Jernbane
Regjeringen vil gi CargoNet støtte til pensjonsutgifter
Det statseide godsselskapet sliter med lønnsomheten. Nå foreslår regjeringen å dekke CargoNets forpliktelser på pensjon.
Som statseid har CargoNet forpliktelser som konkurrentene ikke har.
Øyvind Dølplads
morten@lomedia.no
I 2019 gikk CargoNet over til en innskuddsbasert pensjonsordning. Men fortsatt har selskapet økonomiske forpliktelser på om lag en halv milliard kroner i Statens pensjonskasse (SPK).
Nå foreslår regjeringen et engangstilskudd til godsselskapet, som gjør dem i stand til å innfri disse forpliktelsene.
I en pressemelding skriver regjeringen at gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år.
Styrker lønnsomheten
«Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogselskap.», skriver de i pressemeldingen.
– Det er krevende tider for godstogbransjen. CargoNet har slitt med lønnsomheten. Nå legger vi til rette for at selskapet kan drive også i årene framover, slik at både lønnsomheten og konkurranseevnen mot veitransport kan styrkes. Mer skinnegående varetransport er bra for klimaet, men det er også positivt for framkommeligheten og trafikksikkerheten på vei, sier samferdselsministrer Jon-Ivar Nygård i pressemeldingen.
Les også: CargoNet: – Bare de siste ukene har vi tapt 20 millioner kroner
Konkurransevridende
Hovedtillitsvalgt i CargoNet, Mariann Ravnanger, mener det er rettferdig at det gis midlere til å håndtere den store pensjonsforpliktelsen til selskapet.
Og hun mener det er utrolig bra at den store kostnaden blir synliggjort.
– Som et statseid selskap har vi en økonomisk forpliktelse som våre konkurrenter ikke har. At regjeringen har lyttet til bransjen og til de tillitsvalgte, vil hjelpe på lønnsomheten til CargoNet, sier Ravnanger.
Rettigheter må ikke bli dårligere
Ifølge pressemeldingen skal forslaget om å innfri CargoNets forpliktelser i SPK ikke få noen konsekvenser for pensjonsbetingelsene til de ansatte i godstogselskapet.
Ravnanger er klar på at det må være en forutsetning.
– Det utrolig viktig å sikre at dette ikke får uheldige konsekvenser, verken nå eller senere, for våre ansatte og medlemmer i både ny og lukket ordning. Vi må være garantert at våre oppsatte og oppsparte rettigheter ikke forringes, sier Ravnanger.
I tillegg til at forslaget må godkjennes i Stortinget i forbindelsen med behandlingen av statsbudsjettet, forutsettes det at tilskuddet ikke bryter med EØS-lovgivningen.
CargoNet har i dag en markedsandel på cirka 65 prosent av den skinnegående varetransporten.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.