JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KONTROLLROMMET: Fra leiligheten til Thor Høgås ved Galgeberg hjelper han fly trygt ned til bakken.

KONTROLLROMMET: Fra leiligheten til Thor Høgås ved Galgeberg hjelper han fly trygt ned til bakken.

Leif Martin Kirknes

Flysimulator

Thor er IT-utvikler på dagtid og «flygeleder» på kveldstid

Det finnes flysimulator-entusiaster, men visste du at det også fantes flytårnsimulator-entusiaster? Sammen er de dynamitt.

Saken oppsummert

leif@lomedia.no

«Transavia 6-1-Echo via NOSLA; clear ILS 01 right approach.»

Det er full fres på Gardermoen denne mandag ettermiddagen. Flyradioen går som en mitraljøse med tilsynelatende kryptiske forkortelser slengt fram og tilbake på engelsk. Det er rushtid.

I dag er det EL og IT-medlem Thor Høgås som passer på luftrommet over og rundt Oslo.

Jobben er å få alle flyene som er på tur inn til Gardermoen inn og ned på finalen, slik at de kommer inn på det Avinor kaller for «sluttinnlegget», kjent som «final approach» på engelsk.

Han geleider også fly som har tatt av fra Gardermoen over i neste kontrollsone. Det kommer flere og flere fly opp på skjermen.

Samtidig som det er viktig å få unna flyene, må Thor passe på at avstanden er stor nok til at det ikke er en sikkerhets­risiko.

Han må planlegge i tre dimensjoner siden flyene kan ha ulik høyde. Og sørge for at flyene har en fart, «bremselengde», høyde og plassering som gjør at de ikke havner i konflikt med hverandre framover i tid. 

Han må også følge opp om pilotene faktisk gjør som han ber om, og om de ligger riktig an for å klare den siste delen av flyturen.

Thor klikker seg lynraskt rundt på radarbildet og forteller i mikrofonen sin hva han vil at de mange pilotene skal gjøre.

– Det viktigste er ikke å ha én plan for hvert fly, men å kunne lage flere planer og å kunne endre alle planene fortløpende, sier Thor.

IT: Til vanlig jobber Thor Høgås med IT i utviklingavdelingen til Oda.

IT: Til vanlig jobber Thor Høgås med IT i utviklingavdelingen til Oda.

Leif Martin Kirknes

KARTET: Slik ser det ut, et av kartene flykontrolløerne bruker. Streker og prikker og firkanter og figurer, samt flyinformasjon, er det som trengs. Ufancy, men informativt for et trent øye.

KARTET: Slik ser det ut, et av kartene flykontrolløerne bruker. Streker og prikker og firkanter og figurer, samt flyinformasjon, er det som trengs. Ufancy, men informativt for et trent øye.

Leif Martin Kirknes

Simulert

Dette er ikke fulltidsjobben til Thor.

Til vanlig jobber han i utvikler-avdelingen til det digitale supermarkedet Oda, og den observante leser har muligens sett ham i Nettverk tidligere i høst.

Dette er heller ikke på ekte. Det er simulert.

Det vil si; pilotene er på sett og vis ekte. Men pilotene flyr alle i en fly­simulator. Så sitter Thor og kollegaene i en virtuell «flygeledersimulator» og hjelper dem med å lande.

Til og med radio-oppkoblingen har fått en simulator-effekt der man opplever variabel dekning og samtalekvalitet.

Thor fattet interesse for kontrollertårn-verdenen via flysimulator-verdenen.

Det skjedde under koronaen, en glimrende tid for å børste støv av flygekunnskapene.

Dessuten lanserte Microsoft en ny og vesentlig forbedret simulator når det gjelder brukervennlighet og underholdningsverdi.

– Jeg hadde ikke tenkt på flysimulator siden jeg var en liten «kid» og lekte med flysimulatoren pappa hadde, der jeg ikke skjønte stort og bare krasjet flyene. Da Microsofts nye simulator kom ut høsten 2020, lekte jeg litt med det og syntes det var veldig gøy, beskriver Thor.

På alvor

Men det var først og fremst det tekniske som fascinerte. Knappene, spakene og duppedittene.

