Jernbane
Go-Ahead tar over vedlikeholdet av tog
Fra 1. juni tar selskapet full kontroll på togvedlikeholdet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.
Go-Ahead blir fra 1. juni også verkstedbedrift.
Morten Hansen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Go-Ahead Norge kjøper selskapet Trainpoint Norway Maintenance, og tar med det ansvaret og gjennomføringen av vedlikeholdet på togene de selv opererer.
Det nye selskapet skal hete Go-Ahead Maintenance Norway.
Emil Eike, administrerende direktør i Go-Ahead Norge, konstaterer i en pressemelding at den norske togparken begynner å bli gammel.
– Det betyr at vi som bransje må være gode til å ta vare på de togene staten har investert i. Det er et forbedringspotensial på dette området i det norske markedet i dag. Med dette oppkjøpet posisjonerer Go-Ahead seg godt i et marked i utvikling, sier Eike i pressemeldingen.
Emil Eike
Go-Ahead Norge
Lang erfaring
I fjor sommer sa Mantena, som vedlikeholder togene til Go-Ahead, opp kontrakten fra og med 31. mai i år. I november inngikk togselskapet en ny vedlikeholdskontrakt med Trainpoint Norway Maintenance. Det er dette selskapet Go-Ahead nå kjøper opp.
I pressemeldingen står det at konsernet har god erfaring med å ta fullt ansvar for vedlikeholdet. Go-Ahead Group, som eier den norske togoperatøren, har mer enn 30 års internasjonal erfaring med leveranse av kollektivtransport.
Verkstedarbeiderne som nå er ansatt i Mantena i Stavanger blir virksomhetsoverdratt og får tilbud om å bli med over i det nye selskapet. Eike sier i pressemeldingen at selskapet gleder seg til å ønske de nye medarbeiderne velkommen til Go-Ahead familien.
– Sammen skal vi skape et godt arbeidsmiljø, som legger til rette for gode prestasjoner og utvikling, sier Eike.
Tillitsvalgt: – Positiv
Torbjørn Støre, leder av Verkstedarbeidenes landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF) sier forbundet i utgangspunktet er positive til at de ansatte nå får en større organisasjon i ryggen.
Han innrømmer at mange av medlemmene har formidlet usikkerhet rundt Trainpoint Norway Maintenance som arbeidsgiver. Selskapet har en meget liten organisasjon.
– At Go-Ahead nå blir arbeidsgiver tror vi er en bedre løsning, sier Støre.
Torbjørn Støre
Morten Hansen
Han tror det og vil være en fordel for selve vedlikeholdet. Når Go-Ahead nå tar over ansvaret for togene de selv opererer, er det en løsning som ligner på slik det var før jernbanereformen.
– Helt likt er det ikke. Det er noen andre som eier togsettene. Men vi slipper ett ekstra ledd i vedlikeholdet. Det er positivt, sier Støre.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Nå: 0 stillingsannonser