JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret

Entur måtte ha hjelp for å bli enige

De siste selskapene har blitt enige med Norsk Jernbaneforbund (NJF) i de lokale forhandlingene. I Entur måtte LO Stat og Spekter trå til.
Lønnsoppgjørene i jernbanesektoren går mot slutten. Entur er en av de siste virksomhetene som er blitt enige om en ny lokal avtale.

Lønnsoppgjørene i jernbanesektoren går mot slutten. Entur er en av de siste virksomhetene som er blitt enige om en ny lokal avtale.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

Den totale rammen på oppgjøret i Entur ble på 5,2 prosent. Det gis det et generelt tillegg på 4,88 prosent inkludert det sentralt avtalte tillegget. Ny minstelønn økes til 525.000 kroner. Ny minstelønn for tilkallingsvikarer er på 206 kroner i timen.

Partene måtte ha hjelp av LO Stat og arbeidsgiverforeningen Spekter for å bli enige, men det var ikke kroner og øre som var den største utfordringen. Entur-foreningen i Norsk Jernbaneforbund (NJF) mener selskapet i for stor grad bruker vikarer.

Nå er partene enige om at det innen utgangen av august 2024 skal startes et arbeid der de sammen skal sikre at bruk av vikarer og midlertidige stillinger er i samsvar med Arbeidsmiljøloven.

Arbeidet sluttføres innen utgangen av 2024, og sentrale parter kan bistå underveis i arbeidet hvis en av partene lokalt ber om det.

Les også: Lederlønnsfest i Entur

Bane Nor

I Bane Nor er det avtalt kronebeløp for de ulike kollektive stillingsgruppene. Minste garanterte lønnstillegg ligger fra 20-35.000 kroner i året. 

Det gis et tillegg på 31.000 kroner i året til alle med individuell lønn opp til årslønn på 653 000 kroner. De som har en årslønn mellom 635.000 og én million kroner får et tillegg på 4,75 prosent. For årslønn over én million kroner gis det et tillegg på 47.500 kroner. Tilleggene er inkludert det sentrale tillegget. I tillegg avsettes det en pott til individuelle justeringer. Nyansatte eller medarbeidere som har begynt i ny stilling i Bane Nor etter 1. januar i år, gis bare det generelle tillegg i A-delforhandlingene på 13.650 kroner. Det samme vil gjelde for ansatte med en årslønn som er vesentlig høyere enn det lønnsnivået som er gjeldende for tilsvarende stillinger i Bane Nor som en følge av omstilling/overgang til en vanlig lønnet stilling. 

Alle særavtaler fra Spordrift sies opp med virkning fra dagens dato. Partene har blitt enige om å gjennomføre forhandlingsmøte i løpet av juni, der det vil bli vurdert hvilke særavtaler fra tidligere Spordrift som det er aktuelt å videreføre. I tillegg vil partene drøfte og eventuelt forhandle utvalgte særavtaler med tanke på revisjon.

Les også: Konduktørene sikrer lik lønnsvekst i alle selskapene

Vedlikehold og renhold

I Stadler økes den årlige minstelønnssats med 28.000 kroner per år. Det er også gjort endringer i overtidsgodtgjørelse og natt-, helg- og prosenttillegg. 

I forhandlingene ble det avtalt endringer i overenskomsten. Blant annet «Ansatte beholder lønn når de tar kurs pålagt av bedriften. Ansatte beholder også tillegg etter oppsatt turnus når de tar kurs pålagt av bedriften». «Ansatte må ha relatert fagbrev I forhold til det de Jobber med for å få fagarbeiderlønn … Det Innføres et skille mellom ufaglært og faglært lagermedarbeider; ufaglærtlønna blir det samme som er i dag – 537.660 kroner, mens faglært blir 555.000 før lønnsoppgjøret 2024.»

I Euromaint ble det enighet om et generelt tillegg på 30.000 kroner, inklusiv det sentrale tillegget.

Det skal settes ned et utvalg som skal gjennomgå overenskomsten med frist til 2025. Arbeidet påbegynnes snarest, og det skal utarbeides en engelsk versjon i tillegg til den norske versjonen. Partene er enige i at ved tvist, og- eller uenigheter, vil den norske versjonen være gjeldende.

I Agilia er partene ble enige om et generelt tillegg på 21.000 kroner i året, gjeldende fra 1. april i år.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse