Anbud i jernbanen
Stortinget krever utredning av jernbane-beredskapen
Et enstemmig Stortinget ber jernbanedirektoratet utrede konsekvensene, dersom tungt vedlikehold av togmateriell forsvinner ut av Norge.
UT AV NORGE: Stortinget krever at Jernbanedirektoratet utreder hvilken konsekvenser det får for beredskapen hvis vedlikeholdet av for eksempel hjulene til togene forsvinner ut av Norge.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
I fjor høst valgte Vy sveitsiske Stadler til å utføre vedlikeholdet av togene på Østlandet. Det fikk både tillitsvalgte og forsvarstopper til å uttrykke bekymring rundt beredskapen på jernbanen.
Også Mantena, som tapte anbudet, mener det er en reell problemstilling.
– Jernbane er viktig for beredskapsevnen. Vi må vedlikeholde våre egne jernbanekjøretøyer i en krise. Skal vi opprettholde kompetanse på tungt vedlikehold, må det utføres i Norge, sier John Arne Ulvan, administrerende direktør i Mantena AS.
John Arne Ulvan, administrerende direktør i Mantena
Mantena
– Om vi rammes av en nasjonal krise eller krig, er det i alles interesse at vi fikser togene våre selv, fortsetter han.
Enstemmig
Nå blir han langt på vei hørt av Stortinget. I januar stemte et enstemmig storting for et representantforslag fra SV, om å sikre beredskap og driftsstabilitet på norsk jernbane.
Stortinget vedtok å be regjeringen sørge for at Jernbanedirektoratet umiddelbart setter i gang en utredning av konsekvensene det vil ha for driftsstabilitet og beredskap, dersom tungt vedlikehold av togmateriell ikke lenger vil være lokalisert i Norge.
Utredningen må skje i samarbeid med relevante aktører.
Ikke mot konkurranse
Det er et vedtak som Ulvan er glad for.
Han slår fast at Mantena gjennom hele 2023 har kjempet for å få jernbanens beredskapsevne opp på agendaen hos jernbanemyndigheter og politikere.
– Av hensyn til norsk beredskap må konkurransen legges opp med krav om at alle som inngår vedlikeholdskontrakter på norske tog, må ha infrastruktur til også å kunne utføre det tunge vedlikeholdet i Norge, sier Ulvan.
Han understreker at Mantena ikke er imot konkurranse i seg selv. Men slår fast at selskapets utenlandske konkurrenter baserer sine vedlikeholdskontrakter på at det tunge vedlikeholdet skjer på verksteder rundt omkring i Europa.
– Det fungerer sikkert i fredstid, men det er et høyst usikkert konsept dersom krig og krise rammer oss, sier Ulvan.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.