JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatisering

Frp vil gi Bane Nor mer konkurranse

Fremskrittspartiet mener Jernbanereformen har vært god. Nå ber partiet Stortinget stemme for enda mer konkurranse på jernbanen.
DELT ANSVAR: I dag har Bane Nor ansvaret for jernbaneinfrastrukturen i Norge. Får Fremskrittspartiet det som de vil, må selskapet i framtiden dele på ansvaret.

DELT ANSVAR: I dag har Bane Nor ansvaret for jernbaneinfrastrukturen i Norge. Får Fremskrittspartiet det som de vil, må selskapet i framtiden dele på ansvaret.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia

Fremskrittspartiets to representanter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Frank Edvard Sve og Morten Stordalen, har lagt fram et representantforslag om en enklere struktur og mer konkurranse for å løse jernbanens oppgaver.

I sin begrunnelse for forslaget skriver Sve og Stordalen at «Jernbanereformen har tjent sektoren godt, og har gitt en klarere ansvarsfordeling og mer oppmerksomhet om togkundene. Når reformen nå har fått virke en periode, ser forslagsstillerne at det er handlingsrom for flere forbedringer …»

Les også: Jernbanereformen til Solberg-regjeringen får slakt

Nye baner

De vil at Stortinget skal be regjeringen fremme en sak som blant annet skal inneholde tre punkter: 

• En utredning av hvorvidt Jernbanedirektoratets oppgaver kan overføres til Samferdselsdepartementet.

• Forslag om å gi Norske tog større finansiell frihet til selv å kunne anskaffe materiell tilpasset togselskapenes driftskonsept.

• Forslag om at det etableres en infrastrukturkonkurrent til Bane Nor.

I det siste punktet viser de til Nye Veier, som de mener har skapt en ny dynamikk i veisektoren.

Forslagsstillerne ønsker en tilsvarende modell på jernbanen, eller at Nye Veier også får en rolle på jernbanen.

«Nye Veier har allerede ansvar for fellesprosjekter med vei- og jernbaneutbygging. Etablering av en fast struktur for jernbane hos Nye Veier vil kunne oppfylle dette. Etablering av et «Nye Baner» vil gi nødvendig konkurranse om løsninger og gjennomføring av prosjekter som vil kunne gi mer ny jernbane på kortere tid og til forventet kostnad.»

Ønskedrøm

Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), sier forbundet heier på alle som ser på forbedringsmuligheter i jernbanesektoren.

– Vi kan dessverre ikke si oss enig i at jernbanereformen, og dermed økt konkurranse i sektoren, har bidratt til forbedring, sier Sæthre.

Hun karakteriserer troen på at en konkurrent til Bane Nor skal få fortgang i utbyggingen og hindre økonomiske overskridelser som en ønskedrøm uten rot i virkeligheten.

Sæthre mener rammevilkårene til Bane Nor ble forringet som følge av Jernbanereformen, hvor drift, vedlikehold, beredskap og fornying av jernbanens infrastruktur ble besluttet konkurranseutsatt og skilt ut i selskapet Spordrift.

– Bane Nor ble sterkt vingeklippet og ble fratatt kontrollen av selve kjernevirksomheten, nemlig ansvaret for en trygg og stabil togframføring. Dette har sittende regjering ryddet opp i. Spordrift er tilbakeført til Bane Nor, dobbeltsporutbyggingen i østlandsområdet nærmer seg ferdigstilling, og togtilbudet blir suksessivt bedre, sier Sæthre.

Transportkomiteen har frist til 19. mars for å gi sin innstilling.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse