Jernbane
Direktetog til Hamburg og dobbeltspor på Vestfoldbanen
Budsjettforliket mellom regjeringspartiene og SV gir enda litt mer penger til jernbanen neste år.
KØBEN NESTE: Går det som regjeringspartiene og SV vil, kan du sette deg på et tog på OsloS og krysse Øresundbroen noen timer senere - uten å bytte tog.
Heidi Steen
morten@lokmedia.no
Økt barnetrygd, økt bemanning i fengslene og styrking av offentlig tannhelsetjeneste. Det er noe av det SV har fått gjennomslag for på neste års statsbudsjett.
Men også jernbanen får mer.
SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet på Stortinget ber regjeringen gjøre det som må til for å få direkte dagtog fra Oslo til København – med mulighet for å forlenge strekningen til Hamburg. Partiene mener disse togene bør begynne å gå innen 2026.
Partiene mener videre at et dagtogtilbud mellom de to hovedstedene bør kunne etableres på kommersielle vilkår, men at det kan være aktuelt med en viss støtte i en oppstartsfase.
I tillegg er det jubel blant de som heier på Vestfoldbanen. Der skal det neste år brukes 30 millioner kroner til planlegging av dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord.
Med budsjettforliket er det klart at regjeringens forslag om et engangstilskudd til CargoNet ligger an til å gå gjennom.
I 2019 gikk CargoNet over til en innskuddsbasert pensjonsordning. Men fortsatt har selskapet økonomiske forpliktelser på om lag en halv milliard kroner i Statens pensjonskasse (SPK).
I november foreslo regjeringen et engangstilskudd til godsselskapet, som gjør dem i stand til å innfri disse forpliktelsene.
I en pressemelding skrev regjeringen at de er «opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogselskap».
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.