke er med, sier Erik Hamremoen, luftfart- og beredskapsansvarlig i LO.
Forbundssekretær i EL og IT Forbundet, Kai Christoffersen, er glad for at Statnett nå viser vei i det som så langt har vært en lang og tidkrevende prosess for å få bransjen til å innføre strengere sikkerhetskrav i innenlands helikoptertrafikk.
LES: LOs «innlandshelikoptergruppe» advarer om dårlige sikkerhetsholdninger
– Dette vil uten tvil medvirke til at liv spares, mener Kai Christoffersen, som har deltatt i prosjektgruppen som har frontet dette på vegne av LO.
Erik Hamremoen er glad for at Statnett nå er om bord og innfører sikkerhetskravene LO har foreslått.
– Vi håper og tror at det nå skal bli lettere å få ombord de andre selskapene som fremdeles ikke er med, sier Erik Hamremoen, luftfart- og beredskapsansvarlig i LO.
Knut Viggen
– Statnett er den største brukeren av innlandshelikopter i Norge i dag, og for oss er dette et gjennomslag, sier Hamremoen.
Etter en grundig prosess og mange møter med Statnett over lang tid har de nå oppdatert kravdokumentet sitt slik at de sju kravene som LO hadde, nå er implementert i deres kravdokument.
– For oss er Statnett nå blitt et lokomotiv i sikkerhetsarbeid på innlandshelikopter.
Dårlig ulykkesstatistikk
– Vi vet jo at denne bransjen med innlandshelikopter er ulykkesutsatt. Den har en veldig dårlig statistikk. Kundene har en tendens til å presse disse helikopterselskapene, de fleste har ikke egne krav til sikkerhet, forklarer Erik Hamremoen.
Prosjektgruppa til LO har foruten Hamremoen og Christoffersen fra EL og IT bestått av en representant fra Norsk Flygerforbund som flyr innenlands helikopter, samt sjef for flysikkerhetskomiteen i LO Luftfart, Jo Bjørn Skatval. Prosjektgruppen har jobbet intensivt med dette i over to år.
BAKGRUNN: – Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten
– Vi har utviklet sju krav som vi mener vil redusere risikoen i denne ulykkesutsatte bransjen. Vi har sendt ut brev til mer enn 100 kunder – kraft- og nettselskaper med flere – for å få de til å ta inn disse kravene i forbindelse med kontraktsinngåelse med helikopterselskapene. Dessverre har vi fått begrenset tilbakemelding på dette, sier Hamremoen.
Statnett var viktig
Prosjektgruppa valgte tidlig å gå i tett idialog med Statnett fordi de anså selskapet for å være særlig viktig i dette arbeidet.
– På offshoresiden, som jeg har jobbet med tidligere, har kundene – altså oljeselskapene – tatt grep for mange år tilbake og man har innført krav som gjør at norsk offshorevirksomhet er verdensledende når det gjelder sikkerhet. Vi har medisinen som virker og vi prøver å gjøre det samme på innlandshelikoptersiden, sier Hamremoen.
Prosessen med Statnett har vært en mengde møter på høyt nivå – også møter med olje- og energiministeren to ganger.
– Vi har hatt tett og nært samarbeid med Statnett for å komme fram til en løsning som de kan leve med og som passer for deres kontraktsformular og det ble da ferdig nå i midten av september. I fremtidige anskaffelser av helikoptertjenester vil disse kravene være implementert, sier Hamremoen, som roser Statnett for samarbeidsviljen. Også LO sentrale tillitsvalgte i LO og EL og IT Forbundet har bidratt sterkt i prosessen.
Trenger medlemmenes hjelp
Kai Christoffersen sier hele forbundet står bak et støtteskriv som ble laget i forbindelse med en konferanse om sikkerhet i 2019.
Neste skritt er å få medlemmer, tillitsvalgte og spesielt verneombud til å ta saken opp med sine kraft og nettselskaper.
Statnett er ikke de eneste som er med, blant dem som til nå har sagt ja er Skagerak Energi og Lyse. Og det har nylig vært møter med selskap både i Alta og Varanger.
