JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Godsselskaper taper hundrevis av millioner på stengt jernbane

I fjor tapte godsselskapene på jernbanen 300 millioner. Jernbaneforbundet og Spekter krever en erstatningsordning som er til å stole på når jernbanen ikke fungerer.
Torfinn Håverstad, forbundsleder i NJF, mener myndigheten må få på plass erstatningsordninger som dekker tapene for jernbaneselskapene.

Torfinn Håverstad, forbundsleder i NJF, mener myndigheten må få på plass erstatningsordninger som dekker tapene for jernbaneselskapene.

Ole Palmstrøm

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

De siste to månedene har flere togstrekninger vært stengt. Det kom i tillegg til den to og en halv måneder lange stengningen ved Otta bru på Dovrebanen tidligere i vinter. 

Nå gjentar Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Arbeidsgiverforeningen Spekter kravet om forutsigbare erstatningsordninger.

De siste årene har godsselskapene tapt hundrevis av millioner på grunn av stengte banestrekninger.

I fjor alene var tapet på 300 millioner kroner, og i sommer gikk BLS Rail AS konkurs på grunn av store tap.  

– Vi kan ikke spå naturkrefter, men vi kan sørge for at godsselskapene og persontogoperatørene overlever med gode og forutsigbare støtteordninger, sier Torfinn Håverstad, forbundsleder i NJF, i en pressemelding. 

Mer og raskere

NJF og Spekter ber myndighetene innføre strakstiltak, og på sikt forutsigbare erstatningsordninger, for å unngå at flere av godsselskapene på jernbanen går konkurs.

Det finnes en kompensasjonsordning allerede i dag. Men de to organisasjonene mener det tar for lang tid å få erstatning og at det som blir utbetalt er for lite i forhold til de reelle tapene som godsselskapene har ved stenging. 

– Godsselskapene sitter med alle kostnadene selv når toget ikke går. Vi forventer at myndighetene får fortgang i å lage gode kompensasjonsordninger, ellers risikerer vi å stå uten gods på jernbane, sier Håverstad. 

Persontrafikken rammes. 

Men det er ikke bare godstrafikken som rammes når togstrekninger stenges.

Passasjerer som reiser med persontog rammes hardt, og tvinges over på buss for tog eller privatbil.

– For togselskapene blir det umulig å levere gode reiseopplevelser, og de mister kunder. Nå må det investeres i jernbane, togsett og vedlikehold. Aktørene på jernbanen må ha kompensasjonsordninger som gir mer forutsigbarhet, langsiktighet og bærekraft, sier Odd Erik Stende, viseadministrerende direktør i Spekter.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss