En forsterket A-stolpe, som Johnny Johnsen lener seg på, er nøkkelen til et sikrere førermiljø for bussjåførene, mener han.
Morten Hansen
Anbud og sikkerhet
Bussjåfør tror ikke de nye bussene hadde reddet livet til kollegaene
Løftet om sikrere busser fra sommeren, provoserer tidligere tillitsvalgt Johnny Johnsen. Utfallet av dødsulykken i romjula hadde antagelig blitt det samme, mener han.
morten@lomedia.no
Etter den tragiske bussulykken i romjula, hvor en sjåfør omkom og den andre ble alvorlig skadet, har det blitt understreket at nye og sikrere busser er på vei.
Sikkerhet har vært prioritert høyt i det nye anbudet, sier Kjetil Gaulen, kontraktssjef i Østfold kollektivtrafikk (ØKT) til Fredriksstad Blad.
Han påpeker at sikkerhetskravene er skjerpet i forhold til andre avtaler inngått i Viken fylkeskommune de siste årene.
– Nobina leverer i henhold til fylkeskommunens krav på annen kollisjonsbeskyttelse, både i front og ved rundvelt, sier Gaulen.
Til Fagbladet skriver han i en epost:
«Vi mener at vi har kommet langt når det gjelder sjåførsikkerhet, og jobber med utgangspunkt i den felles nordiske busstandarden BusNordic. I tillegg vektes sjåførsikkerhet relativt høyt som tildelingskriterium i konkurransen.»
Dødsulykke: Bussjåføren Øyvind (53) omkom like før sikrere busser er klare
Hjørne mot hjørne
Det får bussjåfør i Vy Buss, Johnny Johnsen, til å reagere.
I sommer påpekte han til FriFagbevegelse at busselskapet med dårligst sikkerhet vant anbudet på lokalbussene i Sarpsborg og Fredrikstad.
Han tror mange sitter med inntrykk av at sjåførsikkerheten blir mye bedre.
Det mener han ikke er riktig.
– De nye bussene hadde antakelig ikke reddet livet til noen av bussjåførene som har omkommet de siste årene, tror Johnsen.
Han tviler ikke på at de nye bussene er sikrere. Men de er ikke sikre nok.
For bjelken som skal gjøre bussene mer kollisjonssikre sitter i front. A-bjelken – hjørnet på bussen hvor sjåføren sitter – er fortsatt like svak.
– Det hjelper selvfølgelig å få en sterkere front på bussen, hvis det blir en ren front mot front kollisjon. Men ulykkene som har kostet bussjåfører livet har hvert hjørne mot hjørne. Jeg er ganske sikker på at utfallet i romjula hadde blitt det samme med de nye bussene. Dessverre.
Sikrere for alle – men ikke for sjåføren
Johnsen understreker at mange av sikkerhetstiltakene på de nye bussene vil gjøre arbeidshverdagen lettere for sjåførene, og tryggere for både passasjerene og de som ferdes på utsiden av bussene.
Men det han og mange av hans kollegaer etterlyser, er at området hvor sjåføren sitter blir gjort sikrere. Et såkalt sikkerhetsbur, med forsterkede bjelker foran og på siden av sjåføren.
– Hadde dette vært montert på bussene, hadde utfallet ganske sikkert blitt et annet. Jeg synes det er en kostnad som er verdt prisen, sier Johnsen.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen