Spordrift AS:
Fortsatt ingen tariffavtale i Spordrift
Forbundene som organiserer de ansatte i nyopprettede Spordrift AS har i hele høst forhandlet om ny overenskomst. Nå har Delta sagt ja. Norsk Jernbaneforbund godtar ikke forslaget til avtale og forhandler videre.
IKKE RIKTIG: Leder av Banepersonlets Landsråd, Ola Rune Kleiven, vil ikke gå med på at det skal tas lønn fra dem som arbeider ubekvemt for å heve grunnlønnen i Spordrift.
Privat
morten.hansen@lomedia.no
Da Spordrift ble skilt ut fra Bane Nor i fjor sommer, fulgte 1400 ansatte med på lasset. Disse ble virksomhetsoverdratt og beholdt lønns- og arbeidsbetingelsene de hadde hos sin gamle arbeidsgiver. I årets tariffoppgjør har partene prøvd å framforhandle en egen overenskomst – den delen av tariffavtalen som omhandler lønns- og arbeidsvilkår på arbeidsplassen. Det har bare delvis vært vellykket. For nylig godtok arbeidstakerorganisasjonen Delta selskapets forslag, mens Norsk Jernbaneforbund (NJF) ikke kom til enighet. Nå forhandler partene videre, med 1. mars neste år som frist for å bli enig.
Les også: Bane Nor må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen
Diett og nattillegg
Uenighet om kompensasjon for fjerning av dagdiett for arbeid inntil tolv timer og beregnet tid er sentrale punkter det strides om.
– Vi er med på å diskutere fjerning av disse tilleggene, men vi er veldig uenige i hvordan det skal kompenseres, sier Ola Rune Kleiven, leder av Banepersonalets Landsråd i NJF.
Dagdietten er på 289 kroner, før skatt, per dag. Beregnet tid på natt gir de det gjelder ett kvarter ekstra lønn per time. Det vil si at en som jobber åtte timer får betalt for ti timer. Jobbes det i helg og på helligdager får den ansatte betalt for ti minutter mer per time.
Heve grunnlønnen
Spordrift har foreslått at den utgiften de har på disse tilleggene i dag, fordeles likt på alle ansatte som et tillegg på grunnlønna.
– Det mener vi er feil. Vi mener de som jobber ubekvemt skal kompenseres for det. Det kan ikke være slik at de som jobber på natt og i helgene skal finansiere bedre lønn til de som jobber på dagtid, sier Kleiven.
Han påpeker at det er stor variasjon på hvem som jobber natt, hvem som har dagdiett og hvem som ikke har noen av delene.
Kleiven tror noe av bakteppet for forslaget fra Spordrift er å gjøre noe med grunnlønna, som ifølge landsrådslederen er vesentlig lavere enn i konkurrerende virksomheter.
– Vi er for å heve grunnlønna. Men da må det finansieres på andre måter enn å fjerne penger fra dem som jobber ubekvemt. Da må grunnlønna rett og slett heves, fastslår Kleiven.
Debatt: «Ansatte på jernbanen blir kasteballer!»
Ukeskille og nattarbeid
Men uenigheten stopper ikke ved disse to kronetilleggene. Også når det gjelder arbeidsbetingelsene er ikke partene enige. Sentralt i konflikten står hvordan en arbeidsuke skal beregnes og begrensninger i nattarbeid.
I dagens avtale regnes en arbeidsuke fra klokken 00 natt til mandag til klokken 24 på søndag – et såkalt ukeskille. Grunnen til at man har et skille er for å beregne overtid og hvor mange timer man kan jobbe med tanke på arbeidsmiljøloven. Ifølge Kleiven ønsker Spordrift muligheten til å flytte på dette skillet, og at de skal ha full styringsrett på dette. Altså at selskapet selv skal bestemme på hvilken dag skillet skal være, uten å drøfte dette med de tillitsvalgte.
– For det første mener jeg at dette ikke er noe problem i utgangspunktet. Dagens avtale åpner for å flytte ukeskillet, hvis det er uker hvor man er avhengige av å jobbe mye. Men da er det etter drøftinger med tillitsvalgte. Til nå har ikke dette vært et problem. Det har vært lite brukt, og det blir som oftest godkjent, sier Kleiven.
Villige til å finne løsning
Det samme mener han er tilfellet med begrensningene i nattarbeid – hvor mange netter man kan jobbe på rad. I dagens avtale kan en jobbe fire netter i strekk i en uke, og fire netter i strekk påfølgende uke, men da skal det gå minst to uker før neste periode med nattarbeid. Spordrift vil ifølge Kleiven, ha mulighet til å pålegge ansatte å jobbe inntil sju netter på rad.
– Også dette er det åpning for i dagens avtale, og det har stort sett ikke vært noe problem å få dette til de få gangene det har vært aktuelt. Jeg skjønner at de vil forenkle ordningen. Men dette handler om forutsigbarhet og fritiden til de ansatte. Jeg mener det er viktig å ha dialog om disse spørsmålene. Folk er stort sett medgjørlige og villige til å finne løsninger hvis de blir tatt med i diskusjonen, sier Kleiven.
Han reagerer på at Spordrift ønsker mindre dialog og mer styringsrett.
Unison støtte
Kleiven understreker at NJFs medlemmer fint kan gå videre på avtalen fra Bane Nor fram til neste hovedoppgjør i 2022. Likevel understreker han at forbundet vil være konstruktive og prøve å bli enige før fristen går ut.
– Vi har medlemmene våre i ryggen. På det siste landsrådsmøtet var det en unison støtte til vårt standpunkt sier Kleiven.
NJF-magasinet har forsøkt å få en kommentar fra Spordrift.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.