JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Færre tog ga bedre punktlighet

Togkundene opplevde bedre punktlighet i årets første måneder. Men det var fordi færre tog gikk på de hardeste vinterdagene.
SJ Norge fortsetter å ha de mest tilfredse togpassasjerene.

SJ Norge fortsetter å ha de mest tilfredse togpassasjerene.

Merete Jansen

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

Fjorårets vinter gikk hardt ut over materiell, infrastruktur og de togreisende tålmodighet.

Men Jernbanedirektoratets første undersøkelse i 2025 viser at de 13,4 millioner passasjerer som så langt i år har reist med toget på Østlandet opplever en bedre punktlighet nå enn på samme tid i fjor.  

Bedre beredskapen denne vinteren er en av grunnene til bedret punktlighet.

– Felles planer og en godt koordinert beredskap gjorde at jernbanen leverte et nedskalert, men forutsigbart togtilbud da været var som verst, sier jernbanedirektør Knut Sletta i en pressemelding.  

SJ-kundene mest fornøyd

Selv om de reisende på Dovrebanen har kjørt deler av strekningen med buss, og Nordlandsbanen har opplevd sterkt redusert trafikk på grunn av lokomotivmangel, er det kundene til SJ Norge som er mest fornøyd.

De har en liten nedgang i tilfredsheten, men skårer fortsatt høyt.

Også Vy Gjøvikbanen, som har vært en av de strekningen med mest fornøyde reisende, får en liten nedgang på grunn av oppstartsproblemene med signalsystemet ERTMS.

For de andre selskapene er det små eller ingen endringer i kundetilfredsheten sammenliknet med fjoråret.

Mest fornøyd på ferie

Blant de ulike passasjergruppene er det de ferie- og fritidsreisende som jevnt over er mest tilfredse med togreisen sin. Mellom 60 og 70 prosent svarer at de er fornøyde med rutetilbudet på deres strekninger.  

Passasjerene som føler de får mest verdi for pengene, er passasjerer som reiser på fjern- og regiontogstrekninger som Vy Vest, SJ Norge og Go-Ahead Norge.  

– Fjerntog og regiontogene har et litt strengere krav til komfort om bord, da er det naturlig at de reisende er litt ekstra fornøyd. De som reiser med disse strekningene er også ofte fritidsreisende som vi ser er generelt mest fornøyd med reisen sin, forklarer Sletta.  

Kundetilfredshetsundersøkelsen (KTU)

Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal, og måler hvor tilfredse togpassasjerene er med togtilbudet.

Togselskapene som er med i undersøkelsen er SJ Norge AS, Vy Gruppen og Go-Ahead Nordic. Flytoget og dets strekninger inngår ikke i undersøkelsen.

Kundetilfredsheten måles via spørreundersøkelser underveis i reisen.

For første kvartal 2025 var det totalt 6429 reisende som ble spurt. Undersøkelsen ble utført av Epinion i perioden 2. januar–24. februar.

Kilde: Jernbanedirektoratet

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse