Ny rapport:
Bane NOR får kritikk av Riksrevisjonen for dårlig kontroll på produktiviteten og kostnadene
Togene er like forsinket som da Bane NOR ble opprettet, og selskapet som har ansvaret for utbygging og vedlikehold av jernbanen har for dårlig kontroll på kostnadene.
Rapporten som riksrevisor Per-Kristian Foss har presentert kritiserer Bane NOR for blant annet manglende kontroll på store utbyggingsprosjekter.
Eirik Dahl Viggen
morten@lomedia.no
I en undersøkelse Riksrevisjonen la fram før jul, går det fram at stabiliteten i driften av jernbanenettet ikke er forbedret. Undersøkelsen gjelder fra Bane NOR ble opprettet i 2017 og fram til utgangen av 2019.
I den ramser de opp hva som ikke er blitt bedre:
• Det er ikke blitt flere tog som er punktlige når de ankommer endestasjonen.
• Målet for punktligheten ble ikke nådd i 2018 og 2019.
• Andelen tog som kjører i tråd med rutetabellen er ikke økt.
Burde kommet lenger
Ifølge Riksrevisjonen har Bane NOR heller ikke god nok kontroll med kostnadene i store investeringsprosjekter, og betegner den manglende kontrollen med kostnader og produktivitet som kritikkverdig.
I tillegg påpekes det at Bane NOR fortsatt ikke har et system som er godt nok til å måle produktiviteten i driften og vedlikeholdet av jernbanenettet. De mener Bane NOR etter nærmere fire års drift burde ha kommet lenger i etableringen av et system for dette.
Les også: Bane Nor må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen
Ikke reelle tall
Heller ikke Samferdselsdepartementet slipper helt unna kritikk i rapporten. Riksrevisjonen mener at departementet burde ha «ha forsikret seg om at det forelå bedre styringsinformasjon nå som det har gått nesten fire år siden Bane NOR ble etablert.» Riksrevisjonen mener dessuten at «departementets gevinstrealiseringsplan for jernbanereformen etter vår vurdering ikke en reell oversikt over gevinstene ved jernbanereformen for investeringsprosjekter når det bare er den ene investeringsprosjektet med gevinster som tas med i Bane NORs og departementets gevinstberegning.»
Krass konklusjon
Riksrevisjonen skriver i sin rapport at:
«Det er kritikkverdig at Bane NOR fortsatt ikke har et godt nok system for å måle produktiviteten, ikke har god nok kontroll med kostnadene i store investeringer og at Samferdselsdepartementet har fått for lite styringsinformasjon til å følge opp effektiviteten.»
Kjente utfordringer
Konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund, skriver i en pressemelding at riksrevisjonens rapport beskriver kjente utfordringer for Bane NOR.
– Vi er godt i gang med flere tiltak og jobber kontinuerlig for å fornye og modernisere jernbanen, skriver Frimannslund.
For lite til vedlikehold
Han påpeker at selv om jernbanen som helhet har fått stadig høyere bevilgninger de siste årene, er disse midlene er hovedsakelig øremerket til nye prosjekter, ikke til oppgradering av eksisterende jernbane. I tillegg har en sterk passasjervekst, fram til koronautbruddet, ført til en stor og økende slitasje på infrastrukturen.
– Over 90 prosent av det norske jernbanenettet ble bygget for mer enn 60 år siden. Det blir stadig dyrere å vedlikeholde dette utstyret og pengene strekker ikke til. Det betyr at slitasjen øker for hvert år. Nå er vedlikeholdsetterslepet på norsk jernbane på over 20 milliarder kroner, skriver Frimannslund.
Riksrevisjonens rapport ligger her.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.