– Vi har ikke tenkt å gi oss. Vi har tenkt å være en stein i skoa til disse selskapene helt til de forstår. Vi har en stortingsproposisjon som sier at sikkerheten på innlandshelikopter ikke er god nok. Arbeiderpartiets program sier vi skal gjøre noe med det, LOs program sier vi skal gjøre noe med det, dette er forankret flere steder, sier Erik Hamremoen.
– Men vi trenger medlemmenes hjelp til å legge enda mer trykk på sine selskaper.
Ulykkesutsatt bransje
• I perioden fra 1953 og fram til september 2019 ble det registrert 124 ulykker med innenlands helikoptertrafikk. 62 mennesker har omkommet i disse ulykkene.
Den verste ulykken skjedde 31. august 2019 da seks mennesker døde etter at et helikopter styrtet i Alta.
• En rapport fra Safetec viser at det årlig i gjennomsnitt styrter to helikoptre innenlands i Norge, og hvert annet år vil helikopterulykker være fatale. LO har i lang tid vært urolig over ulykkesstatistikken i innlandssektoren og mener sikkerheten kan bedres dersom statlige selskap og kommunale foretak går foran og er ansvarlige innkjøpere.
• Det offentlige er storinnkjøper av helikoptertjenester, ikke minst innen kraft- og nettselskaper, LO har foreslått helt konkrete tiltak som vil bedre helikoptersikkerheten.
• Årsakene til at innlands helikopter er så risikoutsatt skyldes bl.a. at helikoptertjenester leveres av underleverandører, og med det pulveriseres ansvaret for helikoptersikkerheten. Anbudene er også utformet som rammeavtaler, hvor pris er det viktigste kravet. Når billigste tilbyder vinner er resultatet ofte mangelfulle HMS- og sikkerhetskrav.
• – Aktører i innlands helikopter har mye å lære av olje- og offshorenæringen, som gjennom godt partssamarbeid har implementert strenge krav som ivaretar sikkerheten. Norsk offshorenæring er derfor verdensledende på helikoptersikkerhet, skriver LO på sine hjemmesider.
• At Statnett nå implementerer LOs sikkerhetskrav i sine kravdokumenter er et gjennomslag, mener LO.
Kilde: NRK/LO
Ulykkesutsatt bransje
• I perioden fra 1953 og fram til september 2019 ble det registrert 124 ulykker med innenlands helikoptertrafikk. 62 mennesker har omkommet i disse ulykkene.
Den verste ulykken skjedde 31. august 2019 da seks mennesker døde etter at et helikopter styrtet i Alta.
• En rapport fra Safetec viser at det årlig i gjennomsnitt styrter to helikoptre innenlands i Norge, og hvert annet år vil helikopterulykker være fatale. LO har i lang tid vært urolig over ulykkesstatistikken i innlandssektoren og mener sikkerheten kan bedres dersom statlige selskap og kommunale foretak går foran og er ansvarlige innkjøpere.
• Det offentlige er storinnkjøper av helikoptertjenester, ikke minst innen kraft- og nettselskaper, LO har foreslått helt konkrete tiltak som vil bedre helikoptersikkerheten.
• Årsakene til at innlands helikopter er så risikoutsatt skyldes bl.a. at helikoptertjenester leveres av underleverandører, og med det pulveriseres ansvaret for helikoptersikkerheten. Anbudene er også utformet som rammeavtaler, hvor pris er det viktigste kravet. Når billigste tilbyder vinner er resultatet ofte mangelfulle HMS- og sikkerhetskrav.
• – Aktører i innlands helikopter har mye å lære av olje- og offshorenæringen, som gjennom godt partssamarbeid har implementert strenge krav som ivaretar sikkerheten. Norsk offshorenæring er derfor verdensledende på helikoptersikkerhet, skriver LO på sine hjemmesider.
• At Statnett nå implementerer LOs sikkerhetskrav i sine kravdokumenter er et gjennomslag, mener LO.
Kilde: NRK/LO
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard