JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Regjeringen vil gi CargoNet støtte til pensjonsutgifter

Det statseide godsselskapet sliter med lønnsomheten. Nå foreslår regjeringen å dekke CargoNets forpliktelser på pensjon.
Som statseid har CargoNet forpliktelser som konkurrentene ikke har.

Som statseid har CargoNet forpliktelser som konkurrentene ikke har.

Øyvind Dølplads

morten@lomedia.no

I 2019 gikk CargoNet over til en innskuddsbasert pensjonsordning. Men fortsatt har selskapet økonomiske forpliktelser på om lag en halv milliard kroner i Statens pensjonskasse (SPK).

Nå foreslår regjeringen et engangstilskudd til godsselskapet, som gjør dem i stand til å innfri disse forpliktelsene.

I en pressemelding skriver regjeringen at gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. 

Styrker lønnsomheten

«Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogselskap.», skriver de i pressemeldingen.

– Det er krevende tider for godstogbransjen. CargoNet har slitt med lønnsomheten. Nå legger vi til rette for at selskapet kan drive også i årene framover, slik at både lønnsomheten og konkurranseevnen mot veitransport kan styrkes. Mer skinnegående varetransport er bra for klimaet, men det er også positivt for framkommeligheten og trafikksikkerheten på vei, sier samferdselsministrer Jon-Ivar Nygård i pressemeldingen.

Les også: CargoNet: – Bare de siste ukene har vi tapt 20 millioner kroner

Konkurransevridende

Hovedtillitsvalgt i CargoNet, Mariann Ravnanger, mener det er rettferdig at det gis midlere til å håndtere den store pensjonsforpliktelsen til selskapet.

Og hun mener det er utrolig bra at den store kostnaden blir synliggjort.

– Som et statseid selskap har vi en økonomisk forpliktelse som våre konkurrenter ikke har. At regjeringen har lyttet til bransjen og til de tillitsvalgte, vil hjelpe på lønnsomheten til CargoNet, sier Ravnanger.

Rettigheter må ikke bli dårligere

Ifølge pressemeldingen skal forslaget om å innfri CargoNets forpliktelser i SPK ikke få noen konsekvenser for pensjonsbetingelsene til de ansatte i godstogselskapet.

Ravnanger er klar på at det må være en forutsetning.

– Det utrolig viktig å sikre at dette ikke får uheldige konsekvenser, verken nå eller senere, for våre ansatte og medlemmer i både ny og lukket ordning. Vi må være garantert at våre oppsatte og oppsparte rettigheter ikke forringes, sier Ravnanger. 

I tillegg til at forslaget må godkjennes i Stortinget i forbindelsen med behandlingen av statsbudsjettet, forutsettes det at tilskuddet ikke bryter med EØS-lovgivningen.

CargoNet har i dag en markedsandel på cirka 65 prosent av den skinnegående varetransporten.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse