JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanen

Mantena sier opp kontrakten med Go-Ahead: – Ikke økonomisk bærekraftig

Verkstedbedriften Mantena sier opp kontrakten med Go-Ahead om vedlikeholdet på Sørlandsbanen.
Mantena hevder de taper penger på vedlikeholdet av togene til Go-Ahead.

Mantena hevder de taper penger på vedlikeholdet av togene til Go-Ahead.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

Mantena taper penger på kontrakten med togselskapet som trafikkerer Sørlandsbanen.

Nå bruker vedlikeholdsselskapet muligheten som ligger i kontrakten til å si opp avtalen med ett års oppsigelsesfrist.

– Dessverre er det slik at rammebetingelsene i Trafikkpakke 1 ikke gjør det økonomisk bærekraftig og forsvarlig å fortsette. Mantena ser seg derfor nødt til å benytte den kontraktfestede retten til å avslutte kontrakten, sier Camilla Ryste, fungerende kommunikasjonssjef i Mantena.

Brøt med fransk togleverandør: Vestfoldbanen kan bli satt på vent og ansatte rammes etter brudd med Astom

Økt slitasje

Årsaken er at slitasjen på denne banestrekningen er både høyere enn beregnet da kontrakten ble inngått i 2019 og høyere enn på andre banestrekninger.

I tillegg til at infrastrukturen på Sørlandsbanen er dårlig, har innføringen av de ulike trafikkpakkene gjort at materiellet ikke kan kjøres på ulike strekninger. Det vil si at de samme togene kjører på den samme strekningen, hver dag.

– Konsekvensen av dette er en ekstrem slitasje på hjul, og et påfølgende vedlikeholdsbehov som er svært mye større enn det anbudsunderlaget og historikken tilsa. I tillegg sluttet man å smøre skinnegangen på Sørlandsbanen i 2020, det vil si etter oppstarten av trafikkpakken. Dette har forsterket slitasjen på hjul ytterligere. Til sammen gir dette store merkostnader for vedlikeholder i form av delekostnader og arbeidstid. Mantena har selv måttet bære denne betydelige merkostnaden, sier Ryste. 

Hun sier det er for tidlig å si hvilke konsekvenser dette får for ansatte i Mantena.

– Avtalen har 12 måneders oppsigelsestid og Mantena vil selvsagt stå ut oppsigelsestiden og fortsette innsatsen for Sørlandsbanen ut mai 2025, sier Ryste.

Kan ikke drive med tap

Dag-Arne Johansen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Mantena, sier avgjørelsen er forståelig.

– Vi kan ikke fortsette drive med tap. Det har vi gjort altfor lenge, og er en av grunnen til at vi er i den situasjonen vi er i, sier Johansen.

Mantena er i en vanskelig økonomisk situasjon. I revidert statsbudsjett, som ble lagt fram i midten av mai, står det at det er stor fare for at Mantenas kan gå konkurs hvis ikke eierne kommer med friske penger i egenkapital. Regjeringen foreslår å tilføre selskapet 250 millioner kroner.

– Styret og administrasjonen er i gang med å snu hver stein for å se hvor vi kan kutte utgifter og drive mer lønnsomt. Det vi i NJF er opptatt av er at arbeidsplassene blir ivaretatt på en best mulig måte. Hvis en annen aktør kommer inn, vil det mest sannsynlig bli en virksomhetsoverdragelse, sier Johansen.

Varsler rettslige skritt

Go-Ahead Norge AS tar termineringen av vedlikeholdsavtalen til etterretning og har allerede varslet rettslige skritt mot Mantena for urettmessig terminering av avtalen. I en pressemelding skriver selskapet at de har en forpliktelse mot både Jernbanedirektoratet og Norske Tog, og vil oppfylle de forpliktelsene selskapet har i henhold til disse avtalene.

– I tillegg til å ivareta statens verdier på den aller beste måten, er vi er spesielt opptatt av å ivareta medarbeiderne på Kvaleberg, og forsikre de om at driften på verkstedet kommer til å fortsette, sier Emil Eike, administrerende direktør i Go-Ahead Norge AS.

Burde vite

Han påpeker at den økte slitasjen på togene som følge av at de dedikeres til en bestemt strekning er på ingen måte noe nytt.

– Dette erfarte vi når vi dedikerte tog til Gjøvikbanen etter den første konkurranseutsettingen i 2006. Gjøvikbanen er en svært kurverik bane og slitasjen er følgelig meget høy, tilsvarende Sørlandsbanen. Det var Mantena som vedlikeholdt togene den gangen også, så her har de førstehåndskunnskap og erfaring med hvordan vedlikeholdet derfor må tilpasses de ulike strekningene, sier Eike.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse