Revidert nasjonalbudsjett
Mantena står i fare for konkurs. Nå kan de få en kvart milliard
Regjeringen foreslår å tilføre selskapet 250 millioner i egenkapital.
Flere har advart mot at beredsskapen kan bli svekket hvis Norge mister nasjonal kontroll over vedlikehold av togmateriell. (Arkivfoto)
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Mantena var NSBs (Vy) tidligere verkstedenhet før de byttet navn. I dag er Mantena det eneste norskeide vedlikeholdsselskapet på jernbanen, og er inne i en turbulent periode.
I tillegg til økonomiske utfordringer, sa de for to uker siden opp ERTMS-avtalen med franske Alstom, og tidligere i uken ble det klart at administrerende direktør John Arne Ulvan gikk av på dagen.
Ifølge finansinstitusjonen Arctic Securities, som har vært engasjert som statens finansielle rådgiver, er det stor fare for at Mantenas kan gå konkurs hvis ikke eierne kommer med friske penger i egenkapital. Arctic anslår selskapets kapitalbehov til å være i størrelsesorden 200–300 millioner kroner.
Flere har advart mot at beredskapen kan bli svekket hvis Norge mister nasjonal kontroll over vedlikehold av togmateriell.
Les også: Stortinget krever utredning av jernbane-beredskapen
I forslaget til revidert statsbudsjett står det at Arctic vurderer at en slik egenkapitaltilførsel vil være forretningsmessig, og at staten kan få en markedsmessig avkastning på denne kapitalen. Finansinstitusjonen forventer vekst i togtrafikk og dermed økt behov for togvedlikehold framover.
Det er staten ved Nærings- og fiskeridepartementet som eier Mantena. Selskapet var tidligere en del av NSB, nå Vy, men ble i 2017 skilt ut fra Vy og konkurranseutsatt.
I revidert statsbudsjett står det at «Selskapet kan ved utskillelse ha blitt for svakt kapitalisert gitt virksomhetens risiko, herunder et økende ukurant varelager med tilhørende nedskrivingsbehov i takt med at eldre togtyper i Norge fases ut.»
Mantena fikk ved utskillelsen 202 millioner kroner av staten for å innfri reguleringsforpliktelsen i Statens pensjonskasse (SPK) og ytterligere bevilgninger 2019–2023 til en overgangsordning for eldre arbeidstakere. Selskapet fikk også et kapitaltilskudd på 170 millioner kroner i 2019.
– En konsekvens av jernbanereformen
Dag-Arne Johansen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Mantena, mener forslaget retter opp noen av feilene som ble gjort da selskapet ble konkurranseutsatt.
– Situasjonen vi er i nå er en direkte konsekvens av jernbanereformen. Vi hadde ingen forutsetninger for å bli konkurranseutsatt, blant annet med blant annet på grunn av den lagerbeholdningen vi måtte sitte på, sier Johansen.
Han har tro på de grepene som er gjort de siste ukene skal få selskapet på rett kjøl.
– Markedet i denne sektoren er egentlig altfor lite for tre selskaper. Alle sliter. Men den nye direktøren og vi som jobber i selskapet skal likevel få oss over kneika, sier Johansen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.