Agnete Johnsgaard-Lewis har byttet ut rørledninger og plattformer med skinnegang og stasjoner.
Ole Palmstrøm
Jernbane
Hun er den nye Bane Nor-sjefen: – Jeg er utrolig motivert
Agnete Johnsgaard-Lewis karakteriserer seg selv som en «leder med teknisk forståelse». Hun sier det viktigste blir å få med seg menneskene i Bane Nor.
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Johnsgaard-Lewis har vært Bane Nors toppsjef i snart to måneder.
Hun er klar på at det er ledelse og kulturbygging hun er ansatt for å gjøre – ikke detaljstyre bygging av jernbaneinfrastruktur.
Men samtidig: Etter 28 år i Shell-konsernet rundt om i verden, vet ingeniøren hva komplisert bygging og vedlikehold går ut på.
Mange vil hevde det er forskjell på oljebransjen og jernbanen. Det er den nye konsernsjefen enig i.
– Men det er mange likheter og, fastslår Johnsgaard-Lewis.
Agnete Johnsgaard-Lewis
Født i 1972
Utdannet sivilingeniør
Kommer fra ulike lederroller i Shell
Startet i jobben 1. september
Plattformer og rørledninger
Spesielt gjelder det den siste jobben som Shells toppsjef i Brunei.
– Jeg hadde ikke skinner, jeg hadde 4200 kilometer rørledninger. Jeg hadde ikke stasjoner, jeg hadde 210 plattformer. Og så er det mennesker. Å sitte i en rolle som den jeg har, handler om å få med seg menneskene i organisasjonen. I enhver bedrift er snakk om menneskene, understreker Johnsgaard-Lewis.
Hun mener det er lederen Agnete, ikke teknologen, som er ansatt i Bane Nor.
– En leder med teknisk forståelse, understreker hun.
Ville hjem
Hun forlot Shell i september i fjor, og flyttet da tilbake til Norge.
Med unntak av to korte perioder i Shell Norge, den siste som toppsjef, har hun bodd og jobbet i utlandet siden hun begynte å studere.
Etter fire år i Brunei ville hun hjem.
– Norge er et fantastisk land, og jeg ønsker at familien – spesielt barna – skal få muligheter til å gro litt røtter her. Og så har jeg hele familien her. Jeg er fra Jessheim, sier Johnsgaard-Lewis
Meldte sin interesse
Den første tiden i Norge brukte hun til en tenkepause, og til å lete etter den riktige jobben. Den riktige jobben viste seg å være den hennes midlertidige forgjenger, Jon-Erik Lunøe, i sommer omtalte som «en spennende uriaspost» og føyde til «hvem med vettet i behold vil ta den jobben?»
Johnsgaard-Lewis ler.
Da Thor Gjermund Eriksen gikk av, og konsernsjefstillingen ble ledig, meldte hun etter hvert sin interesse selv. Det var en for spennende jobb i et selskap med en viktig rolle i samfunnet.
– Jeg liker utfordringer. For meg er det meningsfullt å bruke erfaringen på noe som er viktig, sier Johnsgaard-Lewis.
– Jeg har selv stått og ventet på toget. Jeg er utrolig motivert til å bidra til å få jernbanen robust. Samtidig er jeg veldig ydmyk for det jeg skal lære meg her.
Har kjent på trykket
Å være Bane Nor-sjef er en profilert jobb. Når Johnsgaard-Lewis kommer i media, er det sjelden på grunn av gode nyheter.
Hun er forberedt på alt det jobben i et av Norges mest utskjelte selskaper kan by på. Bare på den korte tiden hun har vært i selskapet, har banestrekninger blitt stengt og forsinkelsene har vært mange.
– Jeg kommer fra jobben som toppsjef i Shell i Brunei. En feil hos oss kunne føre til at veldig mange var uten strøm. Jeg har hatt roller hvor jeg har vært profilert og hvor jeg har kjent på trykket.
Mange likheter
Det er her hun mener likhetene mellom oljebransjen og Tog-Norge er tydelige: Gammel og slitt infrastruktur. Komplekse operasjoner. Etterslep på vedlikehold.
– Hovedinntektene til Brunei var fra olje og gass. Samtidig hadde vi rørledninger som var over 60 år gamle. Så ja, jeg vet hvordan det er å lede et selskap alle er avhengige av. Det er en god erfaring å ta med seg. Jeg tror den erfaringen gjør at jeg er forberedt. Men spør meg hvordan det går om et år, smiler Johnsgaard-Lewis.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

