JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanen:

Enormt etterslep: Norsk jernbane trenger 6 milliarder i året for å rydde unna alle feil og mangler

Trodde du at det manglet drøyt 20 milliarder for å få en jernbane som er fri for feil og mangler? Glem det. Det trengs tre ganger så mye.
Kjøreledningene på jernbanen er gamle, og er noe av det som må byttes ut de kommende årene.

Kjøreledningene på jernbanen er gamle, og er noe av det som må byttes ut de kommende årene.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Etterslep. Har du lest nyheter om jernbanen i Norge kan du ikke ha unngått å høre om etterslepet. Det er den delen av infrastrukturen – blant annet skinner, kjøreledninger og signalanlegg – som er utslitt og som burde vært byttet ut.

Manglene på norsk jernbane er nå så stor at det i dag trengs om lag godt og vel 20 milliarder kroner, 20,5 milliarder per 1. januar i år, for å få en jernbane som fungerer som den skal.

Ikke bare reparere – også fornye

Men det er bare en del av sannheten. For i realiteten trengs det mer penger. Mye mer. For å unngå at etterslepet ikke øker, må man kontinuerlig fornye de delene av anlegget som blir utslitt – før dette skjer. Dette kalles fornyelsesbehov.

Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet, sammenlikner det med å eie et hus.

– Du har gamle vinduer som burde vært skiftet for noen år siden. Da har du et etterslep, sier Horrisland.

Koster nye vinduer 100.000 kroner er det verdien av etterslepet. Men eier man et hus, vet man at det stadig vekk vil ryke ting.

– Du må kanskje regne med at varmtvannsberederen ryker om et par år siden den normalt holder 30 år. Da har du et fornyelsesbehov i årene som kommer, forklarer Horrisland.

Les også: Ny undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

Trenger seks milliarder i året

På jernbanen er det mye som må byttes ut de kommende årene. I Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018 til 2029 er det beregnet at fornyelsesbehovet i perioden er på over 41 milliarder kroner.

For at etterslepet ikke skal øke trengs det, ifølge Bane Nor, 3,5 milliarder kroner hvert år fram til 2029. Så mye penger blir det ikke bevilget.

Thor Erik Skarpen, pressesjef i Bane Nor, skriver i en epost at Bane Nor regner med å bruke 2,7 milliarder kroner på fornying av infrastrukturen i år.

Dermed vil etterslepet øke med en snau milliard i løpet av året.

Og øker ikke bevilgningene over statsbudsjettet kraftig, vil tilstanden til jernbanen bli stadig dårligere. Ifølge Skarpen i Bane Nor trengs det 6 milliarder i året de neste ni årene for å få etterslepet ned på null, og samtidig holde tritt med fornyelsesbehovet

– Vi understreker at dette er estimater. Vi har for øvrig også gitt våre anbefalinger i forarbeidet med neste NTP 2022-2033, skriver Skarpen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse