Bussjåfører forbereder streik:
Disse NJF-sjåførene kan bli tatt ut i streik
Nærmere 4000 bussjåfører kan bli tatt ut i streik. 600 av disse er NJF-medlemmer.
TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.
Ole Palmstrøm
morten@lomedia.no roy@lomedia.no
Bortsett fra bussene på Gardermoen, vil alt av rutebusser i Oslo og Viken bli tatt ut i streik dersom meklingen ikke lykkes til helgen.
– Vi vil ta ut alle våre medlemmer som kjører rutebuss. Det er et signal for å vise alvoret i situasjonen, sier Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Forbundet har varslet streikeuttak for omlag 600 sjåfører i Vy Buss. I tillegg har Fellesforbundet varslet at det vil være rundt 1100–1200 sjåfører som blir tatt ut i det første uttaket, Yrkestrafikkforbundet (YTF) har varslet uttak av snaut 1900 medlemmer. Også Fagforbundet har sjåfører som vil delta i en eventuell streik.
Fredag starter meklingen om ny bussbransjeavtale etter at forhandlingene mellom NHO Transport og Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet brøt sammen 3. september.
– Vi håper å bli enige i mekling, men er klar til å streike hvis det blir nødvendig, sier Sør-Reime.
Fristen for å bli enige er satt til lørdag 19. september klokka 24.00. Det betyr at fra søndag morgen vil det knapt nok gå en eneste buss i de gamle fylkene Akershus, Buskerud, Østfold pluss Oslo.
Les også: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
VISER ALVORET: Audun Sør-Reime mener størrelsen på streikeuttaket viser alvoret i situasjonen.
Bjørn A. Grimstad
Rask opptrapping
– Utgangspunktet vårt før meklingen er at vi må planlegge for streik. Da er det naturlig for oss å starte i Viken og Oslo. Da markerer vi også ordentlig at vi er i gang og at vi mener alvor med en streik, sier forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen.
– All rutetrafikk i Oslo og Viken vil bli rammet, med unntak av bussene inne på Gardermoen og shuttlebussene som Vy har på Gardermoen, forklarer han.
Han understreker at det er full enighet mellom de fire forbundene om strategien, og de vil heller ikke vente lenge med å utvide streiken dersom meklingen ender i konflikt.
– En opptrapping vil komme raskt, avslører han.
(Saken fortsetter under bildet)
TØFF MEKLING: – Faren for streik er større enn i tidligere oppgjør, sier Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet. Han er forhandlingsleder for arbeidstakersiden. Her sammen med administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange (til venstre) da forhandlingene brøt sammen 3. september.
Roy Ervin Solstad
Skjermer helsetransport
Han avviser imidlertid at et streikeuttak som vil ramme både hovedstaden og svært mange rundt hovedstaden er en oppskrift på tvungen lønnsnemnd.
– Nei, vi ser ingen grunn til det. Skal det være tvungen lønnsnemnd må det være fare for liv og helse. Dessuten er Oslo og Viken et område der det finnes mange alternative kollektivtilbud, men det er klart at dersom streiken varer så vil hele landet bli rammet til slutt, sier han.
Sivertsen forteller også at nettopp for å unngå at det blir snakk om tvungen lønnsnemnd, så vil forbundene forsøke å skjerme helsetransporten.
– Vi vil selvsagt være oppmerksomme på at vi ikke rammer ren helsetransport når vi utvider streikeuttaket, poengterer han.
Kampklare sjåfører
Faren for streik er nemlig overhengende.
– Magefølelsen sier at det alltid er stor fare for konflikt når det blir brudd i forhandlingene. Partene står langt fra hverandre på viktige spørsmål, så faren for streik er større i dette oppgjøret enn tidligere oppgjør. Vi går en tøff mekling i møte, men tilbakemeldingene fra tillitsvalgtapparatet og medlemmene våre er at de er kampklare, og tar en streik om det blir nødvendig, avslutter Dag-Einar Sivertsen.
Fakta
• Bussbransjeavtalen er en felles tariffavtale i bussbransjen som ble etablert for over ti år siden.
• På arbeidsgiversiden står NHO Transport og Spekter
• På arbeidstakersiden står Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet.
• Bussbransjeavtalen sier at bussjåførenes lønn skal være mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
• Arbeidstakersiden mener statistikken viser at utviklingen har gått feil vei.
• De vil derfor ha tettet gapet på rundt 20 kroner timen til industriarbeiderlønna i årets oppgjør.
• Meklingen starter fredag 18. september.
• Meklingsfrist er lørdag 19. september klokka 24.00.
• I det første streikeuttaket er så godt som samtlige bussjåfører i Oslo og Viken tatt ut.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Fakta
• Bussbransjeavtalen er en felles tariffavtale i bussbransjen som ble etablert for over ti år siden.
• På arbeidsgiversiden står NHO Transport og Spekter
• På arbeidstakersiden står Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet.
• Bussbransjeavtalen sier at bussjåførenes lønn skal være mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
• Arbeidstakersiden mener statistikken viser at utviklingen har gått feil vei.
• De vil derfor ha tettet gapet på rundt 20 kroner timen til industriarbeiderlønna i årets oppgjør.
• Meklingen starter fredag 18. september.
• Meklingsfrist er lørdag 19. september klokka 24.00.
• I det første streikeuttaket er så godt som samtlige bussjåfører i Oslo og Viken tatt ut.