Jernbaneforbundet: – Holder så vidt liv i jernbanen
Forbundslederen mener statsbudsjettet for 2026 er å anse som førstehjelp.
– Vi kan ikke holde på sånn år etter år, sier Torfinn Håverstad.
Ole Palmstrøm
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
I statsbudsjettet foreslås det 35,7 milliarder til jernbaneformål. 5,1 milliarder er bevilgning og lån til Norske Tog.
Forbundsleder Torfinn Håverstad konstaterer at det bevilges mye penger til jernbanen.
– Men behovet er så mye større. NJF jubler derfor ikke for dette budsjettet, sier Håverstad.
Førstehjelp
Etterslepet på vedlikehold har galoppert fra bevilgningene de siste årene. Nå trengs det 130 milliarder for å få jernbanen så god som ny.
Håverstad mener neste års bevilgninger er å anse som førstehjelp. De vil ikke være nok til å få en stabil jernbane på sikt.
– Vi holder så vidt liv i jernbanen, og både passasjerer og godsselskapene vil fortsatt oppleve feil, mangler og stengte strekninger. Vi kan ikke fortsette sånn år etter år, sier Håverstad, fastslår Håverstad.
Han mener det må sterkere lut til, og etterlyser et krafttak for vedlikehold på jernbanen.
Det er ikke nok å lappe på gamle anlegg. Pengesekken må åpnes.
– For å få en robust jernbane, mener jeg politikerne må tørre. Stenge strekninger, og gjøre alt fra bunnen av. Om det blir buss for tog noen måneder, er det bedre på lang sikt enn lappverk, sier Håverstad.
Nødvendig godssatsing
Forbundslederen merker seg at støtten til godsselskapene øker med 33 prosent til 139,7 millioner. Det anser NJF og Håverstad som helt nødvendig.
Samtidig som de er fornøyde med økningen, mener forbundet at det ikke er nok.
– Skal godstrafikken overleve, må de bli kompensert for inntektstap når banestrekninger stenges. Samtidig tar det for lang tid før godsselskapene får pengene utbetalt, sier Håverstad.
Godstrafikken har slitt over flere år grunnet stengte baner og underskuddene vokser. Håverstad frykter flere selskaper vil gå dukken som BLS Rail gjorde i sommer. Det vil ramme både de kjører på veiene og beredskapen.
– Gods på bane er en klimavinner, og ingen ønsker tusenvis av flere lastebiler på veiene. I tillegg vil Forsvaret være helt avhengig av godsselskapene i en krisesituasjon, understreker Håverstad.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Nå: 0 stillingsannonser