Jernbane
Nytt signalsystem ga flere feil
Det var flere signalfeil på Gjøvikbanen med signalsystemet ERTMS enn på samme tid året før systemet ble tatt i bruk. Problemer som vil bli luket bort, sier Bane Nor.
Oppstartsproblemer med ERTMS ga flere signalfeil enn på samme tid i fjor uten det nye signalsystemet.
Emmie Olivia Kristiansen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Siden siste halvdel av november har den nordlige delen av Gjøvikbanen brukt det helt nye signalsystemet ERTMS.
Under den offisielle åpningen av systemet slo daværende direktør for digitalisering og teknologi i Bane Nor, Sverre Kjenne, fast at erfaringene var gode.
Kjenne konstaterer at de gode erfaringene fra Gjøvikbanen hadde gitt ERTMS-prosjektet et oppsving.
Flere feil
Nå viser tall Aftenposten har hentet fra Bane Nor at innføringen av det nye systemet på langt nær har vært problemfri:
Det var langt flere signalrelaterte hendelser og feil på strekningen med ERTMS vinteren 2024/2025 enn med det gamle signalsystemet i samme periode vinteren 2023/2024.
Fra 1. november i fjor til 28. februar i år var det totalt 27 hendelser eller feil. 19 av disse feilene var signalrelaterte, men ikke alle kan tilskrives ERTMS.
I samme periode i fjor var det seks hendelser eller feil. Tre av disse var signalrelaterte, skriver Aftenposten.
Nå må det og legges til at det nye signalsystemet gjør det mulig å kjøre flere tog på strekningen.
Oppstartsproblemer
– Bakgrunnen for hendelsene er noen programvarefeil som har gjort at trafikken er blitt stanset. Det er selvsagt beklagelig og ikke ønskelig, sier Bjørn Granviken, fungerende programdirektør for ERTMS i Bane Nor, til Aftenposten.
Han sier det nylig har blitt gjennomført flere planlagte oppdateringer, og flere vil komme. Bane Nor forventer bedre stabilitet i systemet etter at oppstartsproblemene er luket bort.
ERMTS
European Rail Traffic Management System (ERTMS) er et felles europeisk signalanlegg for jernbanen.
Systemet gjør at lyssignaler langs sporet erstattes av informasjon om kjøretillatelse og hastighet som trådløst sendes direkte til togets førerrom og vises i et panel.
Skal innføres på alle strekninger i Norge.
Samlet kostnad: Ca. 38 milliarder kroner.
Kilde: Jernbanedirektoratet

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.