Selve cruisingen, når du sitter i 737-en og flyr over Atlanterhavet i time etter time etter en fastsatt datagenerert flyplan, var ikke så spennende.

Mens under takeoff og landing skjer det mer action.

Han testet snart ut tilleggsprogrammet som kobler de mange ulike produsenter av flysimulatorer opp mot et nettverk med flytårn-simulator, og benyttet det fra pilot-setet i ny og ne.

Det var litt ekkelt i starten, husker han.

– Det er vanskelig å overdrive hvor nervøs man blir første gang man gjør det. Selv om det er et spill, så får folk igjen og igjen den samme radionervøsiteten som hvis de faktisk flyr på et treningsfly.

– Folk tar det veldig seriøst, misforstå meg rett, men hele greia er jo egentlig på tull. Og likevel kjenner man pulsen øke første gang man prøver å prate, sier Thor.

– Hva var det du falt for med dette?

– Jeg vet ikke. Da jeg hørte om det for første gang, ble jeg interessert i hvordan alt hang sammen. Og hvordan flygeledelse, selv på lek, fungerte. Jeg ville lære mer om dette.

KALDT: Denne kalde kvelden må flyene til de-icing før take-off.

KALDT: Denne kalde kvelden må flyene til de-icing før take-off.

Leif Martin Kirknes

FLYSPAK: Det begynte med fascinasjon for flyving. Men nå er det kontroll av luftrommet som opptar Thor Høgås mest.

FLYSPAK: Det begynte med fascinasjon for flyving. Men nå er det kontroll av luftrommet som opptar Thor Høgås mest.

Leif Martin Kirknes

Må kvalifisere

Han tenkte det også kom til nytte siden han skulle starte på privatfly-lappen.

Blant annet får han mye kunnskap om hvordan luftrom fungerer og hvorfor det eksisterer.

Hvordan ting henger sammen. Hvorfor tårn prioriterer som de gjør.

En må søke om å få bli kontroller på nettverket. Så får de som er aktuelle en mentor og må gjennom et opplærings­program der de lærer alt det man må vite, som ikke er rent lite.

Derfor er det en stige-modell der man får utvidet ansvarsområde etter hvert. Man må gjennom praktiske eksamener for å bevise sin kunnskap.

Thor har vært gjennom flere av trinnene etter at han startet i 2021 – han har for øvrig kontrollert fly i totalt 1.368 timer siden da.

Det må også en «utsjekk» til for å kunne jobbe på mange av de travlere flyplassene rundt om i verden.

Det er derfor Thor tilbringer denne mandagskvelden foran en skjerm der han i lynrask hastighet klikker seg rundt på en skjerm og tar komplekse logistikk-avgjørelser for alle pilotene som er ute i lignende ærend denne kjølige kvelden der flyene også må de-ices før de får takeoff-tillatelse.

Jakten nissen

Det kan kanskje ligne litt på et meget enkelt, tradisjonelt strategispill, og det er lett å forstå at timene bokstavelig talt flyr og at en kan bli hektet.

For det er action i luftrommet så godt som hele tida og mye å følge med på.

– Som regel pleier jeg å sette av mandag til arrangementet. Så prøver man, om man ikke ha noen andre ting å drive med da, å hjelpe til med ting som eksamener og utsjekk, sier Thor.

Så kan det fort hende han skal til pers på spesialarrangementet «Fly and see Santa» 13. desember.

Da planlegger en hel haug med piloter å oppsøke flyplasser i Finland på jakt etter julenissen.

VATSIM

Virtual Air Traffic Simulation network, en nonprofit-organisasjon og et nettverk

Kobler sammen de som flyr flysimulator med dem som kontrollerer luftrommet, med både radiokommunikasjon og radarbilder av hvor alle de andre flyene er, som en ekstrafunksjon.

Grunnlagt i 2001 som et nettverk for flysimulatorentusiaster.

Det finnes lokale organisasjoner, slik som en lokal for Skandinavia som håndterer den nordiske regionen.

Det er ikke sånn at alle flysimulatorer er koblet opp mot nettverket, det er en jobb pilotene må gjøre selv. Men når de er koblet opp, er det forventet at de følger instrukser gitt av kontrollerne.

Programvaren brukes også til trening av flygeledere i Ungarn.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss