Polske arbeidere:
Tomasz får ikke forskudd på norske dagpenger - må ta opp privat lån for å overleve
Uten dokumentert polsk inntekt får han heller ikke polsk banklån, og uten norsk digital ID får han heller ikke ta opp norsk lån.
MASKE: Polen har gjort det obligatorisk å bruke maske på grunn av korona etter 16. april. Dette er Tomasz.
Privat
leif.kirknes@lomedia.no
Tomasz er en av mange elektrikere fra Polen som jobber i Norge. Det har han gjort i 13 år. Koronaen har skapt problemer for mange arbeidere som ham. For da han ble permittert viste det seg et det ikke var mulig å søke om forskudd på dagpenger.
Årsaken er at siden han ikke har permanent norsk personnummer, har han heller ikke hatt mulighet til å skaffe seg norsk elektronisk ID som BankID og har derfor ikke fått levert dagpengesøknad digitalt. Siden han har dratt til Polen på grunn av pandemien, har det heller ikke vært mulig å levere dagpengesøknader personlig, og det har samtidig blitt vanskelig å reise til Norge.
• Les også: Buypass tredoblet prisen da koronakrisa eksploderte
Faller mellom to stoler
I Polen har regjeringen opprettet et hjelpeprogram, men det gjelder bare for arbeidstakere som jobber i Polen, så dermed kan han ikke vende seg dit. Da Nettverk kommuniserte med Tomasz, hadde han i praksis vært uten lønn siden 15. mars, med fire barn samt en kone i ubetalt foreldrepermisjon.
Han har måttet ta opp lån utenfor banksystemet for å bringe seg og sin familie gjennom hverdagen, siden han ikke har permanent personnummer i Norge som norske banker krever og ikke har dokumenterbar inntekt i Polen overfor polske banker. Dermed løper det nå høye renter for Tomasz.
Han ønsker kun å fremstå med fornavn av frykt for at hans uttalelser til media skal gi ham trøbbel ved søking av nye jobber. Han er uansett ikke eneste som har møtt denne problemstillingen.
Ny app ingen redning
Like før pinsen ble det lansert en norsk app som skal rydde opp for mange av arbeiderne som havner i nettopp denne skvisen. Appen er den første av sitt slag som lar brukerne identifisere seg via blant annet ansiktsbiometri og pass for å opprette en digital norsk ID.
Appen har et problem som sannsynligvis vil ramme Tomasz: den klarer foreløpig kun å identifisere brukere som har fått norsk D-nummer etter 2017.
• Les også: Ny norsk app skal løse ID-floke for arbeidere fra EU/EØS med jobb i Norge
Ifølge appens skapere, et samarbeid mellom Digitaliseringsdirektoratet, Skatteetaten, Nav og Nets jobbes det med å finne ut av hvordan de skal finne en løsning for arbeidere registrert før 2017, men de har ikke noe konkret klart nå. En sannsynlig mulig løsning er en eller annen form for manuell saksbehandling.
Liker å jobbe i Norge
Dermed ser det ut til at Tomasz trolig må vente før han får dagpenger og kan starte nedbetaling av lånte penger. Tomasz sier han uansett ikke har tenkt til å slutte som elektriker i Norge.
– Respekten for arbeideren er i Norge på et godt nivå. Det finnes selvfølgelig unntak, men her kan man alltid regne med hjelp fra fagbevegelsen, sier Tomasz som er medlem i EL og IT Forbundet.
Oppdatering kl. 17:44: Tomasz har prøvd den nye appen, men ikke kommet gjennom. Han har tidligere også prøvd Buypass og fått problemer der. Men han har nå omsider fått til å bestille Buypass, men fått beskjed om at det vil ta lang tid å behandle søknaden.