Rapporten som riksrevisor Per-Kristian Foss har presentert kritiserer Bane NOR for blant annet manglende kontroll på store utbyggingsprosjekter.
Eirik Dahl Viggen
Ny rapport:
Bane NOR får kritikk av Riksrevisjonen for dårlig kontroll på produktiviteten og kostnadene
Togene er like forsinket som da Bane NOR ble opprettet, og selskapet som har ansvaret for utbygging og vedlikehold av jernbanen har for dårlig kontroll på kostnadene.
morten@lomedia.no
I en undersøkelse Riksrevisjonen la fram før jul, går det fram at stabiliteten i driften av jernbanenettet ikke er forbedret. Undersøkelsen gjelder fra Bane NOR ble opprettet i 2017 og fram til utgangen av 2019.
I den ramser de opp hva som ikke er blitt bedre:
• Det er ikke blitt flere tog som er punktlige når de ankommer endestasjonen.
• Målet for punktligheten ble ikke nådd i 2018 og 2019.
• Andelen tog som kjører i tråd med rutetabellen er ikke økt.
Burde kommet lenger
Ifølge Riksrevisjonen har Bane NOR heller ikke god nok kontroll med kostnadene i store investeringsprosjekter, og betegner den manglende kontrollen med kostnader og produktivitet som kritikkverdig.
I tillegg påpekes det at Bane NOR fortsatt ikke har et system som er godt nok til å måle produktiviteten i driften og vedlikeholdet av jernbanenettet. De mener Bane NOR etter nærmere fire års drift burde ha kommet lenger i etableringen av et system for dette.
Les også: Bane Nor må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen
Ikke reelle tall
Heller ikke Samferdselsdepartementet slipper helt unna kritikk i rapporten. Riksrevisjonen mener at departementet burde ha «ha forsikret seg om at det forelå bedre styringsinformasjon nå som det har gått nesten fire år siden Bane NOR ble etablert.» Riksrevisjonen mener dessuten at «departementets gevinstrealiseringsplan for jernbanereformen etter vår vurdering ikke en reell oversikt over gevinstene ved jernbanereformen for investeringsprosjekter når det bare er den ene investeringsprosjektet med gevinster som tas med i Bane NORs og departementets gevinstberegning.»
Krass konklusjon
Riksrevisjonen skriver i sin rapport at:
«Det er kritikkverdig at Bane NOR fortsatt ikke har et godt nok system for å måle produktiviteten, ikke har god nok kontroll med kostnadene i store investeringer og at Samferdselsdepartementet har fått for lite styringsinformasjon til å følge opp effektiviteten.»
Kjente utfordringer
Konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund, skriver i en pressemelding at riksrevisjonens rapport beskriver kjente utfordringer for Bane NOR.
– Vi er godt i gang med flere tiltak og jobber kontinuerlig for å fornye og modernisere jernbanen, skriver Frimannslund.
For lite til vedlikehold
Han påpeker at selv om jernbanen som helhet har fått stadig høyere bevilgninger de siste årene, er disse midlene er hovedsakelig øremerket til nye prosjekter, ikke til oppgradering av eksisterende jernbane. I tillegg har en sterk passasjervekst, fram til koronautbruddet, ført til en stor og økende slitasje på infrastrukturen.
– Over 90 prosent av det norske jernbanenettet ble bygget for mer enn 60 år siden. Det blir stadig dyrere å vedlikeholde dette utstyret og pengene strekker ikke til. Det betyr at slitasjen øker for hvert år. Nå er vedlikeholdsetterslepet på norsk jernbane på over 20 milliarder kroner, skriver Frimannslund.
Riksrevisjonens rapport ligger her.
Mest lest
ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.
Erlend Angelo
Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.
Aslak Bodahl
Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Folketrygda
Illustrasjon
Anna Granqvist
To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.
Privat
Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen
Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.
Ida Bing
Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel
Illustrasjon
Håvard Sæbø
Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.
Jan-Erik Østlie
Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik
Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.
Jan-Erik Østlie
Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie
Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes
En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.
Håvard Sæbø
Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa
Så sent som søndag sa Erna Solbergs regjering at det foreløpig ikke var aktuelt med en forlengelse av ordningen. Nå har de snudd.
Leif Martin Kirknes